[2] | 1 | #include <iostream>
|
---|
| 2 |
|
---|
| 3 | using namespace std;
|
---|
| 4 |
|
---|
| 5 | float Zetten = 0;
|
---|
| 6 | // het aantal vakjes dat een veld moet beslaan, hier zit de bank
|
---|
| 7 | //***niet*** bij inbegrepen
|
---|
| 8 |
|
---|
| 9 | //Bord 1
|
---|
| 10 | //const int speelVakjes = 3;
|
---|
| 11 | //int spelerLaag[speelVakjes + 1] = {3, 3, 3, 0 };
|
---|
| 12 | //int spelerHoog[speelVakjes + 1] = {3, 3, 3, 0 };
|
---|
| 13 |
|
---|
| 14 | //Bord2
|
---|
| 15 | //const int speelVakjes = 4;
|
---|
| 16 | //int spelerLaag[speelVakjes + 1] = {3, 2, 2, 2, 0 };
|
---|
| 17 | //int spelerHoog[speelVakjes + 1] = {3, 2, 2, 2, 0 };
|
---|
| 18 |
|
---|
| 19 | //Bord3
|
---|
| 20 | const int speelVakjes = 4;
|
---|
| 21 | int spelerLaag[speelVakjes + 1] = {2, 2, 2, 2, 0 };
|
---|
| 22 | int spelerHoog[speelVakjes + 1] = {2, 2, 2, 2, 0 };
|
---|
| 23 |
|
---|
| 24 | const int totaalAantalVakjes = (speelVakjes + 1) * 2;
|
---|
| 25 |
|
---|
| 26 | // een vakje bevat de gegevens van zijn buren, en van de overkant.
|
---|
| 27 | // en de inhoud natuurlijk
|
---|
| 28 | class vakje {
|
---|
| 29 | public:
|
---|
| 30 | vakje * volgende;
|
---|
| 31 | vakje * vorige;
|
---|
| 32 | vakje * overkant;
|
---|
| 33 | int inhoud;
|
---|
| 34 | };
|
---|
| 35 |
|
---|
| 36 | //vakjesarray globaal gedifineerd om zo recursie mogelijk te maken
|
---|
| 37 | //voorbeeld, bij speelVakjes = 4;
|
---|
| 38 | //0,1,2,3 zijn de normale vakjes, 4 is de bank
|
---|
| 39 | //Speler 1 = arraySpeler[0]
|
---|
| 40 | //Speler 2 = arraySpeler[1]
|
---|
| 41 | vakje * arraySpeler[2][speelVakjes + 1];
|
---|
| 42 |
|
---|
| 43 | //score
|
---|
| 44 | int winstMax = 0;
|
---|
| 45 | int winstMin = 10000;
|
---|
| 46 | int gelijkMax = 0;
|
---|
| 47 | int gelijkMin = 10000;
|
---|
| 48 |
|
---|
| 49 | //het creeren van het speelveld.
|
---|
| 50 | //de bank staat op positie speelVakjes
|
---|
| 51 | void createfield() {
|
---|
| 52 | vakje * huidigeLaag = new vakje;
|
---|
| 53 | vakje * huidigeHoog = new vakje;
|
---|
| 54 |
|
---|
| 55 | //vakjes maken
|
---|
| 56 | for( int vakNummer = 0; vakNummer < speelVakjes; vakNummer++ ) {
|
---|
| 57 | arraySpeler[0][vakNummer] = huidigeLaag;
|
---|
| 58 | huidigeLaag->inhoud = spelerLaag[vakNummer];
|
---|
| 59 | huidigeLaag->volgende = new vakje;
|
---|
| 60 | huidigeLaag->volgende->vorige = huidigeLaag;
|
---|
| 61 | huidigeLaag = huidigeLaag->volgende;
|
---|
| 62 |
|
---|
| 63 | arraySpeler[1][vakNummer] = huidigeHoog;
|
---|
| 64 | huidigeHoog->inhoud = spelerHoog[vakNummer];
|
---|
| 65 | huidigeHoog->volgende = new vakje;
|
---|
| 66 | huidigeHoog->volgende->vorige = huidigeHoog;
|
---|
| 67 | huidigeHoog = huidigeHoog->volgende;
|
---|
| 68 | };
|
---|
| 69 |
|
---|
| 70 | //overkant pointer aanmaken
|
---|
| 71 | for( int vakNummer = 0; vakNummer < speelVakjes; vakNummer++ ) {
|
---|
| 72 | arraySpeler[0][vakNummer]->overkant = arraySpeler[1][speelVakjes-1-vakNummer];
|
---|
| 73 | arraySpeler[1][speelVakjes-1-vakNummer]->overkant = arraySpeler[0][vakNummer];
|
---|
| 74 | };
|
---|
| 75 |
|
---|
| 76 | //banken aanmaken
|
---|
| 77 | arraySpeler[0][speelVakjes] = huidigeLaag;
|
---|
| 78 | arraySpeler[0][speelVakjes]->inhoud = spelerLaag[speelVakjes];
|
---|
| 79 | arraySpeler[0][speelVakjes]->volgende = arraySpeler[1][0];
|
---|
| 80 | arraySpeler[0][speelVakjes]->overkant = NULL;
|
---|
| 81 | arraySpeler[1][0]->vorige = arraySpeler[0][speelVakjes];
|
---|
| 82 |
|
---|
| 83 | arraySpeler[1][speelVakjes] = huidigeHoog;
|
---|
| 84 | arraySpeler[1][speelVakjes]->inhoud = spelerHoog[speelVakjes];
|
---|
| 85 | arraySpeler[1][speelVakjes]->volgende = arraySpeler[0][0];
|
---|
| 86 | arraySpeler[1][speelVakjes]->overkant = NULL;
|
---|
| 87 | arraySpeler[0][0]->vorige = arraySpeler[1][speelVakjes];
|
---|
| 88 | }
|
---|
| 89 |
|
---|
| 90 |
|
---|
| 91 | //-met een pointer het spelletje verwerken.
|
---|
| 92 | //-dmv van een modulo trucje ernaar kijken of een zet in de eigen vakjes
|
---|
| 93 | //eindigd
|
---|
| 94 | //geef terug of de speler nog een keertje mag.
|
---|
| 95 | vakje * doeZet( bool & tmpSpeler, const int begin, const int aantal,
|
---|
| 96 | int & overkant ) {
|
---|
| 97 | int tmpInt = (begin + aantal) % (totaalAantalVakjes);
|
---|
| 98 | vakje * tmpPointer = arraySpeler[tmpSpeler][begin];
|
---|
| 99 |
|
---|
| 100 | //doen van de echte zetten
|
---|
| 101 | tmpPointer->inhoud = 0;
|
---|
| 102 | for( int i = 0; i < aantal; i++ ) {
|
---|
| 103 | tmpPointer = tmpPointer->volgende;
|
---|
| 104 | tmpPointer->inhoud++;
|
---|
| 105 | };
|
---|
| 106 |
|
---|
| 107 | //controleren bank, dan mag de speler nog een keer
|
---|
| 108 | if( tmpPointer == arraySpeler[tmpSpeler][speelVakjes] ) {
|
---|
| 109 | }
|
---|
| 110 | else {
|
---|
| 111 | //controleren of inhoud 1 is (bestemmingsvakje was dan 0)
|
---|
| 112 | if( tmpPointer->inhoud == 1 ) {
|
---|
| 113 | //controleren of vakje in het eigen domein ligt, zo ja stelen ;-)
|
---|
| 114 | if((0 <= tmpInt) and (tmpInt < speelVakjes)) {
|
---|
| 115 | overkant = tmpPointer->overkant->inhoud;
|
---|
| 116 | tmpPointer->overkant->inhoud = 0;
|
---|
| 117 | tmpPointer->inhoud = 0;
|
---|
| 118 | arraySpeler[tmpSpeler][speelVakjes]->inhoud += (overkant + 1);
|
---|
| 119 | }
|
---|
| 120 | }
|
---|
| 121 | tmpSpeler = not(tmpSpeler);
|
---|
| 122 | }
|
---|
| 123 | return(tmpPointer);
|
---|
| 124 | }
|
---|
| 125 |
|
---|
| 126 |
|
---|
| 127 |
|
---|
| 128 | //het terugzetten van een zet
|
---|
| 129 | //tmpPointer is de pointer naar eind die langzaam terugloopt
|
---|
| 130 | void zetTerug(const bool speler, vakje * tmpPointer, const int aantal,
|
---|
| 131 | const int overkantAantal ) {
|
---|
| 132 | // //controleren of we met een overkant zet te maken hadden
|
---|
| 133 | if( tmpPointer->inhoud == 0 ) {
|
---|
| 134 | tmpPointer->inhoud++;
|
---|
| 135 | tmpPointer->overkant->inhoud = overkantAantal;
|
---|
| 136 | arraySpeler[speler][speelVakjes]->inhoud -= (overkantAantal + 1);
|
---|
| 137 | }
|
---|
| 138 | //netjes de steentjes in tegengestelde richting terug leggen
|
---|
| 139 | for( int i = 0; i < aantal; i++ ) {
|
---|
| 140 | tmpPointer->inhoud--;
|
---|
| 141 | tmpPointer = tmpPointer->vorige;
|
---|
| 142 | }
|
---|
| 143 | //orspronkelijke aantal weer op het begin vakje leggen
|
---|
| 144 | tmpPointer->inhoud = aantal;
|
---|
| 145 | }
|
---|
| 146 |
|
---|
| 147 |
|
---|
| 148 | // print het eind resultaat
|
---|
| 149 | void resultaat( ) {
|
---|
| 150 | cout << "-------------------------------" << endl;
|
---|
| 151 | cout << "Min Winst : " << winstMin <<endl;
|
---|
| 152 | cout << "Min Gelijk: " << gelijkMin <<endl;
|
---|
| 153 | cout << "Max Winst : " << winstMax <<endl;
|
---|
| 154 | cout << "Max Gelijk: " << gelijkMax <<endl;
|
---|
| 155 | cout << "-------------------------------" << endl;
|
---|
| 156 | cout << endl;
|
---|
| 157 | }
|
---|
| 158 |
|
---|
| 159 |
|
---|
| 160 | //kijken of wat de eindsituatie opleverd
|
---|
| 161 | void checkScore( const int zetten ) {
|
---|
| 162 | Zetten++;
|
---|
| 163 | int scoreSpelerEEN = arraySpeler[0][speelVakjes]->inhoud;
|
---|
| 164 | int scoreSpelerTWEE = arraySpeler[1][speelVakjes]->inhoud;
|
---|
| 165 | for( int i = 0; i < speelVakjes; i++ ) {
|
---|
| 166 | scoreSpelerEEN += arraySpeler[0][i]->inhoud;
|
---|
| 167 | scoreSpelerTWEE += arraySpeler[1][i]->inhoud;
|
---|
| 168 | }
|
---|
| 169 | if( scoreSpelerEEN == scoreSpelerTWEE ) {
|
---|
| 170 | if( zetten < gelijkMin ) {
|
---|
| 171 | gelijkMin = zetten;
|
---|
| 172 | }
|
---|
| 173 | if( zetten > gelijkMax ) {
|
---|
| 174 | gelijkMax = zetten;
|
---|
| 175 | }
|
---|
| 176 | }
|
---|
| 177 | else {
|
---|
| 178 | if( zetten < winstMin ) {
|
---|
| 179 | winstMin = zetten;
|
---|
| 180 | }
|
---|
| 181 | if( zetten > winstMax ) {
|
---|
| 182 | winstMax = zetten;
|
---|
| 183 | }
|
---|
| 184 | }
|
---|
| 185 | }
|
---|
| 186 |
|
---|
| 187 |
|
---|
| 188 | //controleer of het spel afgelopen is voor een speler
|
---|
| 189 | bool checkEnd_speler( const bool speler ) {
|
---|
| 190 | for( int i = 0; i < speelVakjes; i++ ) {
|
---|
| 191 | if( arraySpeler[speler][i]->inhoud != 0 ) {
|
---|
| 192 | return(false);
|
---|
| 193 | }
|
---|
| 194 | }
|
---|
| 195 | return(true);
|
---|
| 196 | }
|
---|
| 197 |
|
---|
| 198 |
|
---|
| 199 | //controleer of het spel afgelopen is. Controleer dit eerst voor speler
|
---|
| 200 | //0, als deze nog niet afgelopen is controleer dan speler 1
|
---|
| 201 | bool checkEnd( ) {
|
---|
| 202 | if( checkEnd_speler(0) ) {
|
---|
| 203 | return(true);
|
---|
| 204 | }
|
---|
| 205 | else {
|
---|
| 206 | return(checkEnd_speler(1));
|
---|
| 207 | }
|
---|
| 208 | }
|
---|
| 209 |
|
---|
| 210 |
|
---|
| 211 | //Lets play a game
|
---|
| 212 | //eerst wijst de tmpPointer het begin vakje aan, dan wordt ie
|
---|
| 213 | //getransformeerd naar het eind vakje (beginvakje voor terugzetten)
|
---|
| 214 | void runGame(const bool spelerAanZet, int zetNummer ) {
|
---|
| 215 | //controleer of het afgelopen is
|
---|
| 216 | if( checkEnd( ) ) {
|
---|
| 217 | checkScore( zetNummer );
|
---|
| 218 | return;
|
---|
| 219 | }
|
---|
| 220 | else {
|
---|
| 221 | int aantal;
|
---|
| 222 | int overkantAantal = 0;
|
---|
| 223 | vakje * tmpPointer;
|
---|
| 224 | bool volgendeSpeler;
|
---|
| 225 | zetNummer++;
|
---|
| 226 | for( int huidigeVakje = 0; huidigeVakje < speelVakjes; huidigeVakje++ ) {
|
---|
| 227 | if( arraySpeler[spelerAanZet][huidigeVakje]->inhoud != 0 ) {
|
---|
| 228 | volgendeSpeler = spelerAanZet;
|
---|
| 229 | aantal = arraySpeler[spelerAanZet][huidigeVakje]->inhoud;
|
---|
| 230 | tmpPointer = doeZet(volgendeSpeler, huidigeVakje, aantal, overkantAantal );
|
---|
| 231 | runGame( volgendeSpeler, zetNummer );
|
---|
| 232 | zetTerug( spelerAanZet, tmpPointer, aantal, overkantAantal );
|
---|
| 233 | }
|
---|
| 234 | }
|
---|
| 235 | }
|
---|
| 236 | }
|
---|
| 237 |
|
---|
| 238 |
|
---|
| 239 |
|
---|
| 240 | int main ( ) {
|
---|
| 241 | createfield( );
|
---|
| 242 | runGame( 0, 0 );
|
---|
| 243 | resultaat( );
|
---|
| 244 | }
|
---|