1 | /*programeeropdracht 4 The Nim Game
|
---|
2 | *Pascal de Vos (ID = 0446916)
|
---|
3 | *Rick van der Zwet (ID = 0433373)
|
---|
4 | *file: nimSpel.cc
|
---|
5 | *de is het rekengedeelte van mainForm.cc, hierin kan makkelijk en snel
|
---|
6 | *gegevens worden verwerkt en oplossingen worden doorgerekend
|
---|
7 | */
|
---|
8 | #include "nimSpel.h"
|
---|
9 | #include "const.h"
|
---|
10 | #include <cstdlib>
|
---|
11 |
|
---|
12 | using namespace std;
|
---|
13 | NimSpel::NimSpel( ){ //constructor
|
---|
14 | laatsteZet_pt = NULL;
|
---|
15 | aantalZetten = 0;
|
---|
16 | } //end NimSpel::NimSpel
|
---|
17 |
|
---|
18 |
|
---|
19 |
|
---|
20 | //aantal beurten terug geven
|
---|
21 | int NimSpel::aantalBeurten( ){
|
---|
22 | return( aantalZetten/2 );
|
---|
23 | } //end NimSpel::aantalBeurten
|
---|
24 |
|
---|
25 |
|
---|
26 |
|
---|
27 | //aantal op stapel teruggeven
|
---|
28 | int NimSpel::aantalOpStapel( const int nummer ){
|
---|
29 | return( stapels[nummer] );
|
---|
30 | } //end NimSpel::aantalOpStapel
|
---|
31 |
|
---|
32 |
|
---|
33 |
|
---|
34 | //aantal actieve stapels teruggeven
|
---|
35 | int NimSpel::actieveStapels( ){
|
---|
36 | return( aantalStapels );
|
---|
37 | } //end NimSpel::actieveStapels
|
---|
38 |
|
---|
39 | bool NimSpel::afgelopen( ){ //kijken of spel afgelopen is
|
---|
40 | for( int i = 0; i < MAX_STAPELS; i++ ) {
|
---|
41 | if( stapels[i] > 0 ) { //als er nog ergens waardes aanwezig zijn
|
---|
42 | return( false );
|
---|
43 | }//end if
|
---|
44 | }//end if
|
---|
45 | return( true );
|
---|
46 | }//end NimSpel::afgelopen
|
---|
47 |
|
---|
48 |
|
---|
49 |
|
---|
50 | //zet de beginwaarden van de stapel
|
---|
51 | void NimSpel::beginWaarden( const int stapelAantal, const int aantal) {
|
---|
52 | zetTerug(aantalZetten/2); //terugzetten om oude pointer naar NULL te
|
---|
53 | //helpen en alles netjes de destructen
|
---|
54 | for( int i = 0; i < stapelAantal; i++ ) {
|
---|
55 | stapels[i] = aantal;
|
---|
56 | aantalStapels = stapelAantal;
|
---|
57 | } //end for
|
---|
58 | } //end NimSpel::beginWaarden
|
---|
59 |
|
---|
60 |
|
---|
61 |
|
---|
62 | //creer een nieuwe zet voor de computer
|
---|
63 | void NimSpel::computerZet( const bool niveauComputer, int & stapelNummer,
|
---|
64 | int & aantal) {
|
---|
65 | int tmpStapelNummer = -1;
|
---|
66 | int tmpAantal = -1;
|
---|
67 |
|
---|
68 | if( niveauComputer ) { //winnend spelen als dat verwacht wordt
|
---|
69 | winnend( tmpStapelNummer, tmpAantal );
|
---|
70 | } //end if
|
---|
71 |
|
---|
72 | if( tmpAantal == -1 ) {
|
---|
73 | //hij zal in deze if komen als er geen winnnende keuzes zijn
|
---|
74 | randomZet( tmpStapelNummer, tmpAantal );
|
---|
75 | } //end if
|
---|
76 |
|
---|
77 | stapelNummer = tmpStapelNummer;
|
---|
78 | aantal = tmpAantal;
|
---|
79 | } //end NimSpel::computerZet
|
---|
80 |
|
---|
81 |
|
---|
82 |
|
---|
83 | //doe een random zet, die wel in de range van een stapel aantal ligt
|
---|
84 | void NimSpel::randomZet( int & stapelNummer, int & aantal ) {
|
---|
85 | do {
|
---|
86 | stapelNummer = int( double(aantalStapels) * rand()/(RAND_MAX+1.0) );
|
---|
87 | aantal = 1 + int( double(2) * rand()/(RAND_MAX+1.0) );
|
---|
88 | } //end do
|
---|
89 | while( stapels[stapelNummer] - aantal < 0 );
|
---|
90 | }//end NimSpel::randomZet
|
---|
91 |
|
---|
92 |
|
---|
93 |
|
---|
94 | //verwerk een zet
|
---|
95 | void NimSpel::pakWeg( const int stapelNummer, const int aantal ){
|
---|
96 | NimStapel * temp_pt; //
|
---|
97 | temp_pt = new NimStapel; //
|
---|
98 | temp_pt->vorigeZet_pt = laatsteZet_pt; //Zetten onthouden
|
---|
99 | laatsteZet_pt = temp_pt; //
|
---|
100 | laatsteZet_pt->stapelNummer = stapelNummer; //
|
---|
101 | laatsteZet_pt->aantalEraf = aantal; //
|
---|
102 | aantalZetten++; //Max Zetten bijhouden
|
---|
103 | stapels[stapelNummer] = stapels[stapelNummer] - aantal;
|
---|
104 | } //end NimSpel::pakweg
|
---|
105 |
|
---|
106 |
|
---|
107 |
|
---|
108 | //zoek recursief het aantal winnende sporen en het aantal
|
---|
109 | //verliezende sporter
|
---|
110 | void NimSpel::recur( const int aantal, const bool aanBeurt,
|
---|
111 | int & aantalWinst, int & aantalVerlies ) {
|
---|
112 | if( aantal < 3 ) { //aantal lager dan 3
|
---|
113 | if( aanBeurt ) { //als je aan beurt bent dan een winstpunt
|
---|
114 | aantalWinst++;
|
---|
115 | }
|
---|
116 | else { //en anders een verliespunt
|
---|
117 | aantalVerlies++;
|
---|
118 | }
|
---|
119 | }
|
---|
120 | else { //3 en hoger zorgt ervoor dat we de functie weer
|
---|
121 | //aan moeten roepen en wel met 1 en 2 minder
|
---|
122 | recur( aantal-1, !(aanBeurt), aantalWinst, aantalVerlies);
|
---|
123 | recur( aantal-2, !(aanBeurt), aantalWinst, aantalVerlies);
|
---|
124 | }
|
---|
125 | } //end NimSpel::recur;
|
---|
126 |
|
---|
127 |
|
---|
128 |
|
---|
129 | //zoek de keuze op met de meeste winkans
|
---|
130 | //als er niet gewonnen kan worden return voor keuze '-1'
|
---|
131 | void NimSpel::recurKeuze( const int aantal, int & keuze, double & winstKans ) {
|
---|
132 | int min1Winst = 0; //winst paden voor aantal-1
|
---|
133 | int min1Verlies = 0; //verlies paden voor aantal-1
|
---|
134 | int min2Winst = 0; //winst paden voor aantal-2
|
---|
135 | int min2Verlies = 0; //verlies paden voor aantal-2
|
---|
136 | double win1Kans = 0; //kans op winst met 1
|
---|
137 | double win2Kans = 0; //kans op winst met 2
|
---|
138 |
|
---|
139 | if( aantal < 1 ) { //aantal is 0 of minder, kans op -2 zetten,
|
---|
140 | keuze = aantal; //want hij is afgelopen
|
---|
141 | winstKans = -2;
|
---|
142 | }
|
---|
143 | else if( aantal < 3 ) { //als er minder als 3 worden opgegeven hebben
|
---|
144 | keuze = aantal; //we altijd een winst situatie en gaan we niet
|
---|
145 | winstKans = 10;
|
---|
146 | }
|
---|
147 | else { //recursief rekenen
|
---|
148 | recur( aantal-1, false, min1Winst, min1Verlies ); //reken
|
---|
149 | recur( aantal-2, false, min2Winst, min2Verlies ); //kansen uit
|
---|
150 |
|
---|
151 | //aangezien door 0 delen niet mag, zullen we de verliesKans met 1
|
---|
152 | //ophogen om zo toch eerlijkt te kunnen rekenen
|
---|
153 | min1Verlies++;
|
---|
154 | min2Verlies++;
|
---|
155 | win1Kans = double(min1Winst)/double(min1Verlies);
|
---|
156 | win2Kans = double(min2Winst)/double(min2Verlies);
|
---|
157 |
|
---|
158 | //Als beiden kanten (-1 en -2) geen winst ergens oplevert is het
|
---|
159 | //hopenloos verloren en zullen we dit ook aangeven
|
---|
160 | //anders de kans met de meeste winst teruggeven
|
---|
161 | if( (min1Winst == 0) and (min2Winst == 0) ) {
|
---|
162 | keuze = -1;
|
---|
163 | winstKans = -1;
|
---|
164 | }
|
---|
165 | else if( win1Kans > win2Kans ) {
|
---|
166 | keuze = 1;
|
---|
167 | winstKans = win1Kans;
|
---|
168 | }
|
---|
169 | else {
|
---|
170 | keuze = 2;
|
---|
171 | winstKans = win2Kans;
|
---|
172 | }//end if
|
---|
173 |
|
---|
174 | } //end if
|
---|
175 |
|
---|
176 | } //end NimSpel::recurKeuze
|
---|
177 |
|
---|
178 |
|
---|
179 |
|
---|
180 | //zoek de winnende zet uit (met hulp van een recursieve formule)
|
---|
181 | void NimSpel::winnend( int & stapelNummer, int & aantal ) {
|
---|
182 | int tmpStapelNummer = -1; //-1 om ervoor te zorgen dat de winnende zet -1
|
---|
183 | int tmpAantal = -1; //wordt als er geen winnende zetten zijn
|
---|
184 | int tmpKeuze = 0; //(uit recurKeuze functie)
|
---|
185 | double tmpKans = 0; //tijdelijke Kans en Keuze
|
---|
186 | double kansMax = 0; //tijdelijk Variable voor geldende maximale kans
|
---|
187 |
|
---|
188 | for( int i = 0; i <( MAX_STAPELS - 1); i++ ) {
|
---|
189 | //ga alle stapels af en van de stapel met de meeste kans pak je de
|
---|
190 | //winnnende stokjes vanaf
|
---|
191 | recurKeuze( stapels[i], tmpKeuze, tmpKans ); //bereken waardes
|
---|
192 |
|
---|
193 | if( tmpKans > kansMax ) {
|
---|
194 | tmpStapelNummer = i;
|
---|
195 | tmpAantal = tmpKeuze;
|
---|
196 | kansMax = tmpKans;
|
---|
197 | } //end if
|
---|
198 |
|
---|
199 | }//end for
|
---|
200 | stapelNummer = tmpStapelNummer;
|
---|
201 | aantal = tmpAantal;
|
---|
202 | }// end NimSpel::winnnend
|
---|
203 |
|
---|
204 |
|
---|
205 | //zet beurten terug
|
---|
206 | void NimSpel::zetTerug( const int aantalBeurten ) {
|
---|
207 | int aantalStappen = aantalBeurten * 2;
|
---|
208 | NimStapel * temp_pt;
|
---|
209 | for( int i = 0; i < aantalStappen; i++ ) {
|
---|
210 | temp_pt = laatsteZet_pt;
|
---|
211 | stapels[temp_pt->stapelNummer] =
|
---|
212 | ( stapels[temp_pt->stapelNummer] + temp_pt->aantalEraf );
|
---|
213 | aantalZetten--;
|
---|
214 | laatsteZet_pt = temp_pt->vorigeZet_pt;
|
---|
215 | delete temp_pt;
|
---|
216 | } //end for
|
---|
217 | } //end NimSpel::ZetTerug
|
---|
218 |
|
---|
219 |
|
---|
220 |
|
---|
221 | //kijk of je niet meer stokjes van een stapel afpakt als dat er liggen
|
---|
222 | bool NimSpel::zetMogelijk( const int stapelNummer,
|
---|
223 | const int aantalPakken ) {
|
---|
224 | if( (stapels[stapelNummer] - aantalPakken) < 0 ) {
|
---|
225 | return false;
|
---|
226 | }
|
---|
227 | else {
|
---|
228 | return true;
|
---|
229 | } //end if
|
---|
230 | } //end NimSpel::zetMogelijk
|
---|
231 |
|
---|
232 |
|
---|
233 |
|
---|