source: liacs/alg/bantumi/branches/spel3.cc@ 6

Last change on this file since 6 was 2, checked in by Rick van der Zwet, 15 years ago

Initial import of data of old repository ('data') worth keeping (e.g. tracking
means of URL access statistics)

  • Property svn:executable set to *
File size: 6.9 KB
Line 
1#include <iostream>
2
3using namespace std;
4
5float Zetten = 0;
6// het aantal vakjes dat een veld moet beslaan, hier zit de bank
7//***niet*** bij inbegrepen
8
9//Bord 1
10//const int speelVakjes = 3;
11//int spelerLaag[speelVakjes + 1] = {3, 3, 3, 0 };
12//int spelerHoog[speelVakjes + 1] = {3, 3, 3, 0 };
13
14//Bord2
15//const int speelVakjes = 4;
16//int spelerLaag[speelVakjes + 1] = {3, 2, 2, 2, 0 };
17//int spelerHoog[speelVakjes + 1] = {3, 2, 2, 2, 0 };
18
19//Bord3
20const int speelVakjes = 4;
21int spelerLaag[speelVakjes + 1] = {2, 2, 2, 2, 0 };
22int spelerHoog[speelVakjes + 1] = {2, 2, 2, 2, 0 };
23
24const int totaalAantalVakjes = (speelVakjes + 1) * 2;
25
26// een vakje bevat de gegevens van zijn buren, en van de overkant.
27// en de inhoud natuurlijk
28class vakje {
29 public:
30 vakje * volgende;
31 vakje * vorige;
32 vakje * overkant;
33 int inhoud;
34};
35
36//vakjesarray globaal gedifineerd om zo recursie mogelijk te maken
37//voorbeeld, bij speelVakjes = 4;
38//0,1,2,3 zijn de normale vakjes, 4 is de bank
39//Speler 1 = arraySpeler[0]
40//Speler 2 = arraySpeler[1]
41vakje * arraySpeler[2][speelVakjes + 1];
42
43//score
44int winstMax = 0;
45int winstMin = 10000;
46int gelijkMax = 0;
47int gelijkMin = 10000;
48
49//het creeren van het speelveld.
50//de bank staat op positie speelVakjes
51void createfield() {
52 vakje * huidigeLaag = new vakje;
53 vakje * huidigeHoog = new vakje;
54
55//vakjes maken
56 for( int vakNummer = 0; vakNummer < speelVakjes; vakNummer++ ) {
57 arraySpeler[0][vakNummer] = huidigeLaag;
58 huidigeLaag->inhoud = spelerLaag[vakNummer];
59 huidigeLaag->volgende = new vakje;
60 huidigeLaag->volgende->vorige = huidigeLaag;
61 huidigeLaag = huidigeLaag->volgende;
62
63 arraySpeler[1][vakNummer] = huidigeHoog;
64 huidigeHoog->inhoud = spelerHoog[vakNummer];
65 huidigeHoog->volgende = new vakje;
66 huidigeHoog->volgende->vorige = huidigeHoog;
67 huidigeHoog = huidigeHoog->volgende;
68 };
69
70//overkant pointer aanmaken
71 for( int vakNummer = 0; vakNummer < speelVakjes; vakNummer++ ) {
72 arraySpeler[0][vakNummer]->overkant = arraySpeler[1][speelVakjes-1-vakNummer];
73 arraySpeler[1][speelVakjes-1-vakNummer]->overkant = arraySpeler[0][vakNummer];
74 };
75
76//banken aanmaken
77 arraySpeler[0][speelVakjes] = huidigeLaag;
78 arraySpeler[0][speelVakjes]->inhoud = spelerLaag[speelVakjes];
79 arraySpeler[0][speelVakjes]->volgende = arraySpeler[1][0];
80 arraySpeler[0][speelVakjes]->overkant = NULL;
81 arraySpeler[1][0]->vorige = arraySpeler[0][speelVakjes];
82
83 arraySpeler[1][speelVakjes] = huidigeHoog;
84 arraySpeler[1][speelVakjes]->inhoud = spelerHoog[speelVakjes];
85 arraySpeler[1][speelVakjes]->volgende = arraySpeler[0][0];
86 arraySpeler[1][speelVakjes]->overkant = NULL;
87 arraySpeler[0][0]->vorige = arraySpeler[1][speelVakjes];
88}
89
90
91//-met een pointer het spelletje verwerken.
92//-dmv van een modulo trucje ernaar kijken of een zet in de eigen vakjes
93//eindigd
94//geef terug of de speler nog een keertje mag.
95vakje * doeZet( bool & tmpSpeler, const int begin, const int aantal,
96 int & overkant ) {
97 int tmpInt = (begin + aantal) % (totaalAantalVakjes);
98 vakje * tmpPointer = arraySpeler[tmpSpeler][begin];
99
100 //doen van de echte zetten
101 tmpPointer->inhoud = 0;
102 for( int i = 0; i < aantal; i++ ) {
103 tmpPointer = tmpPointer->volgende;
104 tmpPointer->inhoud++;
105 };
106
107 //controleren bank, dan mag de speler nog een keer
108 if( tmpPointer == arraySpeler[tmpSpeler][speelVakjes] ) {
109 }
110 else {
111 //controleren of inhoud 1 is (bestemmingsvakje was dan 0)
112 if( tmpPointer->inhoud == 1 ) {
113 //controleren of vakje in het eigen domein ligt, zo ja stelen ;-)
114 if((0 <= tmpInt) and (tmpInt < speelVakjes)) {
115 overkant = tmpPointer->overkant->inhoud;
116 tmpPointer->overkant->inhoud = 0;
117 tmpPointer->inhoud = 0;
118 arraySpeler[tmpSpeler][speelVakjes]->inhoud += (overkant + 1);
119 }
120 }
121 tmpSpeler = not(tmpSpeler);
122 }
123 return(tmpPointer);
124}
125
126
127
128//het terugzetten van een zet
129//tmpPointer is de pointer naar eind die langzaam terugloopt
130void zetTerug(const bool speler, vakje * tmpPointer, const int aantal,
131const int overkantAantal ) {
132// //controleren of we met een overkant zet te maken hadden
133 if( tmpPointer->inhoud == 0 ) {
134 tmpPointer->inhoud++;
135 tmpPointer->overkant->inhoud = overkantAantal;
136 arraySpeler[speler][speelVakjes]->inhoud -= (overkantAantal + 1);
137 }
138 //netjes de steentjes in tegengestelde richting terug leggen
139 for( int i = 0; i < aantal; i++ ) {
140 tmpPointer->inhoud--;
141 tmpPointer = tmpPointer->vorige;
142 }
143 //orspronkelijke aantal weer op het begin vakje leggen
144 tmpPointer->inhoud = aantal;
145}
146
147
148// print het eind resultaat
149void resultaat( ) {
150cout << "-------------------------------" << endl;
151cout << "Min Winst : " << winstMin <<endl;
152cout << "Min Gelijk: " << gelijkMin <<endl;
153cout << "Max Winst : " << winstMax <<endl;
154cout << "Max Gelijk: " << gelijkMax <<endl;
155cout << "-------------------------------" << endl;
156cout << endl;
157}
158
159
160//kijken of wat de eindsituatie opleverd
161void checkScore( const int zetten ) {
162 Zetten++;
163 int scoreSpelerEEN = arraySpeler[0][speelVakjes]->inhoud;
164 int scoreSpelerTWEE = arraySpeler[1][speelVakjes]->inhoud;
165 for( int i = 0; i < speelVakjes; i++ ) {
166 scoreSpelerEEN += arraySpeler[0][i]->inhoud;
167 scoreSpelerTWEE += arraySpeler[1][i]->inhoud;
168 }
169 if( scoreSpelerEEN == scoreSpelerTWEE ) {
170 if( zetten < gelijkMin ) {
171 gelijkMin = zetten;
172 }
173 if( zetten > gelijkMax ) {
174 gelijkMax = zetten;
175 }
176 }
177 else {
178 if( zetten < winstMin ) {
179 winstMin = zetten;
180 }
181 if( zetten > winstMax ) {
182 winstMax = zetten;
183 }
184 }
185}
186
187
188//controleer of het spel afgelopen is voor een speler
189bool checkEnd_speler( const bool speler ) {
190 for( int i = 0; i < speelVakjes; i++ ) {
191 if( arraySpeler[speler][i]->inhoud != 0 ) {
192 return(false);
193 }
194 }
195 return(true);
196}
197
198
199//controleer of het spel afgelopen is. Controleer dit eerst voor speler
200//0, als deze nog niet afgelopen is controleer dan speler 1
201bool checkEnd( ) {
202 if( checkEnd_speler(0) ) {
203 return(true);
204 }
205 else {
206 return(checkEnd_speler(1));
207 }
208}
209
210
211//Lets play a game
212//eerst wijst de tmpPointer het begin vakje aan, dan wordt ie
213//getransformeerd naar het eind vakje (beginvakje voor terugzetten)
214void runGame(const bool spelerAanZet, int zetNummer ) {
215 //controleer of het afgelopen is
216 if( checkEnd( ) ) {
217 checkScore( zetNummer );
218 return;
219 }
220 else {
221 int aantal;
222 int overkantAantal = 0;
223 vakje * tmpPointer;
224 bool volgendeSpeler;
225 zetNummer++;
226 for( int huidigeVakje = 0; huidigeVakje < speelVakjes; huidigeVakje++ ) {
227 if( arraySpeler[spelerAanZet][huidigeVakje]->inhoud != 0 ) {
228 volgendeSpeler = spelerAanZet;
229 aantal = arraySpeler[spelerAanZet][huidigeVakje]->inhoud;
230 tmpPointer = doeZet(volgendeSpeler, huidigeVakje, aantal, overkantAantal );
231 runGame( volgendeSpeler, zetNummer );
232 zetTerug( spelerAanZet, tmpPointer, aantal, overkantAantal );
233 }
234 }
235 }
236}
237
238
239
240int main ( ) {
241 createfield( );
242 runGame( 0, 0 );
243 resultaat( );
244}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.