[2] | 1 | #include "nimSpel.h"
|
---|
| 2 | #include <ctime> // Voor het creeren van een random begingetal
|
---|
| 3 | // die de random computer elke keer weer andere
|
---|
| 4 | // zetten laat doen
|
---|
| 5 | #include <iostream> // Zorgen dat in- en uitvoer van de console mogelijk
|
---|
| 6 | // is
|
---|
| 7 | #include <iomanip> // Voor het netjes weergeven van de uitvoer
|
---|
| 8 | #include "const.h" // Constanten waarden
|
---|
| 9 |
|
---|
| 10 | using namespace std;
|
---|
| 11 |
|
---|
| 12 | NimSpel spelletje; // Data module voor het spel
|
---|
| 13 |
|
---|
| 14 | //Zorgt dat de gebruiker enkel Min <= getallen <= Max in kan voeren
|
---|
| 15 | int VoerInGetal( const int Min, const int Max ){
|
---|
| 16 | int x = 0;
|
---|
| 17 | do {
|
---|
| 18 | if( (cin >> x) == false ) {
|
---|
| 19 | cout << "Enkel Cijfers aub" << endl;
|
---|
| 20 | cin.clear();
|
---|
| 21 | cin.ignore(10000,'\n');
|
---|
| 22 | }
|
---|
| 23 | else if( x > Max ) {
|
---|
| 24 | cout << "Te groot getal" << endl;
|
---|
| 25 | }
|
---|
| 26 | else if( x < Min ) {
|
---|
| 27 | cout << "Te klein getal" << endl;
|
---|
| 28 | }// end if
|
---|
| 29 | } // end do
|
---|
| 30 | while( (x < Min) or (x > Max) );
|
---|
| 31 | return x;
|
---|
| 32 | } //end VoerInGetal
|
---|
| 33 |
|
---|
| 34 |
|
---|
| 35 |
|
---|
| 36 | //Invoeren van variabelen voor soort spelkeuze
|
---|
| 37 | void InvoerVariabelen( bool & winnendeZet, bool & compWinnend) {
|
---|
| 38 | int aantalStapels = MAX_STAPELS;
|
---|
| 39 | int aantalStokjes = MAX_STOKJES;
|
---|
| 40 | cout << "Hoeveel stapels wilt u?" << endl
|
---|
| 41 | << "Aantal: "; aantalStapels = VoerInGetal( 1, MAX_STAPELS );
|
---|
| 42 |
|
---|
| 43 | cout << "Hoeveel stokjes wilt u?" << endl
|
---|
| 44 | << "Aantal: "; aantalStokjes = VoerInGetal( 1, MAX_STOKJES );
|
---|
| 45 |
|
---|
| 46 | cout << "Geef het niveau van de computer aan" << endl
|
---|
| 47 | << "0) Random " << endl
|
---|
| 48 | << "1) Winnend Spelen " << endl
|
---|
| 49 | << "Keuze: "; compWinnend = VoerInGetal( 0, 1 );
|
---|
| 50 |
|
---|
| 51 | cout << endl
|
---|
| 52 | << "Wilt u de winnende zetten zien?" << endl
|
---|
| 53 | << "0) Nee " << endl
|
---|
| 54 | << "1) Ja " << endl
|
---|
| 55 | << "Keuze: "; winnendeZet = VoerInGetal( 0, 1 );
|
---|
| 56 | spelletje.beginWaarden( aantalStapels, aantalStokjes );
|
---|
| 57 | } //end InvoerVariablen
|
---|
| 58 |
|
---|
| 59 |
|
---|
| 60 |
|
---|
| 61 | //Spelers Invoer, voor stapel en aantal
|
---|
| 62 | void spelerKeuze( int & stapel, int & stokjes ){
|
---|
| 63 | bool zetMogelijk = false;
|
---|
| 64 | int maxKiesbareStapels = ( spelletje.actieveStapels() - 1 );
|
---|
| 65 | int tmpStapel = 0;
|
---|
| 66 | int tmpStokjes = 0;
|
---|
| 67 | do {
|
---|
| 68 | cout << "Speler aan de beurt" << endl;
|
---|
| 69 | cout << "Welke stapel [0-" << maxKiesbareStapels << "] : ";
|
---|
| 70 | tmpStapel = VoerInGetal( 0, maxKiesbareStapels );
|
---|
| 71 | cout << "Hoeveel [1-2] : ";
|
---|
| 72 | tmpStokjes = VoerInGetal( 1, 2 );
|
---|
| 73 | zetMogelijk = spelletje.zetMogelijk( tmpStapel, tmpStokjes );
|
---|
| 74 | if( zetMogelijk == false ) {
|
---|
| 75 | cout << "Geen Geldige Combinatie, probeer opnieuw" << endl;
|
---|
| 76 | } //end if
|
---|
| 77 | } //end do
|
---|
| 78 | while( zetMogelijk == false );
|
---|
| 79 | stapel = tmpStapel;
|
---|
| 80 | stokjes = tmpStokjes;
|
---|
| 81 | } //end spelerKeuze
|
---|
| 82 |
|
---|
| 83 |
|
---|
| 84 |
|
---|
| 85 | //Druk computerkeuze af
|
---|
| 86 | void DrukComputerKeuzeAf( const int stapel, const int stokjes ) {
|
---|
| 87 | char wait; //om 'hold' te kunnen realiseren
|
---|
| 88 | cout << endl
|
---|
| 89 | << "Computer Keuze" << endl
|
---|
| 90 | << "Stapel: " << stapel << endl
|
---|
| 91 | << "Aantal: " << stokjes << endl;
|
---|
| 92 | cout << "Druk op ENTER...";
|
---|
| 93 | cin.clear( );
|
---|
| 94 | cin.ignore( 10000, '\n' );
|
---|
| 95 | cin.get( wait );
|
---|
| 96 | } //end DrukComputerKeuzeAf
|
---|
| 97 |
|
---|
| 98 |
|
---|
| 99 |
|
---|
| 100 | //druk winnende keuze af
|
---|
| 101 | void DrukWinnendAf( ) {
|
---|
| 102 | int tmpStapel = 0;
|
---|
| 103 | int tmpStokjes = 0;
|
---|
| 104 | spelletje.winnend( tmpStapel, tmpStokjes );
|
---|
| 105 | cout << endl
|
---|
| 106 | << "Winnende Zet: " << endl
|
---|
| 107 | << "Stapel: " << tmpStapel << endl
|
---|
| 108 | << "Aantal: " << tmpStokjes << endl << endl;
|
---|
| 109 | } //end DrukWinnendAf
|
---|
| 110 |
|
---|
| 111 |
|
---|
| 112 | //Druk netjes het bord af
|
---|
| 113 | void DrukBordAf( ) {
|
---|
| 114 | cout << endl << "==== Beurt " << spelletje.aantalBeurten()
|
---|
| 115 | << " ====" << endl;
|
---|
| 116 | for( int i = 0; i < spelletje.actieveStapels(); i++ ) {
|
---|
| 117 | cout << "Spel " << setw(2) << i << " = "
|
---|
| 118 | << setw(2) << spelletje.aantalOpStapel( i ) << endl;
|
---|
| 119 | } //end for
|
---|
| 120 | } //end DrukBordAf
|
---|
| 121 |
|
---|
| 122 | //spel spelen op console
|
---|
| 123 | int main( ) {
|
---|
| 124 | srand( time(0) ); //elke keer andere random begin waarde
|
---|
| 125 | //init variabelen (een keer instellen, niet meer aankomen)
|
---|
| 126 | bool winnend = false; //Winnende zet laten zien
|
---|
| 127 | bool compWinnend = false; //Computer winnend laten spelen
|
---|
| 128 | //spel variabelen
|
---|
| 129 | bool spelerAanBeurt = false; //True=speler is aan de beurt
|
---|
| 130 | int stapel = 0; //tijdelijke opslag StapelNummer
|
---|
| 131 | int stokjes = 0; //tijdelijke opslag stokjesAantal
|
---|
| 132 |
|
---|
| 133 | //variabelen invoeren
|
---|
| 134 | InvoerVariabelen( winnend, compWinnend );
|
---|
| 135 |
|
---|
| 136 | //spel beginnen
|
---|
| 137 | while( true ) { //Eeuwige Loop
|
---|
| 138 | spelerAanBeurt = not( spelerAanBeurt ); //speler wisselen
|
---|
| 139 | DrukBordAf( ); //Druk bord af
|
---|
| 140 | if( spelerAanBeurt == true ) { //speler aan de beurt
|
---|
| 141 | if( winnend == true ){ // druk winnend af indien
|
---|
| 142 | DrukWinnendAf(); // gewenst
|
---|
| 143 | }
|
---|
| 144 | spelerKeuze( stapel, stokjes);
|
---|
| 145 | }
|
---|
| 146 | else { //computer aan de beurt
|
---|
| 147 | spelletje.computerZet( compWinnend, stapel, stokjes );
|
---|
| 148 | DrukComputerKeuzeAf( stapel, stokjes );
|
---|
| 149 | }
|
---|
| 150 | spelletje.pakWeg( stapel, stokjes ); //zet verwerken
|
---|
| 151 | if( spelletje.afgelopen( ) ) { //als spel afgelopen
|
---|
| 152 | if( spelerAanBeurt ) {
|
---|
| 153 | cout << "Voila uw heeft GEWONNEN" << endl;
|
---|
| 154 | }
|
---|
| 155 | else {
|
---|
| 156 | cout << "DE COMPUTER IS DE BESTE !!!" <<endl;
|
---|
| 157 | } //end if
|
---|
| 158 | return( 0 );
|
---|
| 159 | }
|
---|
| 160 | else if( spelerAanBeurt == false ){ //als computerzet gedaan
|
---|
| 161 | //keuze van zetten terug
|
---|
| 162 | DrukBordAf( );
|
---|
| 163 | cout << endl
|
---|
| 164 | << "Maximaal terug te zetten beurten: "
|
---|
| 165 | << (spelletje.aantalBeurten()) << endl
|
---|
| 166 | << "'0' om gewoon door te gaan" << endl
|
---|
| 167 | << "Aantal beurten: " ;
|
---|
| 168 | spelletje.zetTerug( VoerInGetal( 0, spelletje.aantalBeurten() ) );
|
---|
| 169 | } //end if
|
---|
| 170 | } //end while
|
---|
| 171 | } //end main
|
---|
| 172 |
|
---|