echo on % == Transformaties van grijswaardebeelden in Matlab == % Pre) A = imread('meisje.jpg','jpg'); image(A); title('Opdracht 3, Pre'); colormap(gray(256)); %Resultaat plaatje, de hoogte en breedte zijn wel verloren gegaan pause; %1) Pos = double(A); Neg(:,:) = 255 - Pos(:,:); Nega = uint8(Neg); image(Nega); title('Opdracht 3, 1)'); colormap(gray(256)); % Resultaat plaatje dat negatief is aan het orgineel pause; %2) spie = A'; image(spie); title('Opdracht 3, 2.1)'); colormap(gray(256)); % Resultaat plaatje dat over de diagonaal gespiegeld is. pause; orig = spie'; image(orig); title('Opdracht 3, 2.2)'); colormap(gray(256)); % Resultaat het orginele plaatje weer. pause; % 3) % Om het beeld rond de verticaal te spiegelen moeten we gebruiken de code % zie code vmirror.m of gebruik flipud(A) image(vmirror(A)); title('Opdracht 3, 3.1)'); colormap(gray(256)); pause; % 180 graden te draaien % zie code rotate180.m % of gebruik fliplr(flipud(A)) image(rotate180(A)); title('Opdracht 3, 3.2)'); colormap(gray(256)); pause; % 4) Grijswaarde beeld afbeelden als berglandschap hoog = double(A); mesh(hoog) title('Opdracht 3, 4.1)'); colormap(gray(256)); pause; % Inverse mesh(255 * hoog) title('Opdracht 3, 4.2)'); colormap(gray(256)); %Met roteren in het plaatje kan je mooi de structuur weergeven pause; % 5) Rotatie over een willekeurige hoek % Ik maak gebruik van een iets andere functie vullijst voornamelijk om % duidelijker te kunnen documenteren % zie rotate.m maak gebruik van voorwaardse rotatie image(rotate(A,45)); title('Opdracht 3, 5.1)'); colormap(gray(256)); pause; % zie rotateB.m maakt gebruik van achterwaarde rotatie image(rotateB(A,45)); title('Opdracht 3, 5.2)'); colormap(gray(256)); pause;