[2] | 1 | #include "NimSpel.h"
|
---|
| 2 | #include <ctime>
|
---|
| 3 | #include <iostream>
|
---|
| 4 | using namespace std;
|
---|
| 5 |
|
---|
| 6 | //Zorgt dat de gebruiker enkel Min <= getallen <= Max in kan voeren
|
---|
| 7 | int VoerInGetal(int Min, int Max){
|
---|
| 8 | int x = 0;
|
---|
| 9 | do {
|
---|
| 10 | if(!(cin >> x)) {
|
---|
| 11 | cout << "Enkel Cijfers aub" << endl;
|
---|
| 12 | cin.clear();
|
---|
| 13 | cin.ignore(10000,'\n');
|
---|
| 14 | }
|
---|
| 15 | else if (x > Max) {
|
---|
| 16 | cout << "Te groot getal" << endl;
|
---|
| 17 | }
|
---|
| 18 | else if (x < Min) {
|
---|
| 19 | cout << "Te klein getal" << endl;
|
---|
| 20 | }// end if
|
---|
| 21 | } // end do
|
---|
| 22 | while((x < Min) or (x > Max));
|
---|
| 23 | return x;
|
---|
| 24 | } //end VoerInGetal
|
---|
| 25 |
|
---|
| 26 |
|
---|
| 27 |
|
---|
| 28 | //Spelers Invoer, voor stapel en aantal
|
---|
| 29 | void SpelerOpConsole(const int AantalStapels, int * Stapel, int * Aantal){
|
---|
| 30 | cout << "Speler aan de beurt" << endl;
|
---|
| 31 | cout << "Welke stapel [0-" << (AantalStapels - 1) << "] : ";
|
---|
| 32 | *Stapel = VoerInGetal(0, AantalStapels - 1);
|
---|
| 33 | cout << "Hoeveel [1-2] : ";
|
---|
| 34 | *Aantal = VoerInGetal(1, 2);
|
---|
| 35 | } //end SpelerOpConsole
|
---|
| 36 |
|
---|
| 37 |
|
---|
| 38 |
|
---|
| 39 | //Invoeren van variablen voor soort spelkeuze
|
---|
| 40 | void InvoerVariablen(int * AantalStapels, int * AantalStokjes, bool * WinnendeZet, bool * CompWinnend) {
|
---|
| 41 | cout << "Hoeveel stapels wilt u?" << endl
|
---|
| 42 | << "Aantal: "; *AantalStapels = VoerInGetal(1,MaxStapels);
|
---|
| 43 |
|
---|
| 44 | cout << "Hoeveel stokjes wilt u?" << endl
|
---|
| 45 | << "Aantal: "; *AantalStokjes = VoerInGetal(1,MaxAantal);
|
---|
| 46 |
|
---|
| 47 | cout << "Geef het niveau van de computer aan" << endl
|
---|
| 48 | << "0) Random " << endl
|
---|
| 49 | << "1) Winnend Spelen " << endl
|
---|
| 50 | << "Keuze: "; *CompWinnend = VoerInGetal(0,1);
|
---|
| 51 |
|
---|
| 52 | cout << endl
|
---|
| 53 | << "Wilt u de winnende zetten zien?" << endl
|
---|
| 54 | << "0) Nee " << endl
|
---|
| 55 | << "1) Ja " << endl
|
---|
| 56 | << "Keuze: "; *WinnendeZet = VoerInGetal(0,1);
|
---|
| 57 | } //end InvoerVariablen
|
---|
| 58 |
|
---|
| 59 |
|
---|
| 60 |
|
---|
| 61 |
|
---|
| 62 | //spel spelen op console
|
---|
| 63 | void SpeelSpelOpConsole( ){
|
---|
| 64 | //init variablen (een keer kiezen, niet meer veranderen)
|
---|
| 65 | NimSpel Spelletje; //Het spelletje
|
---|
| 66 | bool Winnend = false; //Winnende zetten laten zien
|
---|
| 67 | bool CompWinnend = false; //Computer winnend spelen
|
---|
| 68 | int AantalStapels = MaxStapels; //aantal stapels die de gebruiker wil
|
---|
| 69 | int AantalStokjes = MaxAantal; //aantal stokjes dat nodig is
|
---|
| 70 |
|
---|
| 71 | //spel variablen
|
---|
| 72 | bool SpelerAanBeurt = false; //True=speler is aan de beurt
|
---|
| 73 | int Stapel = 0; //tijdelijke opslag StapelNummer
|
---|
| 74 | int Aantal = 0; //tijdelijke opslag Aantal
|
---|
| 75 | char wait; //om ENTER te kunnen realiseren
|
---|
| 76 |
|
---|
| 77 | //variablen invoeren
|
---|
| 78 | InvoerVariablen(&AantalStapels, &AantalStokjes, &Winnend, &CompWinnend);
|
---|
| 79 | Spelletje.BeginWaarden(AantalStapels, AantalStokjes);
|
---|
| 80 | //spel beginnen
|
---|
| 81 | while (true) { //Eeuwige Loop
|
---|
| 82 | Spelletje.DrukAfConsole( ); //Druk bord af
|
---|
| 83 |
|
---|
| 84 | if (Winnend) { //winnende waarden laten zien
|
---|
| 85 | Spelletje.Winnend(&Stapel,&Aantal);
|
---|
| 86 | cout << "Winnende Zet: " << endl
|
---|
| 87 | << "Stapel: " << Stapel << endl
|
---|
| 88 | << "Aantal: " << Aantal << endl << endl;
|
---|
| 89 | } //end if
|
---|
| 90 |
|
---|
| 91 | SpelerAanBeurt = not(SpelerAanBeurt); //speler wisselen
|
---|
| 92 | if (SpelerAanBeurt) { //speler aan de beurt
|
---|
| 93 | do {
|
---|
| 94 | SpelerOpConsole(AantalStapels, &Stapel, &Aantal);
|
---|
| 95 | if (Spelletje.ZetOnmogelijk(Stapel, Aantal)) {
|
---|
| 96 | cout << "Geen Geldige Combinatie, probeer opnieuw" << endl;
|
---|
| 97 | } //end if
|
---|
| 98 | } //end do
|
---|
| 99 | while(Spelletje.ZetOnmogelijk(Stapel, Aantal));
|
---|
| 100 | }
|
---|
| 101 | else { //computer aan de beurt
|
---|
| 102 | if (CompWinnend) { //winnend spelen
|
---|
| 103 | Spelletje.Winnend(&Stapel, &Aantal);
|
---|
| 104 | }
|
---|
| 105 | else { //random spelen
|
---|
| 106 | Spelletje.RandomZet(AantalStapels, &Stapel, &Aantal);
|
---|
| 107 | } //end if
|
---|
| 108 | cout << "Computer Keuze" << endl
|
---|
| 109 | << "Stapel: " << Stapel << endl
|
---|
| 110 | << "Aantal: " << Aantal << endl;
|
---|
| 111 | cout << "Druk op ENTER..."; //uitvoer computer tonen
|
---|
| 112 | cin.clear();
|
---|
| 113 | cin.ignore(10000,'\n');
|
---|
| 114 | cin.get(wait);
|
---|
| 115 | }
|
---|
| 116 | Spelletje.PakWeg(Stapel, Aantal); //zet verwerken
|
---|
| 117 | Spelletje.DrukAfConsole( ); //Score tonen
|
---|
| 118 |
|
---|
| 119 | if (Spelletje.Afgelopen( )) { //spel afgelopen
|
---|
| 120 | if (SpelerAanBeurt) {
|
---|
| 121 | cout << "Voila uw heeft GEWONNEN" << endl;
|
---|
| 122 | }
|
---|
| 123 | else {
|
---|
| 124 | cout << "DE COMPUTER IS DE BESTE !!!" <<endl;
|
---|
| 125 | } //end if
|
---|
| 126 | break;
|
---|
| 127 | }
|
---|
| 128 | else if (not(SpelerAanBeurt)){ //keuze zetten terug
|
---|
| 129 | cout << endl << "De computer geeft gezet, ben u tevreden?" << endl
|
---|
| 130 | << "Maximaal terug te zetten beurten: " << (Spelletje.AantalZetten/2) << endl
|
---|
| 131 | << "'0' om gewoon door te gaan" << endl
|
---|
| 132 | << "Aantal beurten: ";
|
---|
| 133 | Spelletje.ZetTerug(VoerInGetal(0, (Spelletje.AantalZetten/2)));
|
---|
| 134 | } //end if
|
---|
| 135 | } //end while
|
---|
| 136 | } //end SpeelSpelOpConsole
|
---|
| 137 |
|
---|
| 138 |
|
---|
| 139 | int main( ){
|
---|
| 140 | srand(time(0)); //elke keer andere random begin waarde
|
---|
| 141 | SpeelSpelOpConsole( ); //begin spel
|
---|
| 142 | }// end main
|
---|
| 143 |
|
---|