1 | //
|
---|
2 | // bridge.cc
|
---|
3 | // Eerste programmeeropgave voor AI, 28 januari 2008, Bridge
|
---|
4 | // Walter Kosters
|
---|
5 | //
|
---|
6 |
|
---|
7 | #include <iostream>
|
---|
8 | #include <iomanip>
|
---|
9 | #include <cstdlib>
|
---|
10 | #include <ctime>
|
---|
11 | using namespace std;
|
---|
12 |
|
---|
13 | /* Maak array verwijzingen expliciet en uniform */
|
---|
14 | #define NOORD 0
|
---|
15 | #define OOST 1
|
---|
16 | #define ZUID 2
|
---|
17 | #define WEST 3
|
---|
18 |
|
---|
19 | /* Kaartdefinities */
|
---|
20 | #define KLAVEREN 0
|
---|
21 | #define RUITEN 1
|
---|
22 | #define HARTEN 2
|
---|
23 | #define SCHOPPEN 3
|
---|
24 |
|
---|
25 | /* Contract mogelijkheden */
|
---|
26 | #define CONTRACT_RANDOM 0 /* Agent EEN */
|
---|
27 | #define CONTRACT_SLIM 1 /* Agent DRIE */
|
---|
28 |
|
---|
29 | /* Niveau's */
|
---|
30 | #define NIVEAU_RANDOM 0 /* Agent TWEE */
|
---|
31 | #define NIVEAU_SLIM 1 /* Agent VIER */
|
---|
32 |
|
---|
33 | /* Speeltype */
|
---|
34 | #define SPEEL_KOSTER_BRIDGE 0
|
---|
35 |
|
---|
36 | #define VERBOSE 1
|
---|
37 | #define SILENT 0
|
---|
38 |
|
---|
39 | /* Afsluit codes, teveel is positief, teweinig negetief */
|
---|
40 | #define GEHAALD = 0
|
---|
41 |
|
---|
42 | //sorteer array A (met n elementen) via bubblesort
|
---|
43 | void bubblesort (int A[ ], int n) {
|
---|
44 | int i, j, temp;
|
---|
45 | for ( j = 1; j < n; j++ )
|
---|
46 | for ( i = 0; i < n-j; i++ )
|
---|
47 | if ( A[i] > A[i+1] ) {
|
---|
48 | temp = A[i];
|
---|
49 | A[i] = A[i+1];
|
---|
50 | A[i+1] = temp;
|
---|
51 | }//if
|
---|
52 | }//bubblesort
|
---|
53 |
|
---|
54 | //welke getalswaarde heeft kaart i?
|
---|
55 | //1..13 zijn Klaver1..13, 14..26 zijn Ruiten1..13,
|
---|
56 | //27..39 zijn Harten1..13 en 40..52 zijn Schoppen1..13
|
---|
57 | //eigenlijk is 13 de aas, dus 1 is een 2 ;-)
|
---|
58 | int dewaarde (int i) {
|
---|
59 | if ( i <= 13 )
|
---|
60 | return i;
|
---|
61 | else if ( i <= 26 )
|
---|
62 | return i-13;
|
---|
63 | else if ( i <= 39 )
|
---|
64 | return i-26;
|
---|
65 | else
|
---|
66 | return i-39;
|
---|
67 | }//dewaarde
|
---|
68 |
|
---|
69 | //welke kleurwaarde heeft kaart i?
|
---|
70 | char dekleurwaarde (int i) {
|
---|
71 | if ( i <= 13 )
|
---|
72 | return KLAVEREN;
|
---|
73 | else if ( i <= 26 )
|
---|
74 | return RUITEN;
|
---|
75 | else if ( i <= 39 )
|
---|
76 | return HARTEN;
|
---|
77 | else
|
---|
78 | return SCHOPPEN;
|
---|
79 | }//dekleur
|
---|
80 |
|
---|
81 | //welke kleur heeft kaart i?
|
---|
82 | char dekleur (int i) {
|
---|
83 | switch ( dekleurwaarde (i) ) {
|
---|
84 | case KLAVEREN:
|
---|
85 | return 'K';
|
---|
86 | case RUITEN:
|
---|
87 | return 'R';
|
---|
88 | case HARTEN:
|
---|
89 | return 'H';
|
---|
90 | case SCHOPPEN:
|
---|
91 | return 'S';
|
---|
92 | }
|
---|
93 | }//dekleur
|
---|
94 |
|
---|
95 |
|
---|
96 | //print kaart i netjes
|
---|
97 | void printkaart (int i) {
|
---|
98 | cout << dekleur (i) << dewaarde (i);
|
---|
99 | if ( dewaarde (i) < 10 )
|
---|
100 | cout << " ";
|
---|
101 | }//printkaart
|
---|
102 |
|
---|
103 | //welke speler is i?
|
---|
104 | char despeler (int i) {
|
---|
105 | switch ( i ) {
|
---|
106 | case NOORD: return 'N';
|
---|
107 | case OOST: return 'O';
|
---|
108 | case ZUID: return 'Z';
|
---|
109 | case WEST: return 'W';
|
---|
110 | }//switch
|
---|
111 | return 'X';
|
---|
112 | }//despeler
|
---|
113 |
|
---|
114 | //===
|
---|
115 |
|
---|
116 | class spel {
|
---|
117 | public:
|
---|
118 | int aantalkaarten; //hoeveel kaarten heeft iedere speler?
|
---|
119 | char troef; //KRHS
|
---|
120 | int hoogte; //1..13
|
---|
121 | bool NZ; //true betekent NZ, false betekent OW
|
---|
122 | int dekaarten[4][13]; //N:0,O:1,Z:2,W:3
|
---|
123 | int slagenNZ; //aantal slagen voor NZ
|
---|
124 | int slagenOW; //idem voor OW
|
---|
125 | int spelerniveau[3]; /* Kwaliteit van speler */
|
---|
126 | void schud ( );
|
---|
127 | void print ( );
|
---|
128 | void maakcontract (int hoe, bool printdetails);
|
---|
129 | void afspelen (int speeltype, bool printdetails);
|
---|
130 | int trekkaart (int hoe, char kleur, int A[ ], int aantal);
|
---|
131 | int uitslag (bool printdetails);
|
---|
132 | };//spel
|
---|
133 |
|
---|
134 | //verdeel de kaarten, en schud ze over de 4 spelers
|
---|
135 | void spel::schud ( ) {
|
---|
136 | int kaarten[52];
|
---|
137 | int i, j, temp;
|
---|
138 | aantalkaarten = 13;
|
---|
139 | for ( i = 0; i < 52; i++ )
|
---|
140 | kaarten[i]= i+1;
|
---|
141 | for ( i = 52-1; i > 0; i-- ) {
|
---|
142 | j = rand ( ) % (i+1);
|
---|
143 | temp = kaarten[i];
|
---|
144 | kaarten[i] = kaarten[j];
|
---|
145 | kaarten[j] = temp;
|
---|
146 | }//for
|
---|
147 | for ( i = 0; i < 13; i++ ) {
|
---|
148 | dekaarten[NOORD][i] = kaarten[i];
|
---|
149 | dekaarten[OOST][i] = kaarten[i+13];
|
---|
150 | dekaarten[ZUID][i] = kaarten[i+26];
|
---|
151 | dekaarten[WEST][i] = kaarten[i+39];
|
---|
152 | }//for
|
---|
153 | bubblesort (dekaarten[NOORD],13);
|
---|
154 | bubblesort (dekaarten[OOST],13);
|
---|
155 | bubblesort (dekaarten[ZUID],13);
|
---|
156 | bubblesort (dekaarten[WEST],13);
|
---|
157 | slagenNZ = slagenOW = 0;
|
---|
158 | }//spel::schud
|
---|
159 |
|
---|
160 | //print huidige kaarten
|
---|
161 | void spel::print ( ) {
|
---|
162 | int i;
|
---|
163 | cout << "=Kaart configuratie=" <<endl;
|
---|
164 | cout << endl << "Noord : ";
|
---|
165 | for ( i = 0; i < aantalkaarten; i++ ) {
|
---|
166 | printkaart (dekaarten[NOORD][i]);
|
---|
167 | cout << " | ";
|
---|
168 | }//for
|
---|
169 | cout << endl;
|
---|
170 | cout << "Oost : ";
|
---|
171 | for ( i = 0; i < aantalkaarten; i++ ) {
|
---|
172 | printkaart (dekaarten[OOST][i]);
|
---|
173 | cout << " | ";
|
---|
174 | }//for
|
---|
175 | cout << endl;
|
---|
176 | cout << "Zuid : ";
|
---|
177 | for ( i = 0; i < aantalkaarten; i++ ) {
|
---|
178 | printkaart (dekaarten[ZUID][i]);
|
---|
179 | cout << " | ";
|
---|
180 | }//for
|
---|
181 | cout << endl;
|
---|
182 | cout << "West : ";
|
---|
183 | for ( i = 0; i < aantalkaarten; i++ ) {
|
---|
184 | printkaart (dekaarten[WEST][i]);
|
---|
185 | cout << " | ";
|
---|
186 | }//for
|
---|
187 | cout << endl;
|
---|
188 | }//spel::print
|
---|
189 |
|
---|
190 | //maak een contract
|
---|
191 | void spel::maakcontract (int hoe, bool printdetails) {
|
---|
192 | int spelerA, spelerB;
|
---|
193 | int zoekpuntA, zoekpuntB;
|
---|
194 | int slagen;
|
---|
195 | int kleurAantal[] = {0, 0, 0, 0};
|
---|
196 |
|
---|
197 | /* Speler volledig random */
|
---|
198 | NZ = ( rand ( ) % 2 == 1 );
|
---|
199 |
|
---|
200 | switch (hoe) {
|
---|
201 | case CONTRACT_RANDOM:
|
---|
202 | troef = dekleur (rand ( ) % 52);
|
---|
203 | hoogte = 1 + rand ( ) % 13;
|
---|
204 | break;
|
---|
205 | case CONTRACT_SLIM:
|
---|
206 | /* Variable om de juiste array rijen te selecteren */
|
---|
207 | if ( NZ ) {
|
---|
208 | spelerA = NOORD;
|
---|
209 | spelerB = ZUID;
|
---|
210 | } else {
|
---|
211 | spelerA = OOST;
|
---|
212 | spelerB = WEST;
|
---|
213 | }
|
---|
214 |
|
---|
215 | /* Bepaal aantal kaarten per kleur */
|
---|
216 | for ( int i = 0; i < 13; i++ ) {
|
---|
217 | kleurAantal[dekleurwaarde (dekaarten[spelerA][i])]++;
|
---|
218 | kleurAantal[dekleurwaarde (dekaarten[spelerB][i])]++;
|
---|
219 | }
|
---|
220 |
|
---|
221 | /* Troef is de meeste kaarten in handen */
|
---|
222 | troef = 0;
|
---|
223 | for ( int i = 1; i < 4; i++ )
|
---|
224 | if ( kleurAantal[i] > kleurAantal[i - 1] )
|
---|
225 | troef = i;
|
---|
226 |
|
---|
227 | /* Elke troef levert een slag op */
|
---|
228 | hoogte = kleurAantal[troef];
|
---|
229 |
|
---|
230 | /* Hoogste kaart(en) leveren ook slagen op */
|
---|
231 | slagen = 0;
|
---|
232 | /* i is de zoekkaart */
|
---|
233 | for (int i = 52; i >= 0;) {
|
---|
234 | while (zoekpuntA != -1 && dekaarten[spelerA][zoekpuntA] > i)
|
---|
235 | zoekpuntA--;
|
---|
236 | while (zoekpuntB != -1 && dekaarten[spelerB][zoekpuntB] > i)
|
---|
237 | zoekpuntB--;
|
---|
238 |
|
---|
239 | /* Hebben we de kaart in bezit of moeten we naar een aas van
|
---|
240 | * een andere kleur gaan zoeken */
|
---|
241 | if (zoekpuntA == -1 && zoekpuntB == -1) {
|
---|
242 | break;
|
---|
243 | } else if (zoekpuntA != -1 && dekaarten[spelerA][zoekpuntA] == i) {
|
---|
244 | slagen++;
|
---|
245 | i--;
|
---|
246 | } else if (zoekpuntB != -1 && dekaarten[spelerB][zoekpuntB] == i) {
|
---|
247 | slagen++;
|
---|
248 | i--;
|
---|
249 | } else {
|
---|
250 | if ( i <= 13 ) {
|
---|
251 | /* KLAVEREN aas is niet in bezit */
|
---|
252 | break;
|
---|
253 | } else {
|
---|
254 | /* Spring naar de volgende aas */
|
---|
255 | if ((i % 13) == 0)
|
---|
256 | i = i - 13;
|
---|
257 | else
|
---|
258 | i = i - (i % 13);
|
---|
259 | }
|
---|
260 | }
|
---|
261 | }
|
---|
262 | hoogte = hoogte + slagen;
|
---|
263 |
|
---|
264 | /* Set troef naar ASCII waarde om */
|
---|
265 | troef = dekleur ( (troef + 1) * 13);
|
---|
266 | break;
|
---|
267 | }
|
---|
268 |
|
---|
269 | if (printdetails) {
|
---|
270 | cout << endl << "=Contract=" << endl;
|
---|
271 | cout << "Paar : " << ( NZ ? "NZ " : "OW " ) << endl;
|
---|
272 | cout << "Slagen : " << hoogte <<endl;
|
---|
273 | cout << "Troef : " << troef << endl << endl;
|
---|
274 | }
|
---|
275 | }//spel::maakcontract
|
---|
276 |
|
---|
277 | //trek een random kaart uit A (die er aantal heeft)
|
---|
278 | //voorkeur voor kleur, anders random
|
---|
279 | int spel::trekkaart (int hoe, char kleur, int A[ ], int aantal) {
|
---|
280 | int j, i = rand ( ) % aantal, vanaf, totenmet, dekaart;
|
---|
281 | int hoogstekaart = 0;
|
---|
282 | bool heeftkleur = false;
|
---|
283 |
|
---|
284 | /* Bepaal of gevraagde kleur in bezit is */
|
---|
285 | for ( j = 0; j < aantal; j++ ) {
|
---|
286 | if ( dekleur (A[j]) == kleur ) {
|
---|
287 | if ( heeftkleur )
|
---|
288 | totenmet = j;
|
---|
289 | else
|
---|
290 | totenmet = vanaf = j;
|
---|
291 | heeftkleur = true;
|
---|
292 | }//if
|
---|
293 | }//for
|
---|
294 |
|
---|
295 | switch (hoe) {
|
---|
296 | case NIVEAU_RANDOM:
|
---|
297 | if ( heeftkleur )
|
---|
298 | i = vanaf + rand ( ) % ( totenmet - vanaf + 1 );
|
---|
299 | break;
|
---|
300 | case NIVEAU_SLIM:
|
---|
301 | /* Als eerste kiezen, levert bepaalde privileges */
|
---|
302 | if ( kleur == 'X' ) {
|
---|
303 | /* bepalen beste kaart, hoogste troef, dan hoogste andere kaart */
|
---|
304 | for ( j = 1; j < aantal; j++ ) {
|
---|
305 | if ( dewaarde (A[j]) > dewaarde (hoogstekaart) ) {
|
---|
306 | hoogstekaart = j;
|
---|
307 | } else if ( dewaarde (A[j]) == dewaarde (hoogstekaart) ) {
|
---|
308 | /* Troef is beter */
|
---|
309 | if ( dekleur (A[j]) == troef ) {
|
---|
310 | hoogstekaart = j;
|
---|
311 | }
|
---|
312 | }
|
---|
313 | }
|
---|
314 | i = hoogstekaart;
|
---|
315 | break;
|
---|
316 | }
|
---|
317 |
|
---|
318 | /* Troef spelen, levert aparte regels */
|
---|
319 | if ( kleur == troef ) {
|
---|
320 | /* Hoogste troef als present, anders laagste kaart */
|
---|
321 | if ( heeftkleur )
|
---|
322 | i = totenmet;
|
---|
323 | else
|
---|
324 | i = 0;
|
---|
325 | break;
|
---|
326 | }
|
---|
327 |
|
---|
328 | /* Als kleur present dan meespelen met hoogste kaart */
|
---|
329 | if ( heeftkleur ) {
|
---|
330 | i = totenmet;
|
---|
331 | break;
|
---|
332 | }
|
---|
333 |
|
---|
334 | /* Bij ontbreken van kleur, bepaal of troef present is */
|
---|
335 | for ( j = 0; j < aantal; j++ )
|
---|
336 | if ( dekleur (A[j]) == troef ) {
|
---|
337 | if ( heeftkleur )
|
---|
338 | totenmet = j;
|
---|
339 | else
|
---|
340 | totenmet = vanaf = j;
|
---|
341 | heeftkleur = true;
|
---|
342 | }//if
|
---|
343 | /* 'Steel' het slag door kleinste troefje te spelen */
|
---|
344 | if ( heeftkleur ) {
|
---|
345 | i = vanaf;
|
---|
346 | break;
|
---|
347 | }
|
---|
348 |
|
---|
349 | /* Niets kunnen betekenen hier, laagste kaart dan maar ;-) */
|
---|
350 | i = 0;
|
---|
351 | break;
|
---|
352 | }
|
---|
353 |
|
---|
354 | /* Doe de boekhouding en werk het de eigen hand bij */
|
---|
355 | dekaart = A[i];
|
---|
356 | for ( j = i; j < aantal-1; j++ )
|
---|
357 | A[j] = A[j+1];
|
---|
358 | A[aantal-1] = 0;
|
---|
359 | return dekaart;
|
---|
360 | }//spel::trekkaart
|
---|
361 |
|
---|
362 | //speel af; printdetails geeft meer informatie
|
---|
363 | void spel::afspelen (int speeltype, bool printdetails) {
|
---|
364 | int speler, winnaar, hoogste, winkleur, vraagkleur;
|
---|
365 | int kaart[ ] = {0, 0, 0, 0};
|
---|
366 | int buurt = 1;
|
---|
367 |
|
---|
368 | /* Laat random speler beginnen */
|
---|
369 | speler = rand ( ) % 4; // 0123
|
---|
370 |
|
---|
371 | if (printdetails) {
|
---|
372 | cout << "=Spel=" <<endl;
|
---|
373 | cout << "S = Speelt, Kx = Kaart x" << endl;
|
---|
374 | cout << "Noord -> Oost -> Zuid -> West -> Noord --> Oost -> Zuid" <<endl;
|
---|
375 | cout << "Buurt | S | K1 | K2 | K3 | K4 | Winnaar |" << endl;
|
---|
376 | cout << "------|---|-----|-----|-----|-----|---------|" << endl;
|
---|
377 | }
|
---|
378 |
|
---|
379 | switch (speeltype) {
|
---|
380 | case SPEEL_KOSTER_BRIDGE:
|
---|
381 | while ( aantalkaarten > 0 ) {
|
---|
382 | if (printdetails) {
|
---|
383 | if ( buurt < 10 )
|
---|
384 | cout << " ";
|
---|
385 | cout << buurt << " | ";
|
---|
386 | }
|
---|
387 |
|
---|
388 | /* Initiele kaart, geen voorkeur voor kleur */
|
---|
389 | kaart[0] = trekkaart (spelerniveau[speler],'X',dekaarten[speler],
|
---|
390 | aantalkaarten);
|
---|
391 | vraagkleur = dekleur (kaart[0]);
|
---|
392 | if ( printdetails ) {
|
---|
393 | cout << despeler (speler) << " | ";
|
---|
394 | printkaart (kaart[0]);
|
---|
395 | cout << " | ";
|
---|
396 | }//if
|
---|
397 |
|
---|
398 | /* Laat de rest bijspelen */
|
---|
399 | for (int i = 1; i <= 3; i++) {
|
---|
400 | kaart[i] = trekkaart (spelerniveau[i], vraagkleur,
|
---|
401 | dekaarten[(speler+i)%4],aantalkaarten);
|
---|
402 | if ( printdetails ) {
|
---|
403 | printkaart (kaart[i]);
|
---|
404 | cout << " | ";
|
---|
405 | }//if
|
---|
406 | }
|
---|
407 |
|
---|
408 | aantalkaarten--;
|
---|
409 |
|
---|
410 | /* controleer troef in het spel */
|
---|
411 | if ( dekleur(kaart[0]) == troef || dekleur(kaart[1]) == troef
|
---|
412 | || dekleur(kaart[2]) == troef || dekleur(kaart[3]) == troef )
|
---|
413 | winkleur = troef;
|
---|
414 | else
|
---|
415 | winkleur = dekleur (kaart[0]);
|
---|
416 |
|
---|
417 | /* bepaal de winnende spelers */
|
---|
418 | hoogste = -1;
|
---|
419 | if ( dekleur (kaart[0]) == winkleur && kaart[0] > hoogste ) {
|
---|
420 | winnaar = speler;
|
---|
421 | hoogste = kaart[0];
|
---|
422 | }//if
|
---|
423 | if ( dekleur (kaart[1]) == winkleur && kaart[1] > hoogste ) {
|
---|
424 | winnaar = (speler+1) % 4;
|
---|
425 | hoogste = kaart[1];
|
---|
426 | }//if
|
---|
427 | if ( dekleur (kaart[2]) == winkleur && kaart[2] > hoogste ) {
|
---|
428 | winnaar = (speler+2) % 4;
|
---|
429 | hoogste = kaart[2];
|
---|
430 | }//if
|
---|
431 | if ( dekleur (kaart[3]) == winkleur && kaart[3] > hoogste ) {
|
---|
432 | winnaar = (speler+3) % 4;
|
---|
433 | hoogste = kaart[3];
|
---|
434 | }//if
|
---|
435 |
|
---|
436 | if ( printdetails ) {
|
---|
437 | cout << despeler (winnaar) << " |" << endl;
|
---|
438 | }//if
|
---|
439 | if ( winnaar == 0 || winnaar == 2 )
|
---|
440 | slagenNZ++;
|
---|
441 | else
|
---|
442 | slagenOW++;
|
---|
443 | speler = winnaar;
|
---|
444 |
|
---|
445 | buurt++;
|
---|
446 | }//while
|
---|
447 | break;
|
---|
448 | }//switch
|
---|
449 | }//spel::afspelen
|
---|
450 |
|
---|
451 | //uitslag op scherm
|
---|
452 | int spel::uitslag (bool printdetails) {
|
---|
453 | int slagen = ( NZ ? slagenNZ : slagenOW);
|
---|
454 | if (printdetails) {
|
---|
455 | cout << "=Uitslag=" << endl;
|
---|
456 | cout << "Slagen NZ : " << slagenNZ << endl;
|
---|
457 | cout << "Slagen OW : " << slagenOW << endl;
|
---|
458 | cout << "Contract bod : " << hoogte << endl;
|
---|
459 | cout << "Contract paar : " << ( NZ ? "NZ " : "OW " ) << endl;
|
---|
460 | cout << "Contact gehaald : ";
|
---|
461 | }
|
---|
462 | if ( slagen < hoogte ) {
|
---|
463 | if (printdetails)
|
---|
464 | cout << "TEKORT";
|
---|
465 | } else if ( slagen == hoogte ) {
|
---|
466 | if (printdetails)
|
---|
467 | cout << "CORRECT";
|
---|
468 | } else {
|
---|
469 | if (printdetails)
|
---|
470 | cout << "TEVEEL";
|
---|
471 | }
|
---|
472 | if (printdetails)
|
---|
473 | cout << " (" << slagen - hoogte << ")" << endl;
|
---|
474 |
|
---|
475 | return (slagen - hoogte);
|
---|
476 | }//spel::uitslag
|
---|
477 |
|
---|
478 | //===
|
---|
479 |
|
---|
480 | void printTotaalWaarde (string type, double waarde, double totaal) {
|
---|
481 | cout << setiosflags(ios::left);
|
---|
482 | cout << setw(10) << type << " : ";
|
---|
483 | cout << resetiosflags(ios::left);
|
---|
484 | double percent = (waarde / totaal) * 100;
|
---|
485 | cout.precision(8);
|
---|
486 | cout << setw(8) << waarde;
|
---|
487 | cout << " = ";
|
---|
488 | cout.precision(2);
|
---|
489 | cout << setw(7) << setiosflags(ios::fixed) << percent
|
---|
490 | <<resetiosflags(ios::fixed) << "%";
|
---|
491 | cout << endl;
|
---|
492 |
|
---|
493 | };
|
---|
494 |
|
---|
495 | int main ( ) {
|
---|
496 | int retcode = 0;
|
---|
497 | int tekort = 0;
|
---|
498 | int correct = 0;
|
---|
499 | int teveel = 0;
|
---|
500 | double eindscore = 0;
|
---|
501 | int fout, goed;
|
---|
502 |
|
---|
503 | spel S;
|
---|
504 | int randInit;
|
---|
505 |
|
---|
506 | /* Variabelen */
|
---|
507 | int logNiveau = SILENT; /* print niveau SILENT|VERBOSE */
|
---|
508 | double aantalKeer = 10000; /* aantal rondes */
|
---|
509 |
|
---|
510 | /* initialiseer random-generator, maar print seed om debugging
|
---|
511 | * mogelijk te maken
|
---|
512 | */
|
---|
513 | randInit = time(0);
|
---|
514 | /* Spelen met vaste waarde om kaarten hetzelfde te houden */
|
---|
515 | randInit = 1203969568;
|
---|
516 | cout << "RandInit getal: " << randInit << endl;
|
---|
517 | srand (randInit);
|
---|
518 |
|
---|
519 | /* Speel de potjes */
|
---|
520 | for (int i = 0; i < aantalKeer; i++) {
|
---|
521 | S.schud ( );
|
---|
522 | if (logNiveau)
|
---|
523 | S.print ( );
|
---|
524 |
|
---|
525 | /* Niveau contract en spelers */
|
---|
526 | S.maakcontract (CONTRACT_SLIM, logNiveau);
|
---|
527 | S.spelerniveau[0] = NIVEAU_RANDOM;
|
---|
528 | S.spelerniveau[1] = NIVEAU_RANDOM;
|
---|
529 | S.spelerniveau[2] = NIVEAU_RANDOM;
|
---|
530 | S.spelerniveau[3] = NIVEAU_RANDOM;
|
---|
531 | if (logNiveau)
|
---|
532 | for (int i = 0; i <= 3; i++)
|
---|
533 | cout << "Niveau speler " << i << ":" << S.spelerniveau[i] << endl;
|
---|
534 |
|
---|
535 | /* Afspelen bepaal type spel */
|
---|
536 | S.afspelen (SPEEL_KOSTER_BRIDGE, logNiveau);
|
---|
537 |
|
---|
538 | if (logNiveau)
|
---|
539 | cout << endl;
|
---|
540 | retcode = S.uitslag (logNiveau);
|
---|
541 |
|
---|
542 | /* Boekhouding, voor de eindscore berekening */
|
---|
543 | if (retcode > 0) {
|
---|
544 | teveel++;
|
---|
545 | /* elk punt teveel score: -10 */
|
---|
546 | eindscore = eindscore + retcode * -10;
|
---|
547 | } else if (retcode == 0) {
|
---|
548 | correct++;
|
---|
549 | /* elk goede score +20 */
|
---|
550 | eindscore = eindscore + 20;
|
---|
551 | } else {
|
---|
552 | tekort++;
|
---|
553 | /* elk punt tekort score: -20
|
---|
554 | * retcode is al negatief
|
---|
555 | */
|
---|
556 | eindscore = eindscore + (retcode * 20);
|
---|
557 | }
|
---|
558 | }
|
---|
559 |
|
---|
560 | /* Bereken eindresultaat */
|
---|
561 | fout = tekort + teveel;
|
---|
562 | goed = correct;
|
---|
563 | printTotaalWaarde("Tekort", tekort, aantalKeer);
|
---|
564 | printTotaalWaarde("Correct", correct, aantalKeer);
|
---|
565 | printTotaalWaarde("Teveel", teveel, aantalKeer);
|
---|
566 | cout << endl;
|
---|
567 | printTotaalWaarde("Goed", goed, aantalKeer);
|
---|
568 | printTotaalWaarde ("Fout", fout, aantalKeer);
|
---|
569 | printTotaalWaarde ("EindScore", eindscore, aantalKeer * 20);
|
---|
570 | }//main
|
---|
571 |
|
---|