1 | // Dit programma biedt de gebruiker een menustructuur om met Fibonacci rijen
|
---|
2 | // te werken. Het dient om de oplossingen van onderdeel A van de tweede
|
---|
3 | // opgave Datastructuren, najaar 2005, enigszins uit te proberen.
|
---|
4 | //
|
---|
5 | // Het is echter geen ultieme correctheidstest. Zo laat dit programma niet
|
---|
6 | // toe dat een getal meerdere malen in de Fibonacci rij voorkomt, terwijl dat
|
---|
7 | // in principe wel mogelijk is.
|
---|
8 | //
|
---|
9 | // Bij het toevoegen van getallen heeft de gebruiker de gelegenheid om deze
|
---|
10 | // getallen random te laten generen. Zo kan hij/zij lekker snel een grote
|
---|
11 | // Fibonacci rij creeren.
|
---|
12 | // Tevens bevat het programma de mogelijkheid om de Fibonacci rij op het
|
---|
13 | // scherm af te beelden. Dit is een aparte optie in de menustructuur en wordt
|
---|
14 | // niet automatisch na iedere operatie op de Fibonacci rij uitgevoerd. De
|
---|
15 | // reden hiervoor is dat dit in het geval van een volle Fibonacci rij zoveel
|
---|
16 | // regels op het beeldscherm zou kosten, dat eventuele foutmeldingen van het
|
---|
17 | // scherm af zouden schieten.
|
---|
18 | // Overigens heeft het sowieso niet zo heel veel zin om deze afbeeldfunctie
|
---|
19 | // voor een volle Fibonacci rij aan te roepen, omdat de breedte van een
|
---|
20 | // venster (window) op een beeldscherm toch al gauw te klein is om alle
|
---|
21 | // getallen en spaties te bevatten die naast elkaar afgedrukt dienen te worden.
|
---|
22 |
|
---|
23 | // Indien je meer toelichting nodig hebt over de opdracht of over de werking
|
---|
24 | // van dit programma, kom dan langs bij Robert Brijder, kamer 143.
|
---|
25 | // Ook als je fouten of inconsistenties (afgezien van de keuze voor Engels,
|
---|
26 | // respectievelijk Nederlands) in de code of het commentaar ontdekt, houdt
|
---|
27 | // Robert zich van harte aanbevolen.
|
---|
28 |
|
---|
29 | // Heb je vragen over je eigen programma, wend je dan tot Sven van Haastregt:
|
---|
30 | // svhaastr@liacs.nl
|
---|
31 |
|
---|
32 |
|
---|
33 | #include <iostream>
|
---|
34 | #include <cstdlib> // om random getallen te kunnen genereren
|
---|
35 | using namespace std;
|
---|
36 | #include "fiboqueue.h"
|
---|
37 | #define MaxWaarde 999
|
---|
38 |
|
---|
39 | int RandomRij [MaxWaarde+1], // een rij randomgetallen
|
---|
40 | RandomPositie [MaxWaarde+1], // de positie van een getal in `RandomRij'
|
---|
41 | RandomN; // het aantal getallen dat nog in de randomrij staat
|
---|
42 | FiboNode *KnoopMetWaarde [MaxWaarde+1]; // een rij met pointers naar getallen
|
---|
43 | // in de Fibonacci rij
|
---|
44 |
|
---|
45 | //****************************************************************************
|
---|
46 |
|
---|
47 | void InitRijen ()
|
---|
48 | // initialiseer de rij van random getallen
|
---|
49 | // en die van pointers naar knopen in de Fibonacci rij
|
---|
50 | { QValueTp Waarde;
|
---|
51 |
|
---|
52 | RandomN = MaxWaarde;
|
---|
53 | for (Waarde=1;Waarde<=RandomN;Waarde++)
|
---|
54 | { RandomRij [Waarde] = Waarde;
|
---|
55 | RandomPositie [Waarde] = Waarde;
|
---|
56 | }
|
---|
57 |
|
---|
58 | for (Waarde=1;Waarde<=MaxWaarde;Waarde++)
|
---|
59 | KnoopMetWaarde[Waarde] = NULL;
|
---|
60 |
|
---|
61 | } // InitRijen
|
---|
62 |
|
---|
63 | //****************************************************************************
|
---|
64 |
|
---|
65 | void GenereerRandomGetallen (FiboQueue *q, int N)
|
---|
66 | // genereer `N' random getallen en voeg die toe aan de Fibonacci rij
|
---|
67 | { int i,
|
---|
68 | r, p;
|
---|
69 | float fr;
|
---|
70 | QValueTp Waarde,
|
---|
71 | Hulp;
|
---|
72 |
|
---|
73 | for (i=1;i<=N;i++)
|
---|
74 | { // bepaal een random getal p tussen 1 en RandomN
|
---|
75 | r = rand ();
|
---|
76 | fr = ((float) r)/(((float) RAND_MAX)+1.0);
|
---|
77 | // bij gewoon `RAND_MAX + 1' zou je over MAXINT heen kunnen lopen
|
---|
78 | // en aldus een negatief getal krijgen
|
---|
79 | fr *= RandomN;
|
---|
80 | p = (int) fr+1;
|
---|
81 |
|
---|
82 | // we pakken nu het p-de random getal uit `RandomRij'
|
---|
83 | Waarde = RandomRij [p];
|
---|
84 | Hulp = RandomRij [RandomN];
|
---|
85 | RandomRij [p] = Hulp;
|
---|
86 | RandomPositie [Hulp] = p;
|
---|
87 | RandomN --;
|
---|
88 | KnoopMetWaarde [Waarde] = q -> Insert (Waarde);
|
---|
89 | } // for
|
---|
90 |
|
---|
91 | } // GenereerRandomGetallen
|
---|
92 |
|
---|
93 | //****************************************************************************
|
---|
94 |
|
---|
95 | void VoerGetallenIn (FiboQueue *q, int N)
|
---|
96 | // voer met de hand `N' getallen in in de Fibonacci rij
|
---|
97 | { int i,
|
---|
98 | p;
|
---|
99 | QValueTp Waarde,
|
---|
100 | Hulp;
|
---|
101 |
|
---|
102 | for (i=1;i<=N;i++)
|
---|
103 | { cout << "Geef een waarde voor de " << i << "-e in te voeren knoop,\n";
|
---|
104 | cout << " minimaal 1, maximaal " << MaxWaarde << " : ";
|
---|
105 | cin >> Waarde;
|
---|
106 | if ((Waarde < 1) || (Waarde > MaxWaarde))
|
---|
107 | cout << "Verkeerde waarde.\n";
|
---|
108 | else
|
---|
109 | if (KnoopMetWaarde [Waarde] != NULL)
|
---|
110 | { cout << "Sorry, deze waarde stond al in de rij.\n";
|
---|
111 | cout << "Ze is dus niet nog een keer ingevoegd.\n";
|
---|
112 | }
|
---|
113 | else
|
---|
114 | { // haal `Waarde' uit `RandomRij' en voeg haar toe aan de Fibonacci rij
|
---|
115 | p = RandomPositie [Waarde];
|
---|
116 | Hulp = RandomRij [RandomN];
|
---|
117 | RandomRij [p] = Hulp;
|
---|
118 | RandomPositie [Hulp] = p;
|
---|
119 | RandomN --;
|
---|
120 | KnoopMetWaarde [Waarde] = q -> Insert (Waarde);
|
---|
121 | }
|
---|
122 | } // for
|
---|
123 |
|
---|
124 | } // VoerGetallenIn
|
---|
125 |
|
---|
126 | //****************************************************************************
|
---|
127 |
|
---|
128 | void VerwerkKeuze1 (FiboQueue *q)
|
---|
129 | // geef de gebruiker de gelegenheid om een of meer waardes
|
---|
130 | // in de Fibonacci rij in te voegen (Insert)
|
---|
131 | { int N;
|
---|
132 | char Keuze = 'j';
|
---|
133 |
|
---|
134 | cout << "Hoeveel knopen wilt u invoeren, nog maximaal " << RandomN << " mogelijk : ";
|
---|
135 | cin >> N;
|
---|
136 |
|
---|
137 | if ((N<0) || (N>RandomN))
|
---|
138 | cout << "Verkeerd aantal.\n";
|
---|
139 | else
|
---|
140 | if (N>=1)
|
---|
141 | { cout << "U kunt de waarde(s) zelf invoeren, of u kunt ze random laten genereren.\n";
|
---|
142 | cout << "Wilt u ze zelf invoeren, j/n : ";
|
---|
143 | cin >> Keuze;
|
---|
144 | if ((Keuze=='n') || (Keuze=='N'))
|
---|
145 | GenereerRandomGetallen (q, N);
|
---|
146 | else
|
---|
147 | VoerGetallenIn (q, N);
|
---|
148 | }
|
---|
149 |
|
---|
150 | } // VerwerkKeuze1
|
---|
151 |
|
---|
152 | //****************************************************************************
|
---|
153 |
|
---|
154 | void VerwerkKeuze2 (FiboQueue *q)
|
---|
155 | // verwijder het minimum uit de Fibonacci rij en laat de gebruiker weten
|
---|
156 | // welke waarde dit was (DeleteMin)
|
---|
157 | { QValueTp Waarde;
|
---|
158 |
|
---|
159 | if (! q -> IsEmpty())
|
---|
160 | { Waarde = q -> DeleteMin ();
|
---|
161 | KnoopMetWaarde [Waarde] = NULL;
|
---|
162 | // we mogen `Waarde' een volgende keer weer invoeren ->
|
---|
163 | // voeg haar toe aan `RandomRij'
|
---|
164 | RandomN ++;
|
---|
165 | RandomRij [RandomN] = Waarde;
|
---|
166 | RandomPositie [Waarde] = RandomN;
|
---|
167 | cout << "We hebben de (minimale) waarde " << Waarde <<
|
---|
168 | " uit de Fibonacci rij gehaald.\n";
|
---|
169 | }
|
---|
170 | else
|
---|
171 | cout << "De Fibonacci rij was al leeg.\n";
|
---|
172 |
|
---|
173 | } // VerwerkKeuze2
|
---|
174 |
|
---|
175 | //****************************************************************************
|
---|
176 |
|
---|
177 | void VerwerkKeuze3 (FiboQueue *q)
|
---|
178 | // geef de gebruiker de gelegenheid om een waarde in de Fibonacci rij
|
---|
179 | // te verlagen (Decrease)
|
---|
180 | { QValueTp OudeWaarde,
|
---|
181 | NieuweWaarde;
|
---|
182 | int p;
|
---|
183 |
|
---|
184 | cout << "Geef de oude waarde van de knoop die u wilt verlagen : ";
|
---|
185 | cin >> OudeWaarde;
|
---|
186 | if ((OudeWaarde <= 1) || (OudeWaarde > MaxWaarde))
|
---|
187 | cout << "Verkeerde waarde.\n";
|
---|
188 | else
|
---|
189 | if (KnoopMetWaarde[OudeWaarde] == NULL)
|
---|
190 | { cout << "Deze waarde stond nog niet in de Fibonacci rij.\n";
|
---|
191 | cout << "We kunnen haar dus zeker niet verlagen.\n";
|
---|
192 | }
|
---|
193 | else
|
---|
194 | { cout << "Geef een nieuwe waarde voor deze knoop,\n";
|
---|
195 | cout << " minimaal 1, maximaal " << OudeWaarde-1 << " : ";
|
---|
196 | cin >> NieuweWaarde;
|
---|
197 | if ((NieuweWaarde < 1) || (NieuweWaarde >= OudeWaarde))
|
---|
198 | cout << "Verkeerde waarde.\n";
|
---|
199 | else
|
---|
200 | if (KnoopMetWaarde [NieuweWaarde] != NULL)
|
---|
201 | { cout << "Sorry, deze waarde stond al in de rij.\n";
|
---|
202 | cout << "We hebben de oude waarde dus niet verlaagd.\n";
|
---|
203 | }
|
---|
204 | else
|
---|
205 | { q -> Decrease (KnoopMetWaarde[OudeWaarde], NieuweWaarde);
|
---|
206 | KnoopMetWaarde [NieuweWaarde] = KnoopMetWaarde [OudeWaarde];
|
---|
207 | KnoopMetWaarde [OudeWaarde] = NULL;
|
---|
208 | // vervang `NieuweWaarde' in `RandomRij' door `OudeWaarde'
|
---|
209 | p = RandomPositie [NieuweWaarde];
|
---|
210 | RandomRij [p] = OudeWaarde;
|
---|
211 | RandomPositie [OudeWaarde] = p;
|
---|
212 | }
|
---|
213 | } // else: OudeWaarde OK
|
---|
214 |
|
---|
215 | } // VerwerkKeuze3
|
---|
216 |
|
---|
217 | //****************************************************************************
|
---|
218 |
|
---|
219 | void VerwerkKeuze4 (FiboQueue *q)
|
---|
220 | // geef de gebruiker de gelegenheid om een waarde uit de Fibonacci rij
|
---|
221 | // te verwijderen (Delete)
|
---|
222 | {
|
---|
223 |
|
---|
224 | cout << "Helaas ... deze methode hoeft niet ge-implementeerd te worden\n";
|
---|
225 |
|
---|
226 | } // VerwerkKeuze4
|
---|
227 |
|
---|
228 | //****************************************************************************
|
---|
229 |
|
---|
230 | int main ()
|
---|
231 | { int Keuze;
|
---|
232 | FiboQueue *q;
|
---|
233 |
|
---|
234 | InitRijen ();
|
---|
235 | q = new FiboQueue;
|
---|
236 |
|
---|
237 | do
|
---|
238 | { cout << '\n';
|
---|
239 | cout << "0. Stop\n1. Insert\n2. DeleteMin\n3. Decrease\n4. Delete\n5. Show\n";
|
---|
240 | cout << "Maak een keuze : ";
|
---|
241 | cin >> Keuze;
|
---|
242 | cout << '\n';
|
---|
243 | switch (Keuze)
|
---|
244 | { case 1: VerwerkKeuze1 (q);
|
---|
245 | break;
|
---|
246 | case 2: VerwerkKeuze2 (q);
|
---|
247 | break;
|
---|
248 | case 3: VerwerkKeuze3 (q);
|
---|
249 | break;
|
---|
250 | case 4: VerwerkKeuze4 (q);
|
---|
251 | break;
|
---|
252 | case 5: q -> Show ();
|
---|
253 | break;
|
---|
254 | case 0: break;
|
---|
255 | default: cout << "Verkeerde invoer. Probeer het nog eens.\n";
|
---|
256 | }
|
---|
257 | } while (Keuze != 0);
|
---|
258 |
|
---|
259 | delete q; // deze instructie is expliciet nodig om
|
---|
260 | // de destructor aan het werk te zetten (getest)
|
---|
261 |
|
---|
262 | return 0;
|
---|
263 |
|
---|
264 | }
|
---|
265 |
|
---|