1 | #include "NimSpel.h"
|
---|
2 | #include <ctime>
|
---|
3 | #include <iostream>
|
---|
4 | using namespace std;
|
---|
5 |
|
---|
6 | //Zorgt dat de gebruiker enkel Min <= getallen <= Max in kan voeren
|
---|
7 | int VoerInGetal(int Min, int Max){
|
---|
8 | int x = 0;
|
---|
9 | do {
|
---|
10 | if(!(cin >> x)) {
|
---|
11 | cout << "Enkel Cijfers aub" << endl;
|
---|
12 | cin.clear();
|
---|
13 | cin.ignore(10000,'\n');
|
---|
14 | }
|
---|
15 | else if (x > Max) {
|
---|
16 | cout << "Te groot getal" << endl;
|
---|
17 | }
|
---|
18 | else if (x < Min) {
|
---|
19 | cout << "Te klein getal" << endl;
|
---|
20 | }// end if
|
---|
21 | } // end do
|
---|
22 | while((x < Min) or (x > Max));
|
---|
23 | return x;
|
---|
24 | } //end VoerInGetal
|
---|
25 |
|
---|
26 |
|
---|
27 |
|
---|
28 | //Spelers Invoer, voor stapel en aantal
|
---|
29 | void SpelerOpConsole(const int AantalStapels, int * Stapel, int * Aantal){
|
---|
30 | cout << "Speler aan de beurt" << endl;
|
---|
31 | cout << "Welke stapel [0-" << (AantalStapels - 1) << "] : ";
|
---|
32 | *Stapel = VoerInGetal(0, AantalStapels - 1);
|
---|
33 | cout << "Hoeveel [1-2] : ";
|
---|
34 | *Aantal = VoerInGetal(1, 2);
|
---|
35 | } //end SpelerOpConsole
|
---|
36 |
|
---|
37 |
|
---|
38 |
|
---|
39 | //Invoeren van variablen voor soort spelkeuze
|
---|
40 | void InvoerVariablen(int * AantalStapels, int * AantalStokjes, bool * WinnendeZet, bool * CompWinnend) {
|
---|
41 | cout << "Hoeveel stapels wilt u?" << endl
|
---|
42 | << "Aantal: "; *AantalStapels = VoerInGetal(1,MaxStapels);
|
---|
43 |
|
---|
44 | cout << "Hoeveel stokjes wilt u?" << endl
|
---|
45 | << "Aantal: "; *AantalStokjes = VoerInGetal(1,MaxAantal);
|
---|
46 |
|
---|
47 | cout << "Geef het niveau van de computer aan" << endl
|
---|
48 | << "0) Random " << endl
|
---|
49 | << "1) Winnend Spelen " << endl
|
---|
50 | << "Keuze: "; *CompWinnend = VoerInGetal(0,1);
|
---|
51 |
|
---|
52 | cout << endl
|
---|
53 | << "Wilt u de winnende zetten zien?" << endl
|
---|
54 | << "0) Nee " << endl
|
---|
55 | << "1) Ja " << endl
|
---|
56 | << "Keuze: "; *WinnendeZet = VoerInGetal(0,1);
|
---|
57 | } //end InvoerVariablen
|
---|
58 |
|
---|
59 |
|
---|
60 |
|
---|
61 |
|
---|
62 | //spel spelen op console
|
---|
63 | void SpeelSpelOpConsole( ){
|
---|
64 | //init variablen (een keer kiezen, niet meer veranderen)
|
---|
65 | NimSpel Spelletje; //Het spelletje
|
---|
66 | bool Winnend = false; //Winnende zetten laten zien
|
---|
67 | bool CompWinnend = false; //Computer winnend spelen
|
---|
68 | int AantalStapels = MaxStapels; //aantal stapels die de gebruiker wil
|
---|
69 | int AantalStokjes = MaxAantal; //aantal stokjes dat nodig is
|
---|
70 |
|
---|
71 | //spel variablen
|
---|
72 | bool SpelerAanBeurt = false; //True=speler is aan de beurt
|
---|
73 | int Stapel = 0; //tijdelijke opslag StapelNummer
|
---|
74 | int Aantal = 0; //tijdelijke opslag Aantal
|
---|
75 | char wait; //om ENTER te kunnen realiseren
|
---|
76 |
|
---|
77 | //variablen invoeren
|
---|
78 | InvoerVariablen(&AantalStapels, &AantalStokjes, &Winnend, &CompWinnend);
|
---|
79 | Spelletje.BeginWaarden(AantalStapels, AantalStokjes);
|
---|
80 | //spel beginnen
|
---|
81 | while (true) { //Eeuwige Loop
|
---|
82 | Spelletje.DrukAfConsole( ); //Druk bord af
|
---|
83 |
|
---|
84 | if (Winnend) { //winnende waarden laten zien
|
---|
85 | Spelletje.Winnend(&Stapel,&Aantal);
|
---|
86 | cout << "Winnende Zet: " << endl
|
---|
87 | << "Stapel: " << Stapel << endl
|
---|
88 | << "Aantal: " << Aantal << endl << endl;
|
---|
89 | } //end if
|
---|
90 |
|
---|
91 | SpelerAanBeurt = not(SpelerAanBeurt); //speler wisselen
|
---|
92 | if (SpelerAanBeurt) { //speler aan de beurt
|
---|
93 | do {
|
---|
94 | SpelerOpConsole(AantalStapels, &Stapel, &Aantal);
|
---|
95 | if (Spelletje.ZetOnmogelijk(Stapel, Aantal)) {
|
---|
96 | cout << "Geen Geldige Combinatie, probeer opnieuw" << endl;
|
---|
97 | } //end if
|
---|
98 | } //end do
|
---|
99 | while(Spelletje.ZetOnmogelijk(Stapel, Aantal));
|
---|
100 | }
|
---|
101 | else { //computer aan de beurt
|
---|
102 | if (CompWinnend) { //winnend spelen
|
---|
103 | Spelletje.Winnend(&Stapel, &Aantal);
|
---|
104 | }
|
---|
105 | else { //random spelen
|
---|
106 | Spelletje.RandomZet(AantalStapels, &Stapel, &Aantal);
|
---|
107 | } //end if
|
---|
108 | cout << "Computer Keuze" << endl
|
---|
109 | << "Stapel: " << Stapel << endl
|
---|
110 | << "Aantal: " << Aantal << endl;
|
---|
111 | cout << "Druk op ENTER..."; //uitvoer computer tonen
|
---|
112 | cin.clear();
|
---|
113 | cin.ignore(10000,'\n');
|
---|
114 | cin.get(wait);
|
---|
115 | }
|
---|
116 | Spelletje.PakWeg(Stapel, Aantal); //zet verwerken
|
---|
117 | Spelletje.DrukAfConsole( ); //Score tonen
|
---|
118 |
|
---|
119 | if (Spelletje.Afgelopen( )) { //spel afgelopen
|
---|
120 | if (SpelerAanBeurt) {
|
---|
121 | cout << "Voila uw heeft GEWONNEN" << endl;
|
---|
122 | }
|
---|
123 | else {
|
---|
124 | cout << "DE COMPUTER IS DE BESTE !!!" <<endl;
|
---|
125 | } //end if
|
---|
126 | break;
|
---|
127 | }
|
---|
128 | else if (not(SpelerAanBeurt)){ //keuze zetten terug
|
---|
129 | cout << endl << "De computer geeft gezet, ben u tevreden?" << endl
|
---|
130 | << "Maximaal terug te zetten beurten: " << (Spelletje.AantalZetten/2) << endl
|
---|
131 | << "'0' om gewoon door te gaan" << endl
|
---|
132 | << "Aantal beurten: ";
|
---|
133 | Spelletje.ZetTerug(VoerInGetal(0, (Spelletje.AantalZetten/2)));
|
---|
134 | } //end if
|
---|
135 | } //end while
|
---|
136 | } //end SpeelSpelOpConsole
|
---|
137 |
|
---|
138 |
|
---|
139 | int main( ){
|
---|
140 | srand(time(0)); //elke keer andere random begin waarde
|
---|
141 | SpeelSpelOpConsole( ); //begin spel
|
---|
142 | }// end main
|
---|
143 |
|
---|