1 | #include <iostream>
|
---|
2 |
|
---|
3 | using namespace std;
|
---|
4 |
|
---|
5 | float Zetten = 0;
|
---|
6 | // het aantal vakjes dat een veld moet beslaan, hier zit de bank
|
---|
7 | //***niet*** bij inbegrepen
|
---|
8 |
|
---|
9 | //Bord 1
|
---|
10 | //const int speelVakjes = 3;
|
---|
11 | //int spelerLaag[speelVakjes + 1] = {3, 3, 3, 0 };
|
---|
12 | //int spelerHoog[speelVakjes + 1] = {3, 3, 3, 0 };
|
---|
13 |
|
---|
14 | //Bord2
|
---|
15 | //const int speelVakjes = 4;
|
---|
16 | //int spelerLaag[speelVakjes + 1] = {3, 2, 2, 2, 0 };
|
---|
17 | //int spelerHoog[speelVakjes + 1] = {3, 2, 2, 2, 0 };
|
---|
18 |
|
---|
19 | //Bord3
|
---|
20 | const int speelVakjes = 4;
|
---|
21 | int spelerLaag[speelVakjes + 1] = {2, 2, 2, 2, 0 };
|
---|
22 | int spelerHoog[speelVakjes + 1] = {2, 2, 2, 2, 0 };
|
---|
23 |
|
---|
24 | const int totaalAantalVakjes = (speelVakjes + 1) * 2;
|
---|
25 |
|
---|
26 | // een vakje bevat de gegevens van zijn buren, en van de overkant.
|
---|
27 | // en de inhoud natuurlijk
|
---|
28 | class vakje {
|
---|
29 | public:
|
---|
30 | vakje * volgende;
|
---|
31 | vakje * vorige;
|
---|
32 | vakje * overkant;
|
---|
33 | int inhoud;
|
---|
34 | };
|
---|
35 |
|
---|
36 | //vakjesarray globaal gedifineerd om zo recursie mogelijk te maken
|
---|
37 | //voorbeeld, bij speelVakjes = 4;
|
---|
38 | //0,1,2,3 zijn de normale vakjes, 4 is de bank
|
---|
39 | //Speler 1 = arraySpeler[0]
|
---|
40 | //Speler 2 = arraySpeler[1]
|
---|
41 | vakje * arraySpeler[2][speelVakjes + 1];
|
---|
42 |
|
---|
43 | //score
|
---|
44 | int winstMax = 0;
|
---|
45 | int winstMin = 10000;
|
---|
46 | int gelijkMax = 0;
|
---|
47 | int gelijkMin = 10000;
|
---|
48 |
|
---|
49 | //het creeren van het speelveld.
|
---|
50 | //de bank staat op positie speelVakjes
|
---|
51 | void createfield() {
|
---|
52 | vakje * huidigeLaag = new vakje;
|
---|
53 | vakje * huidigeHoog = new vakje;
|
---|
54 |
|
---|
55 | //vakjes maken
|
---|
56 | for( int vakNummer = 0; vakNummer < speelVakjes; vakNummer++ ) {
|
---|
57 | arraySpeler[0][vakNummer] = huidigeLaag;
|
---|
58 | huidigeLaag->inhoud = spelerLaag[vakNummer];
|
---|
59 | huidigeLaag->volgende = new vakje;
|
---|
60 | huidigeLaag->volgende->vorige = huidigeLaag;
|
---|
61 | huidigeLaag = huidigeLaag->volgende;
|
---|
62 |
|
---|
63 | arraySpeler[1][vakNummer] = huidigeHoog;
|
---|
64 | huidigeHoog->inhoud = spelerHoog[vakNummer];
|
---|
65 | huidigeHoog->volgende = new vakje;
|
---|
66 | huidigeHoog->volgende->vorige = huidigeHoog;
|
---|
67 | huidigeHoog = huidigeHoog->volgende;
|
---|
68 | };
|
---|
69 |
|
---|
70 | //overkant pointer aanmaken
|
---|
71 | for( int vakNummer = 0; vakNummer < speelVakjes; vakNummer++ ) {
|
---|
72 | arraySpeler[0][vakNummer]->overkant = arraySpeler[1][speelVakjes-1-vakNummer];
|
---|
73 | arraySpeler[1][speelVakjes-1-vakNummer]->overkant = arraySpeler[0][vakNummer];
|
---|
74 | };
|
---|
75 |
|
---|
76 | //banken aanmaken
|
---|
77 | arraySpeler[0][speelVakjes] = huidigeLaag;
|
---|
78 | arraySpeler[0][speelVakjes]->inhoud = spelerLaag[speelVakjes];
|
---|
79 | arraySpeler[0][speelVakjes]->volgende = arraySpeler[1][0];
|
---|
80 | arraySpeler[0][speelVakjes]->overkant = NULL;
|
---|
81 | arraySpeler[1][0]->vorige = arraySpeler[0][speelVakjes];
|
---|
82 |
|
---|
83 | arraySpeler[1][speelVakjes] = huidigeHoog;
|
---|
84 | arraySpeler[1][speelVakjes]->inhoud = spelerHoog[speelVakjes];
|
---|
85 | arraySpeler[1][speelVakjes]->volgende = arraySpeler[0][0];
|
---|
86 | arraySpeler[1][speelVakjes]->overkant = NULL;
|
---|
87 | arraySpeler[0][0]->vorige = arraySpeler[1][speelVakjes];
|
---|
88 | }
|
---|
89 |
|
---|
90 |
|
---|
91 | //-met een pointer het spelletje verwerken.
|
---|
92 | //-dmv van een modulo trucje ernaar kijken of een zet in de eigen vakjes
|
---|
93 | //eindigd
|
---|
94 | //geef terug of de speler nog een keertje mag.
|
---|
95 | vakje * doeZet( bool & tmpSpeler, const int begin, const int aantal,
|
---|
96 | int & overkant ) {
|
---|
97 | int tmpInt = (begin + aantal) % (totaalAantalVakjes);
|
---|
98 | vakje * tmpPointer = arraySpeler[tmpSpeler][begin];
|
---|
99 |
|
---|
100 | //doen van de echte zetten
|
---|
101 | tmpPointer->inhoud = 0;
|
---|
102 | for( int i = 0; i < aantal; i++ ) {
|
---|
103 | tmpPointer = tmpPointer->volgende;
|
---|
104 | tmpPointer->inhoud++;
|
---|
105 | };
|
---|
106 |
|
---|
107 | //controleren bank, dan mag de speler nog een keer
|
---|
108 | if( tmpPointer == arraySpeler[tmpSpeler][speelVakjes] ) {
|
---|
109 | }
|
---|
110 | else {
|
---|
111 | //controleren of inhoud 1 is (bestemmingsvakje was dan 0)
|
---|
112 | if( tmpPointer->inhoud == 1 ) {
|
---|
113 | //controleren of vakje in het eigen domein ligt, zo ja stelen ;-)
|
---|
114 | if((0 <= tmpInt) and (tmpInt < speelVakjes)) {
|
---|
115 | overkant = tmpPointer->overkant->inhoud;
|
---|
116 | tmpPointer->overkant->inhoud = 0;
|
---|
117 | tmpPointer->inhoud = 0;
|
---|
118 | arraySpeler[tmpSpeler][speelVakjes]->inhoud += (overkant + 1);
|
---|
119 | }
|
---|
120 | }
|
---|
121 | tmpSpeler = not(tmpSpeler);
|
---|
122 | }
|
---|
123 | return(tmpPointer);
|
---|
124 | }
|
---|
125 |
|
---|
126 |
|
---|
127 |
|
---|
128 | //het terugzetten van een zet
|
---|
129 | //tmpPointer is de pointer naar eind die langzaam terugloopt
|
---|
130 | void zetTerug(const bool speler, vakje * tmpPointer, const int aantal,
|
---|
131 | const int overkantAantal ) {
|
---|
132 | // //controleren of we met een overkant zet te maken hadden
|
---|
133 | if( tmpPointer->inhoud == 0 ) {
|
---|
134 | tmpPointer->inhoud++;
|
---|
135 | tmpPointer->overkant->inhoud = overkantAantal;
|
---|
136 | arraySpeler[speler][speelVakjes]->inhoud -= (overkantAantal + 1);
|
---|
137 | }
|
---|
138 | //netjes de steentjes in tegengestelde richting terug leggen
|
---|
139 | for( int i = 0; i < aantal; i++ ) {
|
---|
140 | tmpPointer->inhoud--;
|
---|
141 | tmpPointer = tmpPointer->vorige;
|
---|
142 | }
|
---|
143 | //orspronkelijke aantal weer op het begin vakje leggen
|
---|
144 | tmpPointer->inhoud = aantal;
|
---|
145 | }
|
---|
146 |
|
---|
147 |
|
---|
148 | // print het eind resultaat
|
---|
149 | void resultaat( ) {
|
---|
150 | cout << "-------------------------------" << endl;
|
---|
151 | cout << "Min Winst : " << winstMin <<endl;
|
---|
152 | cout << "Min Gelijk: " << gelijkMin <<endl;
|
---|
153 | cout << "Max Winst : " << winstMax <<endl;
|
---|
154 | cout << "Max Gelijk: " << gelijkMax <<endl;
|
---|
155 | cout << "-------------------------------" << endl;
|
---|
156 | cout << endl;
|
---|
157 | }
|
---|
158 |
|
---|
159 |
|
---|
160 | //kijken of wat de eindsituatie opleverd
|
---|
161 | void checkScore( const int zetten ) {
|
---|
162 | Zetten++;
|
---|
163 | int scoreSpelerEEN = arraySpeler[0][speelVakjes]->inhoud;
|
---|
164 | int scoreSpelerTWEE = arraySpeler[1][speelVakjes]->inhoud;
|
---|
165 | for( int i = 0; i < speelVakjes; i++ ) {
|
---|
166 | scoreSpelerEEN += arraySpeler[0][i]->inhoud;
|
---|
167 | scoreSpelerTWEE += arraySpeler[1][i]->inhoud;
|
---|
168 | }
|
---|
169 | if( scoreSpelerEEN == scoreSpelerTWEE ) {
|
---|
170 | if( zetten < gelijkMin ) {
|
---|
171 | gelijkMin = zetten;
|
---|
172 | }
|
---|
173 | if( zetten > gelijkMax ) {
|
---|
174 | gelijkMax = zetten;
|
---|
175 | }
|
---|
176 | }
|
---|
177 | else {
|
---|
178 | if( zetten < winstMin ) {
|
---|
179 | winstMin = zetten;
|
---|
180 | }
|
---|
181 | if( zetten > winstMax ) {
|
---|
182 | winstMax = zetten;
|
---|
183 | }
|
---|
184 | }
|
---|
185 | }
|
---|
186 |
|
---|
187 |
|
---|
188 | //controleer of het spel afgelopen is voor een speler
|
---|
189 | bool checkEnd_speler( const bool speler ) {
|
---|
190 | for( int i = 0; i < speelVakjes; i++ ) {
|
---|
191 | if( arraySpeler[speler][i]->inhoud != 0 ) {
|
---|
192 | return(false);
|
---|
193 | }
|
---|
194 | }
|
---|
195 | return(true);
|
---|
196 | }
|
---|
197 |
|
---|
198 |
|
---|
199 | //controleer of het spel afgelopen is. Controleer dit eerst voor speler
|
---|
200 | //0, als deze nog niet afgelopen is controleer dan speler 1
|
---|
201 | bool checkEnd( ) {
|
---|
202 | if( checkEnd_speler(0) ) {
|
---|
203 | return(true);
|
---|
204 | }
|
---|
205 | else {
|
---|
206 | return(checkEnd_speler(1));
|
---|
207 | }
|
---|
208 | }
|
---|
209 |
|
---|
210 |
|
---|
211 | //Lets play a game
|
---|
212 | //eerst wijst de tmpPointer het begin vakje aan, dan wordt ie
|
---|
213 | //getransformeerd naar het eind vakje (beginvakje voor terugzetten)
|
---|
214 | void runGame(const bool spelerAanZet, int zetNummer ) {
|
---|
215 | //controleer of het afgelopen is
|
---|
216 | if( checkEnd( ) ) {
|
---|
217 | checkScore( zetNummer );
|
---|
218 | return;
|
---|
219 | }
|
---|
220 | else {
|
---|
221 | int aantal;
|
---|
222 | int overkantAantal = 0;
|
---|
223 | vakje * tmpPointer;
|
---|
224 | bool volgendeSpeler;
|
---|
225 | zetNummer++;
|
---|
226 | for( int huidigeVakje = 0; huidigeVakje < speelVakjes; huidigeVakje++ ) {
|
---|
227 | if( arraySpeler[spelerAanZet][huidigeVakje]->inhoud != 0 ) {
|
---|
228 | volgendeSpeler = spelerAanZet;
|
---|
229 | aantal = arraySpeler[spelerAanZet][huidigeVakje]->inhoud;
|
---|
230 | tmpPointer = doeZet(volgendeSpeler, huidigeVakje, aantal, overkantAantal );
|
---|
231 | runGame( volgendeSpeler, zetNummer );
|
---|
232 | zetTerug( spelerAanZet, tmpPointer, aantal, overkantAantal );
|
---|
233 | }
|
---|
234 | }
|
---|
235 | }
|
---|
236 | }
|
---|
237 |
|
---|
238 |
|
---|
239 |
|
---|
240 | int main ( ) {
|
---|
241 | createfield( );
|
---|
242 | runGame( 0, 0 );
|
---|
243 | resultaat( );
|
---|
244 | }
|
---|