1 | #include "nimSpel.h"
|
---|
2 | #include <ctime> // Voor het creeren van een random begingetal
|
---|
3 | // die de random computer elke keer weer andere
|
---|
4 | // zetten laat doen
|
---|
5 | #include <iostream> // Zorgen dat in- en uitvoer van de console mogelijk
|
---|
6 | // is
|
---|
7 | #include <iomanip> // Voor het netjes weergeven van de uitvoer
|
---|
8 | #include "const.h" // Constanten waarden
|
---|
9 |
|
---|
10 | using namespace std;
|
---|
11 |
|
---|
12 | NimSpel spelletje; // Data module voor het spel
|
---|
13 |
|
---|
14 | //Zorgt dat de gebruiker enkel Min <= getallen <= Max in kan voeren
|
---|
15 | int VoerInGetal( const int Min, const int Max ){
|
---|
16 | int x = 0;
|
---|
17 | do {
|
---|
18 | if( (cin >> x) == false ) {
|
---|
19 | cout << "Enkel Cijfers aub" << endl;
|
---|
20 | cin.clear();
|
---|
21 | cin.ignore(10000,'\n');
|
---|
22 | }
|
---|
23 | else if( x > Max ) {
|
---|
24 | cout << "Te groot getal" << endl;
|
---|
25 | }
|
---|
26 | else if( x < Min ) {
|
---|
27 | cout << "Te klein getal" << endl;
|
---|
28 | }// end if
|
---|
29 | } // end do
|
---|
30 | while( (x < Min) or (x > Max) );
|
---|
31 | return x;
|
---|
32 | } //end VoerInGetal
|
---|
33 |
|
---|
34 |
|
---|
35 |
|
---|
36 | //Invoeren van variabelen voor soort spelkeuze
|
---|
37 | void InvoerVariabelen( bool & winnendeZet, bool & compWinnend) {
|
---|
38 | int aantalStapels = MAX_STAPELS;
|
---|
39 | int aantalStokjes = MAX_STOKJES;
|
---|
40 | cout << "Hoeveel stapels wilt u?" << endl
|
---|
41 | << "Aantal: "; aantalStapels = VoerInGetal( 1, MAX_STAPELS );
|
---|
42 |
|
---|
43 | cout << "Hoeveel stokjes wilt u?" << endl
|
---|
44 | << "Aantal: "; aantalStokjes = VoerInGetal( 1, MAX_STOKJES );
|
---|
45 |
|
---|
46 | cout << "Geef het niveau van de computer aan" << endl
|
---|
47 | << "0) Random " << endl
|
---|
48 | << "1) Winnend Spelen " << endl
|
---|
49 | << "Keuze: "; compWinnend = VoerInGetal( 0, 1 );
|
---|
50 |
|
---|
51 | cout << endl
|
---|
52 | << "Wilt u de winnende zetten zien? " << endl
|
---|
53 | << "N.B. Dit treedt pas in werking " << endl
|
---|
54 | << "als het aantal stokjes minder " << endl
|
---|
55 | << "als " << START_WINNEND << " bedraagt" << endl
|
---|
56 | << "0) Nee " << endl
|
---|
57 | << "1) Ja " << endl
|
---|
58 | << "Keuze: "; winnendeZet = VoerInGetal( 0, 1 );
|
---|
59 | spelletje.beginWaarden( aantalStapels, aantalStokjes );
|
---|
60 | } //end InvoerVariablen
|
---|
61 |
|
---|
62 |
|
---|
63 |
|
---|
64 | //Spelers Invoer, voor stapel en aantal
|
---|
65 | void spelerKeuze( int & stapel, int & stokjes ){
|
---|
66 | bool zetMogelijk = false;
|
---|
67 | int maxKiesbareStapels = ( spelletje.actieveStapels() - 1 );
|
---|
68 | int tmpStapel = 0;
|
---|
69 | int tmpStokjes = 0;
|
---|
70 | do {
|
---|
71 | cout << "Speler aan de beurt" << endl;
|
---|
72 | cout << "Welke stapel [0-" << maxKiesbareStapels << "] : ";
|
---|
73 | tmpStapel = VoerInGetal( 0, maxKiesbareStapels );
|
---|
74 | cout << "Hoeveel [1-2] : ";
|
---|
75 | tmpStokjes = VoerInGetal( 1, 2 );
|
---|
76 | zetMogelijk = spelletje.zetMogelijk( tmpStapel, tmpStokjes );
|
---|
77 | if( zetMogelijk == false ) {
|
---|
78 | cout << "Geen Geldige Combinatie, probeer opnieuw" << endl;
|
---|
79 | } //end if
|
---|
80 | } //end do
|
---|
81 | while( zetMogelijk == false );
|
---|
82 | stapel = tmpStapel;
|
---|
83 | stokjes = tmpStokjes;
|
---|
84 | } //end spelerKeuze
|
---|
85 |
|
---|
86 |
|
---|
87 |
|
---|
88 | //Druk computerkeuze af
|
---|
89 | void DrukComputerKeuzeAf( const int stapel, const int stokjes ) {
|
---|
90 | char wait; //om 'hold' te kunnen realiseren
|
---|
91 | cout << endl
|
---|
92 | << "Computer Keuze" << endl
|
---|
93 | << "Stapel: " << stapel << endl
|
---|
94 | << "Aantal: " << stokjes << endl;
|
---|
95 | cout << "Druk op ENTER...";
|
---|
96 | cin.clear( );
|
---|
97 | cin.ignore( 10000, '\n' );
|
---|
98 | cin.get( wait );
|
---|
99 | } //end DrukComputerKeuzeAf
|
---|
100 |
|
---|
101 |
|
---|
102 |
|
---|
103 | //druk winnende keuze af
|
---|
104 | void DrukWinnendAf( ) {
|
---|
105 | int tmpStapel = 0;
|
---|
106 | int tmpStokjes = 0;
|
---|
107 | if ( spelletje.winnendEnable() ) {
|
---|
108 | spelletje.winnend( tmpStapel, tmpStokjes );
|
---|
109 | cout << endl
|
---|
110 | << "Winnende Zet: " << endl
|
---|
111 | << "Stapel: " << tmpStapel << endl
|
---|
112 | << "Aantal: " << tmpStokjes << endl << endl;
|
---|
113 | }
|
---|
114 | else {
|
---|
115 | cout << "Winnende Zet nog niet mogelijk," << endl
|
---|
116 | << "aantal is nog niet beneden de " << START_WINNEND <<endl;
|
---|
117 | } //end if
|
---|
118 | } //end DrukWinnendAf
|
---|
119 |
|
---|
120 |
|
---|
121 | //Druk netjes het bord af
|
---|
122 | void DrukBordAf( ) {
|
---|
123 | cout << endl << "==== Beurt " << spelletje.aantalBeurten()
|
---|
124 | << " ====" << endl;
|
---|
125 | for( int i = 0; i < spelletje.actieveStapels(); i++ ) {
|
---|
126 | cout << "Spel " << setw(2) << i << " = "
|
---|
127 | << setw(2) << spelletje.aantalOpStapel( i ) << endl;
|
---|
128 | } //end for
|
---|
129 | } //end DrukBordAf
|
---|
130 |
|
---|
131 | //spel spelen op console
|
---|
132 | int main( ) {
|
---|
133 | srand( time(0) ); //elke keer andere random begin waarde
|
---|
134 | //init variabelen (een keer instellen, niet meer aankomen)
|
---|
135 | bool winnend = false; //Winnende zet laten zien
|
---|
136 | bool compWinnend = false; //Computer winnend laten spelen
|
---|
137 | //spel variabelen
|
---|
138 | bool spelerAanBeurt = false; //True=speler is aan de beurt
|
---|
139 | int stapel = 0; //tijdelijke opslag StapelNummer
|
---|
140 | int stokjes = 0; //tijdelijke opslag stokjesAantal
|
---|
141 |
|
---|
142 | //variabelen invoeren
|
---|
143 | InvoerVariabelen( winnend, compWinnend );
|
---|
144 |
|
---|
145 | //spel beginnen
|
---|
146 | while( true ) { //Eeuwige Loop
|
---|
147 | spelerAanBeurt = not( spelerAanBeurt ); //speler wisselen
|
---|
148 | DrukBordAf( ); //Druk bord af
|
---|
149 | if( spelerAanBeurt == true ) { //speler aan de beurt
|
---|
150 | if( winnend == true ){ // druk winnend af indien
|
---|
151 | DrukWinnendAf(); // gewenst
|
---|
152 | }
|
---|
153 | spelerKeuze( stapel, stokjes);
|
---|
154 | }
|
---|
155 | else { //computer aan de beurt
|
---|
156 | spelletje.computerZet( compWinnend, stapel, stokjes );
|
---|
157 | DrukComputerKeuzeAf( stapel, stokjes );
|
---|
158 | }
|
---|
159 | spelletje.pakWeg( stapel, stokjes ); //zet verwerken
|
---|
160 | if( spelletje.afgelopen( ) ) { //als spel afgelopen
|
---|
161 | if( spelerAanBeurt ) {
|
---|
162 | cout << "Voila uw heeft GEWONNEN" << endl;
|
---|
163 | }
|
---|
164 | else {
|
---|
165 | cout << "DE COMPUTER IS DE BESTE !!!" <<endl;
|
---|
166 | } //end if
|
---|
167 | return( 0 );
|
---|
168 | }
|
---|
169 | else if( spelerAanBeurt == false ){ //als computerzet gedaan
|
---|
170 | //keuze van zetten terug
|
---|
171 | DrukBordAf( );
|
---|
172 | cout << endl
|
---|
173 | << "Maximaal terug te zetten beurten: "
|
---|
174 | << (spelletje.aantalBeurten()) << endl
|
---|
175 | << "'0' om gewoon door te gaan" << endl
|
---|
176 | << "Aantal beurten: " ;
|
---|
177 | spelletje.zetTerug( VoerInGetal( 0, spelletje.aantalBeurten() ) );
|
---|
178 | } //end if
|
---|
179 | } //end while
|
---|
180 | } //end main
|
---|
181 |
|
---|