[2] | 1 | % hello.tex - Our first Latex example!
|
---|
| 2 | \documentclass[a4paper,12pt]{report}
|
---|
| 3 | \usepackage{hyperref}
|
---|
| 4 | \usepackage{a4wide}
|
---|
| 5 | %\usepackage{indentfirst}
|
---|
| 6 | \usepackage[dutch]{babel}
|
---|
| 7 |
|
---|
| 8 |
|
---|
| 9 | \title{ Challenges in Computer Science \\
|
---|
| 10 | \large{Opdracht 1}}
|
---|
| 11 | \author{Rick van der Zwet\\
|
---|
| 12 | \texttt{<hvdzwet@liacs.nl>}\\
|
---|
| 13 | \\
|
---|
| 14 | LIACS\\
|
---|
| 15 | Leiden Universiteit\\
|
---|
| 16 | Niels Bohrweg 1\\
|
---|
| 17 | 2333 CA Leiden\\
|
---|
| 18 | Nederland}
|
---|
| 19 | \date{\today}
|
---|
| 20 | \begin{document}
|
---|
| 21 | \maketitle
|
---|
| 22 | \tableofcontents
|
---|
| 23 | \chapter{Introductie}
|
---|
| 24 | De opdracht gegeven in het college van 4 februari 2007 is het
|
---|
| 25 | defin\"{e}ren van een onderzoeksvraag. Het uitzoeken op welke manieren
|
---|
| 26 | er gerapporteerd kan worden en waar deze voor gebruikt worden is de
|
---|
| 27 | 2de opdracht. \\
|
---|
| 28 | Eerst zal ik mijn onderzoeksvraag defin\"{e}ren, waarna ik een uiteenzetting
|
---|
| 29 | zal geven van de verschillende onderzoeksmethoden.
|
---|
| 30 |
|
---|
| 31 | \chapter{Onderzoeksvraag}
|
---|
| 32 | Mijn interesses liggen vooral in het gebied van de toegepaste
|
---|
| 33 | informatica, om met een combinatie van bestaande systemen een probleem
|
---|
| 34 | op te lossen, wat op eerste gezicht/indruk onmogelijk lijkt. \\
|
---|
| 35 | Het in stukjes hakken van het probleem en hiervoor een toepassing vind
|
---|
| 36 | ik een van de leukere dingen om te doen \\
|
---|
| 37 | \\
|
---|
| 38 | In die context het in gekozen voor een probleem waar ik zelf elke keer
|
---|
| 39 | tegen aan loop. Gegevens van servers en andere machines worden vaak
|
---|
| 40 | gemonitord door middel van SNMP (Service Network Message Protocol).
|
---|
| 41 | Waarmee de gebruiker op een goedkope en veilige manier gegevens uit zijn
|
---|
| 42 | machine kunt halen, zoals bijvoorbeeld de status van een inktpatroon of
|
---|
| 43 | het aantal verzonden data pakketjes. \\
|
---|
| 44 | Het nadeel is dat een hoop cijfers erg onoverzichtelijk is en je niet
|
---|
| 45 | gemakkelijk conclusies kan trekken. Gelukkig Tobias Oetiker heeft een
|
---|
| 46 | prachtige grafiek generator ontworpen op basis van een round-robin
|
---|
| 47 | database genaamd \htmladdnormallinkfoot{RRDtool}{http://oss.oetiker.ch/rrdtool/}
|
---|
| 48 | Hiermee zijn diverse (web)applicaties ontworpen die gegevens grafisch
|
---|
| 49 | weergeven:
|
---|
| 50 | \begin{itemize}
|
---|
| 51 | \item \htmladdnormallinkfoot{Nagios}{http://nagios.org}, een host/service monitoring
|
---|
| 52 | en alarm applicatie
|
---|
| 53 | \item \htmladdnormallinkfoot{Cacti}{http://cacti.net}, het verzamelen en in detail
|
---|
| 54 | weergeven van SNMP data.
|
---|
| 55 | \item \htmladdnormallinkfoot{MRTG}{http://oss.oetiker.ch/mrtg/} is gespecialiseerd
|
---|
| 56 | in het weergeven in netwerk data stromen
|
---|
| 57 | \item en nog vele meer \htmladdnormallinkfoot{...}{http://oss.oetiker.ch/rrdtool/rrdworld/index.en.html}
|
---|
| 58 | \end{itemize}
|
---|
| 59 | Helaas zijn dit allemaal web-gebaseerde oplossingen en zijn ze niet echt
|
---|
| 60 | makkelijk te configureren/installeren en te gebruiken zijn. Tevens zijn de
|
---|
| 61 | configuratie files niet uitwisselbaar met andere programma's en is er
|
---|
| 62 | bijna geen interactie mogelijk.\\
|
---|
| 63 | \newpage
|
---|
| 64 | Hieruit komt de volgende onderzoeksvraag:
|
---|
| 65 | \begin{quote}
|
---|
| 66 | Kan een andere type opbouw van het systeem en een andere soort
|
---|
| 67 | configuratie bestanden ervoor zorgen dat het een stuk flexibeler wordt?
|
---|
| 68 | \end{quote}
|
---|
| 69 |
|
---|
| 70 | \chapter{Rapportage types}
|
---|
| 71 | De hoofdpunten van een \htmladdnormallinkfoot{uitgebreid
|
---|
| 72 | document}{http://studion.fss.uu.nl/Bouwstenenonline/5arapportagevormen.doc}
|
---|
| 73 | van de Universiteit Utrecht zijn hier betrokken. Een rapportage kan je
|
---|
| 74 | vinden in veel verschillende verschijningsvormen en opzetten. Van
|
---|
| 75 | informeel/informereerd tot een
|
---|
| 76 | formele publicatie. In de wetenschappelijke wereld zijn een aantal
|
---|
| 77 | vormen overheersend.
|
---|
| 78 | \begin{itemize}
|
---|
| 79 | \item publicatie, een artikel in een (wetenschappelijk) vakblad.
|
---|
| 80 | Wordt gebruikt om een samenvatting van de resultaten van een onderzoek
|
---|
| 81 | te geven met als bedoeling een theorie te bewijzen/een discussie op gang
|
---|
| 82 | te zetten
|
---|
| 83 | \item presentatie, een mondelinge toelichting vaak ge\"{i}llusteerd met
|
---|
| 84 | figuren/animaties met als doel een verdieping/samenvatting of
|
---|
| 85 | illustratie aan te bieden bij een onderzoek
|
---|
| 86 | \item rapport, Een schrijven die als doel dient om een onderzoek zo
|
---|
| 87 | nauwkeurig mogelijk te documenteren. Aan de hand van het rapport moeten
|
---|
| 88 | de testcases gereproduceerd kunnen worden en de bronnen gecontroleerd
|
---|
| 89 | worden. Een rapport geeft andere onderzoekers de mogelijkheid het als
|
---|
| 90 | referentiebron te gebruiken.
|
---|
| 91 | \end{itemize}
|
---|
| 92 |
|
---|
| 93 |
|
---|
| 94 | \end{document}
|
---|
| 95 |
|
---|