[2] | 1 | // Dit programma biedt de gebruiker een menustructuur om met Fibonacci rijen
|
---|
| 2 | // te werken. Het dient om de oplossingen van onderdeel A van de tweede
|
---|
| 3 | // opgave Datastructuren, najaar 2005, enigszins uit te proberen.
|
---|
| 4 | //
|
---|
| 5 | // Het is echter geen ultieme correctheidstest. Zo laat dit programma niet
|
---|
| 6 | // toe dat een getal meerdere malen in de Fibonacci rij voorkomt, terwijl dat
|
---|
| 7 | // in principe wel mogelijk is.
|
---|
| 8 | //
|
---|
| 9 | // Bij het toevoegen van getallen heeft de gebruiker de gelegenheid om deze
|
---|
| 10 | // getallen random te laten generen. Zo kan hij/zij lekker snel een grote
|
---|
| 11 | // Fibonacci rij creeren.
|
---|
| 12 | // Tevens bevat het programma de mogelijkheid om de Fibonacci rij op het
|
---|
| 13 | // scherm af te beelden. Dit is een aparte optie in de menustructuur en wordt
|
---|
| 14 | // niet automatisch na iedere operatie op de Fibonacci rij uitgevoerd. De
|
---|
| 15 | // reden hiervoor is dat dit in het geval van een volle Fibonacci rij zoveel
|
---|
| 16 | // regels op het beeldscherm zou kosten, dat eventuele foutmeldingen van het
|
---|
| 17 | // scherm af zouden schieten.
|
---|
| 18 | // Overigens heeft het sowieso niet zo heel veel zin om deze afbeeldfunctie
|
---|
| 19 | // voor een volle Fibonacci rij aan te roepen, omdat de breedte van een
|
---|
| 20 | // venster (window) op een beeldscherm toch al gauw te klein is om alle
|
---|
| 21 | // getallen en spaties te bevatten die naast elkaar afgedrukt dienen te worden.
|
---|
| 22 |
|
---|
| 23 | // Indien je meer toelichting nodig hebt over de opdracht of over de werking
|
---|
| 24 | // van dit programma, kom dan langs bij Robert Brijder, kamer 143.
|
---|
| 25 | // Ook als je fouten of inconsistenties (afgezien van de keuze voor Engels,
|
---|
| 26 | // respectievelijk Nederlands) in de code of het commentaar ontdekt, houdt
|
---|
| 27 | // Robert zich van harte aanbevolen.
|
---|
| 28 |
|
---|
| 29 | // Heb je vragen over je eigen programma, wend je dan tot Sven van Haastregt:
|
---|
| 30 | // svhaastr@liacs.nl
|
---|
| 31 |
|
---|
| 32 |
|
---|
| 33 | #include <iostream>
|
---|
| 34 | #include <cstdlib> // om random getallen te kunnen genereren
|
---|
| 35 | using namespace std;
|
---|
| 36 | #include "fiboqueue.h"
|
---|
| 37 | #define MaxWaarde 999
|
---|
| 38 |
|
---|
| 39 | int RandomRij [MaxWaarde+1], // een rij randomgetallen
|
---|
| 40 | RandomPositie [MaxWaarde+1], // de positie van een getal in `RandomRij'
|
---|
| 41 | RandomN; // het aantal getallen dat nog in de randomrij staat
|
---|
| 42 | FiboNode *KnoopMetWaarde [MaxWaarde+1]; // een rij met pointers naar getallen
|
---|
| 43 | // in de Fibonacci rij
|
---|
| 44 |
|
---|
| 45 | //****************************************************************************
|
---|
| 46 |
|
---|
| 47 | void InitRijen ()
|
---|
| 48 | // initialiseer de rij van random getallen
|
---|
| 49 | // en die van pointers naar knopen in de Fibonacci rij
|
---|
| 50 | { QValueTp Waarde;
|
---|
| 51 |
|
---|
| 52 | RandomN = MaxWaarde;
|
---|
| 53 | for (Waarde=1;Waarde<=RandomN;Waarde++)
|
---|
| 54 | { RandomRij [Waarde] = Waarde;
|
---|
| 55 | RandomPositie [Waarde] = Waarde;
|
---|
| 56 | }
|
---|
| 57 |
|
---|
| 58 | for (Waarde=1;Waarde<=MaxWaarde;Waarde++)
|
---|
| 59 | KnoopMetWaarde[Waarde] = NULL;
|
---|
| 60 |
|
---|
| 61 | } // InitRijen
|
---|
| 62 |
|
---|
| 63 | //****************************************************************************
|
---|
| 64 |
|
---|
| 65 | void GenereerRandomGetallen (FiboQueue *q, int N)
|
---|
| 66 | // genereer `N' random getallen en voeg die toe aan de Fibonacci rij
|
---|
| 67 | { int i,
|
---|
| 68 | r, p;
|
---|
| 69 | float fr;
|
---|
| 70 | QValueTp Waarde,
|
---|
| 71 | Hulp;
|
---|
| 72 |
|
---|
| 73 | for (i=1;i<=N;i++)
|
---|
| 74 | { // bepaal een random getal p tussen 1 en RandomN
|
---|
| 75 | r = rand ();
|
---|
| 76 | fr = ((float) r)/(((float) RAND_MAX)+1.0);
|
---|
| 77 | // bij gewoon `RAND_MAX + 1' zou je over MAXINT heen kunnen lopen
|
---|
| 78 | // en aldus een negatief getal krijgen
|
---|
| 79 | fr *= RandomN;
|
---|
| 80 | p = (int) fr+1;
|
---|
| 81 |
|
---|
| 82 | // we pakken nu het p-de random getal uit `RandomRij'
|
---|
| 83 | Waarde = RandomRij [p];
|
---|
| 84 | Hulp = RandomRij [RandomN];
|
---|
| 85 | RandomRij [p] = Hulp;
|
---|
| 86 | RandomPositie [Hulp] = p;
|
---|
| 87 | RandomN --;
|
---|
| 88 | KnoopMetWaarde [Waarde] = q -> Insert (Waarde);
|
---|
| 89 | } // for
|
---|
| 90 |
|
---|
| 91 | } // GenereerRandomGetallen
|
---|
| 92 |
|
---|
| 93 | //****************************************************************************
|
---|
| 94 |
|
---|
| 95 | void VoerGetallenIn (FiboQueue *q, int N)
|
---|
| 96 | // voer met de hand `N' getallen in in de Fibonacci rij
|
---|
| 97 | { int i,
|
---|
| 98 | p;
|
---|
| 99 | QValueTp Waarde,
|
---|
| 100 | Hulp;
|
---|
| 101 |
|
---|
| 102 | for (i=1;i<=N;i++)
|
---|
| 103 | { cout << "Geef een waarde voor de " << i << "-e in te voeren knoop,\n";
|
---|
| 104 | cout << " minimaal 1, maximaal " << MaxWaarde << " : ";
|
---|
| 105 | cin >> Waarde;
|
---|
| 106 | if ((Waarde < 1) || (Waarde > MaxWaarde))
|
---|
| 107 | cout << "Verkeerde waarde.\n";
|
---|
| 108 | else
|
---|
| 109 | if (KnoopMetWaarde [Waarde] != NULL)
|
---|
| 110 | { cout << "Sorry, deze waarde stond al in de rij.\n";
|
---|
| 111 | cout << "Ze is dus niet nog een keer ingevoegd.\n";
|
---|
| 112 | }
|
---|
| 113 | else
|
---|
| 114 | { // haal `Waarde' uit `RandomRij' en voeg haar toe aan de Fibonacci rij
|
---|
| 115 | p = RandomPositie [Waarde];
|
---|
| 116 | Hulp = RandomRij [RandomN];
|
---|
| 117 | RandomRij [p] = Hulp;
|
---|
| 118 | RandomPositie [Hulp] = p;
|
---|
| 119 | RandomN --;
|
---|
| 120 | KnoopMetWaarde [Waarde] = q -> Insert (Waarde);
|
---|
| 121 | }
|
---|
| 122 | } // for
|
---|
| 123 |
|
---|
| 124 | } // VoerGetallenIn
|
---|
| 125 |
|
---|
| 126 | //****************************************************************************
|
---|
| 127 |
|
---|
| 128 | void VerwerkKeuze1 (FiboQueue *q)
|
---|
| 129 | // geef de gebruiker de gelegenheid om een of meer waardes
|
---|
| 130 | // in de Fibonacci rij in te voegen (Insert)
|
---|
| 131 | { int N;
|
---|
| 132 | char Keuze = 'j';
|
---|
| 133 |
|
---|
| 134 | cout << "Hoeveel knopen wilt u invoeren, nog maximaal " << RandomN << " mogelijk : ";
|
---|
| 135 | cin >> N;
|
---|
| 136 |
|
---|
| 137 | if ((N<0) || (N>RandomN))
|
---|
| 138 | cout << "Verkeerd aantal.\n";
|
---|
| 139 | else
|
---|
| 140 | if (N>=1)
|
---|
| 141 | { cout << "U kunt de waarde(s) zelf invoeren, of u kunt ze random laten genereren.\n";
|
---|
| 142 | cout << "Wilt u ze zelf invoeren, j/n : ";
|
---|
| 143 | cin >> Keuze;
|
---|
| 144 | if ((Keuze=='n') || (Keuze=='N'))
|
---|
| 145 | GenereerRandomGetallen (q, N);
|
---|
| 146 | else
|
---|
| 147 | VoerGetallenIn (q, N);
|
---|
| 148 | }
|
---|
| 149 |
|
---|
| 150 | } // VerwerkKeuze1
|
---|
| 151 |
|
---|
| 152 | //****************************************************************************
|
---|
| 153 |
|
---|
| 154 | void VerwerkKeuze2 (FiboQueue *q)
|
---|
| 155 | // verwijder het minimum uit de Fibonacci rij en laat de gebruiker weten
|
---|
| 156 | // welke waarde dit was (DeleteMin)
|
---|
| 157 | { QValueTp Waarde;
|
---|
| 158 |
|
---|
| 159 | if (! q -> IsEmpty())
|
---|
| 160 | { Waarde = q -> DeleteMin ();
|
---|
| 161 | KnoopMetWaarde [Waarde] = NULL;
|
---|
| 162 | // we mogen `Waarde' een volgende keer weer invoeren ->
|
---|
| 163 | // voeg haar toe aan `RandomRij'
|
---|
| 164 | RandomN ++;
|
---|
| 165 | RandomRij [RandomN] = Waarde;
|
---|
| 166 | RandomPositie [Waarde] = RandomN;
|
---|
| 167 | cout << "We hebben de (minimale) waarde " << Waarde <<
|
---|
| 168 | " uit de Fibonacci rij gehaald.\n";
|
---|
| 169 | }
|
---|
| 170 | else
|
---|
| 171 | cout << "De Fibonacci rij was al leeg.\n";
|
---|
| 172 |
|
---|
| 173 | } // VerwerkKeuze2
|
---|
| 174 |
|
---|
| 175 | //****************************************************************************
|
---|
| 176 |
|
---|
| 177 | void VerwerkKeuze3 (FiboQueue *q)
|
---|
| 178 | // geef de gebruiker de gelegenheid om een waarde in de Fibonacci rij
|
---|
| 179 | // te verlagen (Decrease)
|
---|
| 180 | { QValueTp OudeWaarde,
|
---|
| 181 | NieuweWaarde;
|
---|
| 182 | int p;
|
---|
| 183 |
|
---|
| 184 | cout << "Geef de oude waarde van de knoop die u wilt verlagen : ";
|
---|
| 185 | cin >> OudeWaarde;
|
---|
| 186 | if ((OudeWaarde <= 1) || (OudeWaarde > MaxWaarde))
|
---|
| 187 | cout << "Verkeerde waarde.\n";
|
---|
| 188 | else
|
---|
| 189 | if (KnoopMetWaarde[OudeWaarde] == NULL)
|
---|
| 190 | { cout << "Deze waarde stond nog niet in de Fibonacci rij.\n";
|
---|
| 191 | cout << "We kunnen haar dus zeker niet verlagen.\n";
|
---|
| 192 | }
|
---|
| 193 | else
|
---|
| 194 | { cout << "Geef een nieuwe waarde voor deze knoop,\n";
|
---|
| 195 | cout << " minimaal 1, maximaal " << OudeWaarde-1 << " : ";
|
---|
| 196 | cin >> NieuweWaarde;
|
---|
| 197 | if ((NieuweWaarde < 1) || (NieuweWaarde >= OudeWaarde))
|
---|
| 198 | cout << "Verkeerde waarde.\n";
|
---|
| 199 | else
|
---|
| 200 | if (KnoopMetWaarde [NieuweWaarde] != NULL)
|
---|
| 201 | { cout << "Sorry, deze waarde stond al in de rij.\n";
|
---|
| 202 | cout << "We hebben de oude waarde dus niet verlaagd.\n";
|
---|
| 203 | }
|
---|
| 204 | else
|
---|
| 205 | { q -> Decrease (KnoopMetWaarde[OudeWaarde], NieuweWaarde);
|
---|
| 206 | KnoopMetWaarde [NieuweWaarde] = KnoopMetWaarde [OudeWaarde];
|
---|
| 207 | KnoopMetWaarde [OudeWaarde] = NULL;
|
---|
| 208 | // vervang `NieuweWaarde' in `RandomRij' door `OudeWaarde'
|
---|
| 209 | p = RandomPositie [NieuweWaarde];
|
---|
| 210 | RandomRij [p] = OudeWaarde;
|
---|
| 211 | RandomPositie [OudeWaarde] = p;
|
---|
| 212 | }
|
---|
| 213 | } // else: OudeWaarde OK
|
---|
| 214 |
|
---|
| 215 | } // VerwerkKeuze3
|
---|
| 216 |
|
---|
| 217 | //****************************************************************************
|
---|
| 218 |
|
---|
| 219 | void VerwerkKeuze4 (FiboQueue *q)
|
---|
| 220 | // geef de gebruiker de gelegenheid om een waarde uit de Fibonacci rij
|
---|
| 221 | // te verwijderen (Delete)
|
---|
| 222 | {
|
---|
| 223 |
|
---|
| 224 | cout << "Helaas ... deze methode hoeft niet ge-implementeerd te worden\n";
|
---|
| 225 |
|
---|
| 226 | } // VerwerkKeuze4
|
---|
| 227 |
|
---|
| 228 | //****************************************************************************
|
---|
| 229 |
|
---|
| 230 | int main ()
|
---|
| 231 | { int Keuze;
|
---|
| 232 | FiboQueue *q;
|
---|
| 233 |
|
---|
| 234 | InitRijen ();
|
---|
| 235 | q = new FiboQueue;
|
---|
| 236 |
|
---|
| 237 | do
|
---|
| 238 | { cout << '\n';
|
---|
| 239 | cout << "0. Stop\n1. Insert\n2. DeleteMin\n3. Decrease\n4. Delete\n5. Show\n";
|
---|
| 240 | cout << "Maak een keuze : ";
|
---|
| 241 | cin >> Keuze;
|
---|
| 242 | cout << '\n';
|
---|
| 243 | switch (Keuze)
|
---|
| 244 | { case 1: VerwerkKeuze1 (q);
|
---|
| 245 | break;
|
---|
| 246 | case 2: VerwerkKeuze2 (q);
|
---|
| 247 | break;
|
---|
| 248 | case 3: VerwerkKeuze3 (q);
|
---|
| 249 | break;
|
---|
| 250 | case 4: VerwerkKeuze4 (q);
|
---|
| 251 | break;
|
---|
| 252 | case 5: q -> Show ();
|
---|
| 253 | break;
|
---|
| 254 | case 0: break;
|
---|
| 255 | default: cout << "Verkeerde invoer. Probeer het nog eens.\n";
|
---|
| 256 | }
|
---|
| 257 | } while (Keuze != 0);
|
---|
| 258 |
|
---|
| 259 | delete q; // deze instructie is expliciet nodig om
|
---|
| 260 | // de destructor aan het werk te zetten (getest)
|
---|
| 261 |
|
---|
| 262 | return 0;
|
---|
| 263 |
|
---|
| 264 | }
|
---|
| 265 |
|
---|