1 | <HTML>
|
---|
2 |
|
---|
3 | <HEAD>
|
---|
4 | <TITLE>Kunstmatige intelligentie - Programmeeropgave 3 - Neurale netwerken</TITLE>
|
---|
5 | </HEAD>
|
---|
6 |
|
---|
7 | <BODY BGCOLOR="#FFFFFF" TEXT="black" LINK="blue" VLINK="red" ALINK="green">
|
---|
8 |
|
---|
9 | <H1>Kunstmatige intelligentie<BR>Programmeeropgave 3 van 2008 — Neurale netwerken</H1>
|
---|
10 |
|
---|
11 |
|
---|
12 | De derde programmeeropgave (in het voorjaar van 2008) behorende bij het vak
|
---|
13 | <a href="index.html">Kunstmatige intelligentie</a> gaat over
|
---|
14 | <em>Neurale netwerken</em>.
|
---|
15 | <br>
|
---|
16 | Het is de bedoeling een eenvoudig Neuraal netwerk (NN)
|
---|
17 | te programmeren met één verborgen laag
|
---|
18 | dat Poker-handen kan classificeren.
|
---|
19 | (Als je geen Poker speelt, geen zorg.)
|
---|
20 | We gebruiken files van de
|
---|
21 | <a href="http://archive.ics.uci.edu/ml/">UCI Machine Learning Repository</A>,
|
---|
22 | en wel in het bijzonder de
|
---|
23 | <a href="http://archive.ics.uci.edu/ml/datasets/Poker+Hand">Poker Hand Data set</a>.
|
---|
24 | We willen het soort hand te bepalen, gegeven (alle?) informatie over de kaarten.
|
---|
25 | <p>
|
---|
26 | Het NN heeft een twee- tot tiental invoerknopen
|
---|
27 | (evenveel als er kenmerken zijn),
|
---|
28 | één of meer (?) uitvoerknopen,
|
---|
29 | en een tussen 1 en 40 in te stellen
|
---|
30 | aantal verborgen knopen. Verder zijn er twee bias-knopen,
|
---|
31 | één op invoernivo en
|
---|
32 | één op verborgen nivo.
|
---|
33 | Gebruik <em>BackPropagation</em> als leermethode;
|
---|
34 | redelijke waarden zijn wellicht: leersnelheid 0.1 tot 0.9,
|
---|
35 | aantal verborgen knopen 3 en 100000 voorbeelden in totaal.
|
---|
36 | <br>
|
---|
37 | Test allereerst het netwerk op een paar
|
---|
38 | "eenvoudige" functies van twee variabelen,
|
---|
39 | bijvoorbeeld
|
---|
40 | <em>XOR(x,y)</em> voor <em>x,y=0,1</em>,
|
---|
41 | respectievelijk
|
---|
42 | <em>f(x,y) = sin(2πx) cos(2πy)</em> voor <em>0 ⩽ x ⩽ 1</em> en <em>0 ⩽ y ⩽ 1</em>.
|
---|
43 | Besteed hier in het verslag <em>kort</em> aandacht aan.
|
---|
44 | Het netwerk heeft hier dus één uitvoerknoop.
|
---|
45 |
|
---|
46 | <p>
|
---|
47 | Schrijf vervolgens zonodig een klein
|
---|
48 | <A HREF="../introperl.html">Perl</A>-programma
|
---|
49 | (voor Perl, zie ook
|
---|
50 | <A HREF="/home/avdberg/perl.ppt">Arjan's PowerPoint presentatie</A>
|
---|
51 | of
|
---|
52 | <A HREF="perl.pdf">acht sheets in PDF</A>)
|
---|
53 | dat de benodigde kenmerken/attributen uit de poker-files opslaat
|
---|
54 | in het gewenste formaat, bijvoorbeeld
|
---|
55 | allemaal, of juist een samenspel van enkele.
|
---|
56 | Kun je bijvoorbeeld twee combinaties van attributen maken,
|
---|
57 | zodat het netwerk toch goed presteert?
|
---|
58 | Waarden tussen 0 en 1, graag, wellicht gescheiden door spaties.
|
---|
59 | <br>
|
---|
60 | Train daarna het netwerk hierop met BackPropagation,
|
---|
61 | en geef resultaten van de experimenten. Denk
|
---|
62 | aan het gebruiken van aparte training-set en test-set,
|
---|
63 | zie de UCI-website.
|
---|
64 | Ook een simpel statistiekje over de invoerfile doet het goed.
|
---|
65 | En hoe doet het naieve algoritme (gok de meest voorkomende) het?
|
---|
66 | <br>
|
---|
67 | Het is goed genoeg om één uitvoerknoop te nemen,
|
---|
68 | waarbij bijvoorbeeld 6 (full house) als 0.6 wordt
|
---|
69 | gerepresenteerd: locaal coderen. Het is ook mogelijk
|
---|
70 | — voor liefhebbers — om 10 knopen
|
---|
71 | te nemen, waarbij knoop 6 staat voor full house: gedistribueerd coderen.
|
---|
72 | <p>
|
---|
73 | Gebruik <a href="http://www.gnuplot.info/"><tt>gnuplot</tt></a>
|
---|
74 | om voor het verslag
|
---|
75 | enkele grafieken te plotten, bijvoorbeeld met verschillende
|
---|
76 | aantallen verborgen knopen, leersnelheden en
|
---|
77 | stopcriteria.
|
---|
78 | <br>
|
---|
79 | Maak een file <tt>plot.p</tt> met daarin bijvoorbeeld<br>
|
---|
80 | <tt> set xrange [0:1]<br>
|
---|
81 | set yrange [0:1]<br>
|
---|
82 | set pm3d<br>
|
---|
83 | splot sin(2*pi*x)*cos(2*pi*y)</tt><br>
|
---|
84 | En laad deze file in <tt>gnuplot</tt> met <tt>gnuplot> load "plot.p"</tt>.
|
---|
85 | <br>
|
---|
86 | Als je een netwerk hebt om deze functie te benaderen,
|
---|
87 | kun je het beste aan het eind van je
|
---|
88 | programma alle benodigde trio's <em>(x,y,netwerkuitvoer)</em> afdrukken in een file
|
---|
89 | (zeg <tt>net.uit</tt>;
|
---|
90 | één trio per regel),
|
---|
91 | waarbij <em>x</em> met kleine stapjes door het interval <em>[0,1]</em> loopt,
|
---|
92 | en <em>y</em> idem,
|
---|
93 | terwijl <em>netwerkuitvoer</em> de bijbehorende
|
---|
94 | uitvoer van het getrainde netwerk is.
|
---|
95 | In
|
---|
96 | <tt>gnuplot</tt> kun je eenvoudig een grafiekje
|
---|
97 | van netuitvoer en beoogde functie maken met behulp van:<br>
|
---|
98 | <tt> gnuplot> splot "net.uit", sin(2*pi*x)*cos(2*pi*y)</tt>
|
---|
99 | <br>
|
---|
100 | Hierbij kun je zonodig PostScript-uitvoer genereren
|
---|
101 | met behulp van<br>
|
---|
102 | <tt> gnuplot> set terminal postscript eps enhanced color</tt><BR>
|
---|
103 | <tt> gnuplot> set output "file.ps"</tt><br>
|
---|
104 | vlak voor het <tt>(s)plot</tt>-commando te geven
|
---|
105 | (of <tt>enhanced monochrome</tt> voor grijswaarden-plaatjes).
|
---|
106 | En dat allemaal in een plot-file, dan hoef je het niet steeds
|
---|
107 | over te tikken.
|
---|
108 | <br>
|
---|
109 | Op internet staat alles en meer over <tt>gnuplot</tt>, bijvoorbeeld
|
---|
110 | <a href="http://www.gnuplot.info/">hier</a> of
|
---|
111 | <a href="http://t16web.lanl.gov/Kawano/gnuplot/index-e.html">daar</a>.
|
---|
112 | <br>
|
---|
113 | Kijk verder in de
|
---|
114 | <A HREF="../stuva1/lshort.pdf">LaTeX-handleiding</A>
|
---|
115 | (Hoofdstuk 4.1) hoe je PostScript-files in LaTeX kunt importeren.
|
---|
116 | <p>
|
---|
117 | Leg in het verslag ook <em>kort</em> BackPropagation uit, met de formules,
|
---|
118 | en een referentie naar Russell en Norvig.
|
---|
119 | <br>
|
---|
120 | In te leveren: geprint verslag (in LaTeX gemaakt; de C++-code als Appendix,
|
---|
121 | zie verder
|
---|
122 | <a href="index.html#practicum">hier</a>
|
---|
123 | voor opmerkingen over het verslag),
|
---|
124 | en per email: C++- en Perl-code.
|
---|
125 | Stuur svp geen emails met LaTeX/PS/PDF.
|
---|
126 |
|
---|
127 | <p>
|
---|
128 | Deadline: <b>dinsdag 8 april 2008</b>.
|
---|
129 |
|
---|
130 | <P>
|
---|
131 | <hr>
|
---|
132 | <p>
|
---|
133 | Vragen en/of opmerkingen kunnen worden gestuurd
|
---|
134 | naar: <em><A HREF="mailto:kosters@liacs.nl">kosters@liacs.nl</A></em>.
|
---|
135 | <p>
|
---|
136 | 17 maart 2008 — <b>http://www.liacs.nl/home/kosters/AI/nn08.html</b>
|
---|
137 |
|
---|
138 | </BODY>
|
---|
139 |
|
---|
140 | </HTML>
|
---|
141 |
|
---|