[2] | 1 | //
|
---|
| 2 | // bridge.cc
|
---|
| 3 | // Eerste programmeeropgave voor AI, 28 januari 2008, Bridge
|
---|
| 4 | // Walter Kosters
|
---|
| 5 | //
|
---|
| 6 |
|
---|
| 7 | #include <iostream>
|
---|
| 8 | #include <iomanip>
|
---|
| 9 | #include <cstdlib>
|
---|
| 10 | #include <ctime>
|
---|
| 11 | using namespace std;
|
---|
| 12 |
|
---|
| 13 | /* Maak array verwijzingen expliciet en uniform */
|
---|
| 14 | #define NOORD 0
|
---|
| 15 | #define OOST 1
|
---|
| 16 | #define ZUID 2
|
---|
| 17 | #define WEST 3
|
---|
| 18 |
|
---|
| 19 | /* Kaartdefinities */
|
---|
| 20 | #define KLAVEREN 0
|
---|
| 21 | #define RUITEN 1
|
---|
| 22 | #define HARTEN 2
|
---|
| 23 | #define SCHOPPEN 3
|
---|
| 24 |
|
---|
| 25 | /* Contract mogelijkheden */
|
---|
| 26 | #define CONTRACT_RANDOM 0 /* Agent EEN */
|
---|
| 27 | #define CONTRACT_SLIM 1 /* Agent DRIE */
|
---|
| 28 |
|
---|
| 29 | /* Niveau's */
|
---|
| 30 | #define NIVEAU_RANDOM 0 /* Agent TWEE */
|
---|
| 31 | #define NIVEAU_SLIM 1 /* Agent VIER */
|
---|
| 32 |
|
---|
| 33 | /* Speeltype */
|
---|
| 34 | #define SPEEL_KOSTER_BRIDGE 0
|
---|
| 35 |
|
---|
| 36 | #define VERBOSE 1
|
---|
| 37 | #define SILENT 0
|
---|
| 38 |
|
---|
| 39 | /* Afsluit codes, teveel is positief, teweinig negetief */
|
---|
| 40 | #define GEHAALD = 0
|
---|
| 41 |
|
---|
| 42 | //sorteer array A (met n elementen) via bubblesort
|
---|
| 43 | void bubblesort (int A[ ], int n) {
|
---|
| 44 | int i, j, temp;
|
---|
| 45 | for ( j = 1; j < n; j++ )
|
---|
| 46 | for ( i = 0; i < n-j; i++ )
|
---|
| 47 | if ( A[i] > A[i+1] ) {
|
---|
| 48 | temp = A[i];
|
---|
| 49 | A[i] = A[i+1];
|
---|
| 50 | A[i+1] = temp;
|
---|
| 51 | }//if
|
---|
| 52 | }//bubblesort
|
---|
| 53 |
|
---|
| 54 | //welke getalswaarde heeft kaart i?
|
---|
| 55 | //1..13 zijn Klaver1..13, 14..26 zijn Ruiten1..13,
|
---|
| 56 | //27..39 zijn Harten1..13 en 40..52 zijn Schoppen1..13
|
---|
| 57 | //eigenlijk is 13 de aas, dus 1 is een 2 ;-)
|
---|
| 58 | int dewaarde (int i) {
|
---|
| 59 | if ( i <= 13 )
|
---|
| 60 | return i;
|
---|
| 61 | else if ( i <= 26 )
|
---|
| 62 | return i-13;
|
---|
| 63 | else if ( i <= 39 )
|
---|
| 64 | return i-26;
|
---|
| 65 | else
|
---|
| 66 | return i-39;
|
---|
| 67 | }//dewaarde
|
---|
| 68 |
|
---|
| 69 | //welke kleurwaarde heeft kaart i?
|
---|
| 70 | char dekleurwaarde (int i) {
|
---|
| 71 | if ( i <= 13 )
|
---|
| 72 | return KLAVEREN;
|
---|
| 73 | else if ( i <= 26 )
|
---|
| 74 | return RUITEN;
|
---|
| 75 | else if ( i <= 39 )
|
---|
| 76 | return HARTEN;
|
---|
| 77 | else
|
---|
| 78 | return SCHOPPEN;
|
---|
| 79 | }//dekleur
|
---|
| 80 |
|
---|
| 81 | //welke kleur heeft kaart i?
|
---|
| 82 | char dekleur (int i) {
|
---|
| 83 | switch ( dekleurwaarde (i) ) {
|
---|
| 84 | case KLAVEREN:
|
---|
| 85 | return 'K';
|
---|
| 86 | case RUITEN:
|
---|
| 87 | return 'R';
|
---|
| 88 | case HARTEN:
|
---|
| 89 | return 'H';
|
---|
| 90 | case SCHOPPEN:
|
---|
| 91 | return 'S';
|
---|
| 92 | }
|
---|
| 93 | }//dekleur
|
---|
| 94 |
|
---|
| 95 |
|
---|
| 96 | //print kaart i netjes
|
---|
| 97 | void printkaart (int i) {
|
---|
| 98 | cout << dekleur (i) << dewaarde (i);
|
---|
| 99 | if ( dewaarde (i) < 10 )
|
---|
| 100 | cout << " ";
|
---|
| 101 | }//printkaart
|
---|
| 102 |
|
---|
| 103 | //welke speler is i?
|
---|
| 104 | char despeler (int i) {
|
---|
| 105 | switch ( i ) {
|
---|
| 106 | case NOORD: return 'N';
|
---|
| 107 | case OOST: return 'O';
|
---|
| 108 | case ZUID: return 'Z';
|
---|
| 109 | case WEST: return 'W';
|
---|
| 110 | }//switch
|
---|
| 111 | return 'X';
|
---|
| 112 | }//despeler
|
---|
| 113 |
|
---|
| 114 | //===
|
---|
| 115 |
|
---|
| 116 | class spel {
|
---|
| 117 | public:
|
---|
| 118 | int aantalkaarten; //hoeveel kaarten heeft iedere speler?
|
---|
| 119 | char troef; //KRHS
|
---|
| 120 | int hoogte; //1..13
|
---|
| 121 | bool NZ; //true betekent NZ, false betekent OW
|
---|
| 122 | int dekaarten[4][13]; //N:0,O:1,Z:2,W:3
|
---|
| 123 | int slagenNZ; //aantal slagen voor NZ
|
---|
| 124 | int slagenOW; //idem voor OW
|
---|
| 125 | int spelerniveau[3]; /* Kwaliteit van speler */
|
---|
| 126 | void schud ( );
|
---|
| 127 | void print ( );
|
---|
| 128 | void maakcontract (int hoe, bool printdetails);
|
---|
| 129 | void afspelen (int speeltype, bool printdetails);
|
---|
| 130 | int trekkaart (int hoe, char kleur, int A[ ], int aantal);
|
---|
| 131 | int uitslag (bool printdetails);
|
---|
| 132 | };//spel
|
---|
| 133 |
|
---|
| 134 | //verdeel de kaarten, en schud ze over de 4 spelers
|
---|
| 135 | void spel::schud ( ) {
|
---|
| 136 | int kaarten[52];
|
---|
| 137 | int i, j, temp;
|
---|
| 138 | aantalkaarten = 13;
|
---|
| 139 | for ( i = 0; i < 52; i++ )
|
---|
| 140 | kaarten[i]= i+1;
|
---|
| 141 | for ( i = 52-1; i > 0; i-- ) {
|
---|
| 142 | j = rand ( ) % (i+1);
|
---|
| 143 | temp = kaarten[i];
|
---|
| 144 | kaarten[i] = kaarten[j];
|
---|
| 145 | kaarten[j] = temp;
|
---|
| 146 | }//for
|
---|
| 147 | for ( i = 0; i < 13; i++ ) {
|
---|
| 148 | dekaarten[NOORD][i] = kaarten[i];
|
---|
| 149 | dekaarten[OOST][i] = kaarten[i+13];
|
---|
| 150 | dekaarten[ZUID][i] = kaarten[i+26];
|
---|
| 151 | dekaarten[WEST][i] = kaarten[i+39];
|
---|
| 152 | }//for
|
---|
| 153 | bubblesort (dekaarten[NOORD],13);
|
---|
| 154 | bubblesort (dekaarten[OOST],13);
|
---|
| 155 | bubblesort (dekaarten[ZUID],13);
|
---|
| 156 | bubblesort (dekaarten[WEST],13);
|
---|
| 157 | slagenNZ = slagenOW = 0;
|
---|
| 158 | }//spel::schud
|
---|
| 159 |
|
---|
| 160 | //print huidige kaarten
|
---|
| 161 | void spel::print ( ) {
|
---|
| 162 | int i;
|
---|
| 163 | cout << "=Kaart configuratie=" <<endl;
|
---|
| 164 | cout << endl << "Noord : ";
|
---|
| 165 | for ( i = 0; i < aantalkaarten; i++ ) {
|
---|
| 166 | printkaart (dekaarten[NOORD][i]);
|
---|
| 167 | cout << " | ";
|
---|
| 168 | }//for
|
---|
| 169 | cout << endl;
|
---|
| 170 | cout << "Oost : ";
|
---|
| 171 | for ( i = 0; i < aantalkaarten; i++ ) {
|
---|
| 172 | printkaart (dekaarten[OOST][i]);
|
---|
| 173 | cout << " | ";
|
---|
| 174 | }//for
|
---|
| 175 | cout << endl;
|
---|
| 176 | cout << "Zuid : ";
|
---|
| 177 | for ( i = 0; i < aantalkaarten; i++ ) {
|
---|
| 178 | printkaart (dekaarten[ZUID][i]);
|
---|
| 179 | cout << " | ";
|
---|
| 180 | }//for
|
---|
| 181 | cout << endl;
|
---|
| 182 | cout << "West : ";
|
---|
| 183 | for ( i = 0; i < aantalkaarten; i++ ) {
|
---|
| 184 | printkaart (dekaarten[WEST][i]);
|
---|
| 185 | cout << " | ";
|
---|
| 186 | }//for
|
---|
| 187 | cout << endl;
|
---|
| 188 | }//spel::print
|
---|
| 189 |
|
---|
| 190 | //maak een contract
|
---|
| 191 | void spel::maakcontract (int hoe, bool printdetails) {
|
---|
| 192 | int spelerA, spelerB;
|
---|
| 193 | int zoekpuntA, zoekpuntB;
|
---|
| 194 | int slagen;
|
---|
| 195 | int kleurAantal[] = {0, 0, 0, 0};
|
---|
| 196 |
|
---|
| 197 | /* Speler volledig random */
|
---|
| 198 | NZ = ( rand ( ) % 2 == 1 );
|
---|
| 199 |
|
---|
| 200 | switch (hoe) {
|
---|
| 201 | case CONTRACT_RANDOM:
|
---|
| 202 | troef = dekleur (rand ( ) % 52);
|
---|
| 203 | hoogte = 1 + rand ( ) % 13;
|
---|
| 204 | break;
|
---|
| 205 | case CONTRACT_SLIM:
|
---|
| 206 | /* Variable om de juiste array rijen te selecteren */
|
---|
| 207 | if ( NZ ) {
|
---|
| 208 | spelerA = NOORD;
|
---|
| 209 | spelerB = ZUID;
|
---|
| 210 | } else {
|
---|
| 211 | spelerA = OOST;
|
---|
| 212 | spelerB = WEST;
|
---|
| 213 | }
|
---|
| 214 |
|
---|
| 215 | /* Bepaal aantal kaarten per kleur */
|
---|
| 216 | for ( int i = 0; i < 13; i++ ) {
|
---|
| 217 | kleurAantal[dekleurwaarde (dekaarten[spelerA][i])]++;
|
---|
| 218 | kleurAantal[dekleurwaarde (dekaarten[spelerB][i])]++;
|
---|
| 219 | }
|
---|
| 220 |
|
---|
| 221 | /* Troef is de meeste kaarten in handen */
|
---|
| 222 | troef = 0;
|
---|
| 223 | for ( int i = 1; i < 4; i++ )
|
---|
| 224 | if ( kleurAantal[i] > kleurAantal[i - 1] )
|
---|
| 225 | troef = i;
|
---|
| 226 |
|
---|
| 227 | /* Elke troef levert een slag op */
|
---|
| 228 | hoogte = kleurAantal[troef];
|
---|
| 229 |
|
---|
| 230 | /* Hoogste kaart(en) leveren ook slagen op */
|
---|
| 231 | slagen = 0;
|
---|
| 232 | /* i is de zoekkaart */
|
---|
| 233 | for (int i = 52; i >= 0;) {
|
---|
| 234 | while (zoekpuntA != -1 && dekaarten[spelerA][zoekpuntA] > i)
|
---|
| 235 | zoekpuntA--;
|
---|
| 236 | while (zoekpuntB != -1 && dekaarten[spelerB][zoekpuntB] > i)
|
---|
| 237 | zoekpuntB--;
|
---|
| 238 |
|
---|
| 239 | /* Hebben we de kaart in bezit of moeten we naar een aas van
|
---|
| 240 | * een andere kleur gaan zoeken */
|
---|
| 241 | if (zoekpuntA == -1 && zoekpuntB == -1) {
|
---|
| 242 | break;
|
---|
| 243 | } else if (zoekpuntA != -1 && dekaarten[spelerA][zoekpuntA] == i) {
|
---|
| 244 | slagen++;
|
---|
| 245 | i--;
|
---|
| 246 | } else if (zoekpuntB != -1 && dekaarten[spelerB][zoekpuntB] == i) {
|
---|
| 247 | slagen++;
|
---|
| 248 | i--;
|
---|
| 249 | } else {
|
---|
| 250 | if ( i <= 13 ) {
|
---|
| 251 | /* KLAVEREN aas is niet in bezit */
|
---|
| 252 | break;
|
---|
| 253 | } else {
|
---|
| 254 | /* Spring naar de volgende aas */
|
---|
| 255 | if ((i % 13) == 0)
|
---|
| 256 | i = i - 13;
|
---|
| 257 | else
|
---|
| 258 | i = i - (i % 13);
|
---|
| 259 | }
|
---|
| 260 | }
|
---|
| 261 | }
|
---|
| 262 | hoogte = hoogte + slagen;
|
---|
| 263 |
|
---|
| 264 | /* Set troef naar ASCII waarde om */
|
---|
| 265 | troef = dekleur ( (troef + 1) * 13);
|
---|
| 266 | break;
|
---|
| 267 | }
|
---|
| 268 |
|
---|
| 269 | if (printdetails) {
|
---|
| 270 | cout << endl << "=Contract=" << endl;
|
---|
| 271 | cout << "Paar : " << ( NZ ? "NZ " : "OW " ) << endl;
|
---|
| 272 | cout << "Slagen : " << hoogte <<endl;
|
---|
| 273 | cout << "Troef : " << troef << endl << endl;
|
---|
| 274 | }
|
---|
| 275 | }//spel::maakcontract
|
---|
| 276 |
|
---|
| 277 | //trek een random kaart uit A (die er aantal heeft)
|
---|
| 278 | //voorkeur voor kleur, anders random
|
---|
| 279 | int spel::trekkaart (int hoe, char kleur, int A[ ], int aantal) {
|
---|
| 280 | int j, i = rand ( ) % aantal, vanaf, totenmet, dekaart;
|
---|
| 281 | int hoogstekaart = 0;
|
---|
| 282 | bool heeftkleur = false;
|
---|
| 283 |
|
---|
| 284 | /* Bepaal of gevraagde kleur in bezit is */
|
---|
| 285 | for ( j = 0; j < aantal; j++ ) {
|
---|
| 286 | if ( dekleur (A[j]) == kleur ) {
|
---|
| 287 | if ( heeftkleur )
|
---|
| 288 | totenmet = j;
|
---|
| 289 | else
|
---|
| 290 | totenmet = vanaf = j;
|
---|
| 291 | heeftkleur = true;
|
---|
| 292 | }//if
|
---|
| 293 | }//for
|
---|
| 294 |
|
---|
| 295 | switch (hoe) {
|
---|
| 296 | case NIVEAU_RANDOM:
|
---|
| 297 | if ( heeftkleur )
|
---|
| 298 | i = vanaf + rand ( ) % ( totenmet - vanaf + 1 );
|
---|
| 299 | break;
|
---|
| 300 | case NIVEAU_SLIM:
|
---|
| 301 | /* Als eerste kiezen, levert bepaalde privileges */
|
---|
| 302 | if ( kleur == 'X' ) {
|
---|
| 303 | /* bepalen beste kaart, hoogste troef, dan hoogste andere kaart */
|
---|
| 304 | for ( j = 1; j < aantal; j++ ) {
|
---|
| 305 | if ( dewaarde (A[j]) > dewaarde (hoogstekaart) ) {
|
---|
| 306 | hoogstekaart = j;
|
---|
| 307 | } else if ( dewaarde (A[j]) == dewaarde (hoogstekaart) ) {
|
---|
| 308 | /* Troef is beter */
|
---|
| 309 | if ( dekleur (A[j]) == troef ) {
|
---|
| 310 | hoogstekaart = j;
|
---|
| 311 | }
|
---|
| 312 | }
|
---|
| 313 | }
|
---|
| 314 | i = hoogstekaart;
|
---|
| 315 | break;
|
---|
| 316 | }
|
---|
| 317 |
|
---|
| 318 | /* Troef spelen, levert aparte regels */
|
---|
| 319 | if ( kleur == troef ) {
|
---|
| 320 | /* Hoogste troef als present, anders laagste kaart */
|
---|
| 321 | if ( heeftkleur )
|
---|
| 322 | i = totenmet;
|
---|
| 323 | else
|
---|
| 324 | i = 0;
|
---|
| 325 | break;
|
---|
| 326 | }
|
---|
| 327 |
|
---|
| 328 | /* Als kleur present dan meespelen met hoogste kaart */
|
---|
| 329 | if ( heeftkleur ) {
|
---|
| 330 | i = totenmet;
|
---|
| 331 | break;
|
---|
| 332 | }
|
---|
| 333 |
|
---|
| 334 | /* Bij ontbreken van kleur, bepaal of troef present is */
|
---|
| 335 | for ( j = 0; j < aantal; j++ )
|
---|
| 336 | if ( dekleur (A[j]) == troef ) {
|
---|
| 337 | if ( heeftkleur )
|
---|
| 338 | totenmet = j;
|
---|
| 339 | else
|
---|
| 340 | totenmet = vanaf = j;
|
---|
| 341 | heeftkleur = true;
|
---|
| 342 | }//if
|
---|
| 343 | /* 'Steel' het slag door kleinste troefje te spelen */
|
---|
| 344 | if ( heeftkleur ) {
|
---|
| 345 | i = vanaf;
|
---|
| 346 | break;
|
---|
| 347 | }
|
---|
| 348 |
|
---|
| 349 | /* Niets kunnen betekenen hier, laagste kaart dan maar ;-) */
|
---|
| 350 | i = 0;
|
---|
| 351 | break;
|
---|
| 352 | }
|
---|
| 353 |
|
---|
| 354 | /* Doe de boekhouding en werk het de eigen hand bij */
|
---|
| 355 | dekaart = A[i];
|
---|
| 356 | for ( j = i; j < aantal-1; j++ )
|
---|
| 357 | A[j] = A[j+1];
|
---|
| 358 | A[aantal-1] = 0;
|
---|
| 359 | return dekaart;
|
---|
| 360 | }//spel::trekkaart
|
---|
| 361 |
|
---|
| 362 | //speel af; printdetails geeft meer informatie
|
---|
| 363 | void spel::afspelen (int speeltype, bool printdetails) {
|
---|
| 364 | int speler, winnaar, hoogste, winkleur, vraagkleur;
|
---|
| 365 | int kaart[ ] = {0, 0, 0, 0};
|
---|
| 366 | int buurt = 1;
|
---|
| 367 |
|
---|
| 368 | /* Laat random speler beginnen */
|
---|
| 369 | speler = rand ( ) % 4; // 0123
|
---|
| 370 |
|
---|
| 371 | if (printdetails) {
|
---|
| 372 | cout << "=Spel=" <<endl;
|
---|
| 373 | cout << "S = Speelt, Kx = Kaart x" << endl;
|
---|
| 374 | cout << "Noord -> Oost -> Zuid -> West -> Noord --> Oost -> Zuid" <<endl;
|
---|
| 375 | cout << "Buurt | S | K1 | K2 | K3 | K4 | Winnaar |" << endl;
|
---|
| 376 | cout << "------|---|-----|-----|-----|-----|---------|" << endl;
|
---|
| 377 | }
|
---|
| 378 |
|
---|
| 379 | switch (speeltype) {
|
---|
| 380 | case SPEEL_KOSTER_BRIDGE:
|
---|
| 381 | while ( aantalkaarten > 0 ) {
|
---|
| 382 | if (printdetails) {
|
---|
| 383 | if ( buurt < 10 )
|
---|
| 384 | cout << " ";
|
---|
| 385 | cout << buurt << " | ";
|
---|
| 386 | }
|
---|
| 387 |
|
---|
| 388 | /* Initiele kaart, geen voorkeur voor kleur */
|
---|
| 389 | kaart[0] = trekkaart (spelerniveau[speler],'X',dekaarten[speler],
|
---|
| 390 | aantalkaarten);
|
---|
| 391 | vraagkleur = dekleur (kaart[0]);
|
---|
| 392 | if ( printdetails ) {
|
---|
| 393 | cout << despeler (speler) << " | ";
|
---|
| 394 | printkaart (kaart[0]);
|
---|
| 395 | cout << " | ";
|
---|
| 396 | }//if
|
---|
| 397 |
|
---|
| 398 | /* Laat de rest bijspelen */
|
---|
| 399 | for (int i = 1; i <= 3; i++) {
|
---|
| 400 | kaart[i] = trekkaart (spelerniveau[i], vraagkleur,
|
---|
| 401 | dekaarten[(speler+i)%4],aantalkaarten);
|
---|
| 402 | if ( printdetails ) {
|
---|
| 403 | printkaart (kaart[i]);
|
---|
| 404 | cout << " | ";
|
---|
| 405 | }//if
|
---|
| 406 | }
|
---|
| 407 |
|
---|
| 408 | aantalkaarten--;
|
---|
| 409 |
|
---|
| 410 | /* controleer troef in het spel */
|
---|
| 411 | if ( dekleur(kaart[0]) == troef || dekleur(kaart[1]) == troef
|
---|
| 412 | || dekleur(kaart[2]) == troef || dekleur(kaart[3]) == troef )
|
---|
| 413 | winkleur = troef;
|
---|
| 414 | else
|
---|
| 415 | winkleur = dekleur (kaart[0]);
|
---|
| 416 |
|
---|
| 417 | /* bepaal de winnende spelers */
|
---|
| 418 | hoogste = -1;
|
---|
| 419 | if ( dekleur (kaart[0]) == winkleur && kaart[0] > hoogste ) {
|
---|
| 420 | winnaar = speler;
|
---|
| 421 | hoogste = kaart[0];
|
---|
| 422 | }//if
|
---|
| 423 | if ( dekleur (kaart[1]) == winkleur && kaart[1] > hoogste ) {
|
---|
| 424 | winnaar = (speler+1) % 4;
|
---|
| 425 | hoogste = kaart[1];
|
---|
| 426 | }//if
|
---|
| 427 | if ( dekleur (kaart[2]) == winkleur && kaart[2] > hoogste ) {
|
---|
| 428 | winnaar = (speler+2) % 4;
|
---|
| 429 | hoogste = kaart[2];
|
---|
| 430 | }//if
|
---|
| 431 | if ( dekleur (kaart[3]) == winkleur && kaart[3] > hoogste ) {
|
---|
| 432 | winnaar = (speler+3) % 4;
|
---|
| 433 | hoogste = kaart[3];
|
---|
| 434 | }//if
|
---|
| 435 |
|
---|
| 436 | if ( printdetails ) {
|
---|
| 437 | cout << despeler (winnaar) << " |" << endl;
|
---|
| 438 | }//if
|
---|
| 439 | if ( winnaar == 0 || winnaar == 2 )
|
---|
| 440 | slagenNZ++;
|
---|
| 441 | else
|
---|
| 442 | slagenOW++;
|
---|
| 443 | speler = winnaar;
|
---|
| 444 |
|
---|
| 445 | buurt++;
|
---|
| 446 | }//while
|
---|
| 447 | break;
|
---|
| 448 | }//switch
|
---|
| 449 | }//spel::afspelen
|
---|
| 450 |
|
---|
| 451 | //uitslag op scherm
|
---|
| 452 | int spel::uitslag (bool printdetails) {
|
---|
| 453 | int slagen = ( NZ ? slagenNZ : slagenOW);
|
---|
| 454 | if (printdetails) {
|
---|
| 455 | cout << "=Uitslag=" << endl;
|
---|
| 456 | cout << "Slagen NZ : " << slagenNZ << endl;
|
---|
| 457 | cout << "Slagen OW : " << slagenOW << endl;
|
---|
| 458 | cout << "Contract bod : " << hoogte << endl;
|
---|
| 459 | cout << "Contract paar : " << ( NZ ? "NZ " : "OW " ) << endl;
|
---|
| 460 | cout << "Contact gehaald : ";
|
---|
| 461 | }
|
---|
| 462 | if ( slagen < hoogte ) {
|
---|
| 463 | if (printdetails)
|
---|
| 464 | cout << "TEKORT";
|
---|
| 465 | } else if ( slagen == hoogte ) {
|
---|
| 466 | if (printdetails)
|
---|
| 467 | cout << "CORRECT";
|
---|
| 468 | } else {
|
---|
| 469 | if (printdetails)
|
---|
| 470 | cout << "TEVEEL";
|
---|
| 471 | }
|
---|
| 472 | if (printdetails)
|
---|
| 473 | cout << " (" << slagen - hoogte << ")" << endl;
|
---|
| 474 |
|
---|
| 475 | return (slagen - hoogte);
|
---|
| 476 | }//spel::uitslag
|
---|
| 477 |
|
---|
| 478 | //===
|
---|
| 479 |
|
---|
| 480 | void printTotaalWaarde (string type, double waarde, double totaal) {
|
---|
| 481 | cout << setiosflags(ios::left);
|
---|
| 482 | cout << setw(10) << type << " : ";
|
---|
| 483 | cout << resetiosflags(ios::left);
|
---|
| 484 | double percent = (waarde / totaal) * 100;
|
---|
| 485 | cout.precision(8);
|
---|
| 486 | cout << setw(8) << waarde;
|
---|
| 487 | cout << " = ";
|
---|
| 488 | cout.precision(2);
|
---|
| 489 | cout << setw(7) << setiosflags(ios::fixed) << percent
|
---|
| 490 | <<resetiosflags(ios::fixed) << "%";
|
---|
| 491 | cout << endl;
|
---|
| 492 |
|
---|
| 493 | };
|
---|
| 494 |
|
---|
| 495 | int main ( ) {
|
---|
| 496 | int retcode = 0;
|
---|
| 497 | int tekort = 0;
|
---|
| 498 | int correct = 0;
|
---|
| 499 | int teveel = 0;
|
---|
| 500 | double eindscore = 0;
|
---|
| 501 | int fout, goed;
|
---|
| 502 |
|
---|
| 503 | spel S;
|
---|
| 504 | int randInit;
|
---|
| 505 |
|
---|
| 506 | /* Variabelen */
|
---|
| 507 | int logNiveau = SILENT; /* print niveau SILENT|VERBOSE */
|
---|
| 508 | double aantalKeer = 10000; /* aantal rondes */
|
---|
| 509 |
|
---|
| 510 | /* initialiseer random-generator, maar print seed om debugging
|
---|
| 511 | * mogelijk te maken
|
---|
| 512 | */
|
---|
| 513 | randInit = time(0);
|
---|
| 514 | /* Spelen met vaste waarde om kaarten hetzelfde te houden */
|
---|
| 515 | randInit = 1203969568;
|
---|
| 516 | cout << "RandInit getal: " << randInit << endl;
|
---|
| 517 | srand (randInit);
|
---|
| 518 |
|
---|
| 519 | /* Speel de potjes */
|
---|
| 520 | for (int i = 0; i < aantalKeer; i++) {
|
---|
| 521 | S.schud ( );
|
---|
| 522 | if (logNiveau)
|
---|
| 523 | S.print ( );
|
---|
| 524 |
|
---|
| 525 | /* Niveau contract en spelers */
|
---|
| 526 | S.maakcontract (CONTRACT_SLIM, logNiveau);
|
---|
| 527 | S.spelerniveau[0] = NIVEAU_RANDOM;
|
---|
| 528 | S.spelerniveau[1] = NIVEAU_RANDOM;
|
---|
| 529 | S.spelerniveau[2] = NIVEAU_RANDOM;
|
---|
| 530 | S.spelerniveau[3] = NIVEAU_RANDOM;
|
---|
| 531 | if (logNiveau)
|
---|
| 532 | for (int i = 0; i <= 3; i++)
|
---|
| 533 | cout << "Niveau speler " << i << ":" << S.spelerniveau[i] << endl;
|
---|
| 534 |
|
---|
| 535 | /* Afspelen bepaal type spel */
|
---|
| 536 | S.afspelen (SPEEL_KOSTER_BRIDGE, logNiveau);
|
---|
| 537 |
|
---|
| 538 | if (logNiveau)
|
---|
| 539 | cout << endl;
|
---|
| 540 | retcode = S.uitslag (logNiveau);
|
---|
| 541 |
|
---|
| 542 | /* Boekhouding, voor de eindscore berekening */
|
---|
| 543 | if (retcode > 0) {
|
---|
| 544 | teveel++;
|
---|
| 545 | /* elk punt teveel score: -10 */
|
---|
| 546 | eindscore = eindscore + retcode * -10;
|
---|
| 547 | } else if (retcode == 0) {
|
---|
| 548 | correct++;
|
---|
| 549 | /* elk goede score +20 */
|
---|
| 550 | eindscore = eindscore + 20;
|
---|
| 551 | } else {
|
---|
| 552 | tekort++;
|
---|
| 553 | /* elk punt tekort score: -20
|
---|
| 554 | * retcode is al negatief
|
---|
| 555 | */
|
---|
| 556 | eindscore = eindscore + (retcode * 20);
|
---|
| 557 | }
|
---|
| 558 | }
|
---|
| 559 |
|
---|
| 560 | /* Bereken eindresultaat */
|
---|
| 561 | fout = tekort + teveel;
|
---|
| 562 | goed = correct;
|
---|
| 563 | printTotaalWaarde("Tekort", tekort, aantalKeer);
|
---|
| 564 | printTotaalWaarde("Correct", correct, aantalKeer);
|
---|
| 565 | printTotaalWaarde("Teveel", teveel, aantalKeer);
|
---|
| 566 | cout << endl;
|
---|
| 567 | printTotaalWaarde("Goed", goed, aantalKeer);
|
---|
| 568 | printTotaalWaarde ("Fout", fout, aantalKeer);
|
---|
| 569 | printTotaalWaarde ("EindScore", eindscore, aantalKeer * 20);
|
---|
| 570 | }//main
|
---|
| 571 |
|
---|