[2] | 1 | /*programeeropdracht 4 The Nim Game
|
---|
| 2 | *Pascal de Vos (ID = 0446916)
|
---|
| 3 | *Rick van der Zwet (ID = 0433373)
|
---|
| 4 | *file: nimSpel.cc
|
---|
| 5 | *de is het rekengedeelte van mainForm.cc, hierin kan makkelijk en snel
|
---|
| 6 | *gegevens worden verwerkt en oplossingen worden doorgerekend
|
---|
| 7 | */
|
---|
| 8 | #include "nimSpel.h"
|
---|
| 9 | #include "const.h"
|
---|
| 10 | #include <cstdlib>
|
---|
| 11 |
|
---|
| 12 | using namespace std;
|
---|
| 13 | NimSpel::NimSpel( ){ //constructor
|
---|
| 14 | laatsteZet_pt = NULL;
|
---|
| 15 | aantalZetten = 0;
|
---|
| 16 | } //end NimSpel::NimSpel
|
---|
| 17 |
|
---|
| 18 |
|
---|
| 19 |
|
---|
| 20 | //aantal beurten terug geven
|
---|
| 21 | int NimSpel::aantalBeurten( ){
|
---|
| 22 | return( aantalZetten/2 );
|
---|
| 23 | } //end NimSpel::aantalBeurten
|
---|
| 24 |
|
---|
| 25 |
|
---|
| 26 |
|
---|
| 27 | //aantal op stapel teruggeven
|
---|
| 28 | int NimSpel::aantalOpStapel( const int nummer ){
|
---|
| 29 | return( stapel[nummer] );
|
---|
| 30 | } //end NimSpel::aantalOpStapel
|
---|
| 31 |
|
---|
| 32 |
|
---|
| 33 |
|
---|
| 34 | //aantal actieve stapels teruggeven
|
---|
| 35 | int NimSpel::actieveStapels( ){
|
---|
| 36 | return( aantalStapels );
|
---|
| 37 | } //end NimSpel::actieveStapels
|
---|
| 38 |
|
---|
| 39 | bool NimSpel::afgelopen( ){ //kijken of spel afgelopen is
|
---|
| 40 | for( int i = 0; i < MAX_STAPELS; i++ ) {
|
---|
| 41 | if( stapel[i] > 0 ) { //als er nog ergens waardes aanwezig zijn
|
---|
| 42 | return( false );
|
---|
| 43 | }//end if
|
---|
| 44 | }//end if
|
---|
| 45 | return( true );
|
---|
| 46 | }//end NimSpel::afgelopen
|
---|
| 47 |
|
---|
| 48 |
|
---|
| 49 |
|
---|
| 50 | //zet de beginwaarden van de stapel
|
---|
| 51 | void NimSpel::beginWaarden( const int stapelAantal, const int aantal) {
|
---|
| 52 | zetTerug(aantalZetten/2); //terugzetten om oude pointer naar NULL te
|
---|
| 53 | //helpen en alles netjes de destructen
|
---|
| 54 | for( int i = 0; i < stapelAantal; i++ ) {
|
---|
| 55 | stapel[i] = aantal;
|
---|
| 56 | aantalStapels = stapelAantal;
|
---|
| 57 | } //end for
|
---|
| 58 | } //end NimSpel::beginWaarden
|
---|
| 59 |
|
---|
| 60 |
|
---|
| 61 |
|
---|
| 62 | //creer een nieuwe zet voor de computer
|
---|
| 63 | void NimSpel::computerZet( const bool niveauComputer, int & stapelNummer,
|
---|
| 64 | int & aantal) {
|
---|
| 65 | int tmpStapelNummer = -1;
|
---|
| 66 | int tmpAantal = -1;
|
---|
| 67 |
|
---|
| 68 | if( niveauComputer ) { //winnend spelen als dat verwacht wordt
|
---|
| 69 | winnend( tmpStapelNummer, tmpAantal );
|
---|
| 70 | } //end if
|
---|
| 71 |
|
---|
| 72 | if( tmpAantal == -1 ) {
|
---|
| 73 | //hij zal in deze if komen als er geen winnnende keuzes zijn
|
---|
| 74 | randomZet( tmpStapelNummer, tmpAantal );
|
---|
| 75 | } //end if
|
---|
| 76 |
|
---|
| 77 | stapelNummer = tmpStapelNummer;
|
---|
| 78 | aantal = tmpAantal;
|
---|
| 79 | } //end NimSpel::computerZet
|
---|
| 80 |
|
---|
| 81 |
|
---|
| 82 |
|
---|
| 83 | //doe een random zet, die wel in de range van een stapel aantal ligt
|
---|
| 84 | void NimSpel::randomZet( int & stapelNummer, int & aantal ) {
|
---|
| 85 | do {
|
---|
| 86 | stapelNummer = int( double(aantalStapels) * rand()/(RAND_MAX+1.0) );
|
---|
| 87 | aantal = 1 + int( double(2) * rand()/(RAND_MAX+1.0) );
|
---|
| 88 | } //end do
|
---|
| 89 | while( stapel[stapelNummer] - aantal < 0 );
|
---|
| 90 | }//end NimSpel::randomZet
|
---|
| 91 |
|
---|
| 92 |
|
---|
| 93 |
|
---|
| 94 | //verwerk een zet
|
---|
| 95 | void NimSpel::pakWeg( const int stapelNummer, const int aantal ){
|
---|
| 96 | NimStapel * temp_pt; //
|
---|
| 97 | temp_pt = new NimStapel; //
|
---|
| 98 | temp_pt->vorigeZet_pt = laatsteZet_pt; //Zetten onthouden
|
---|
| 99 | laatsteZet_pt = temp_pt; //
|
---|
| 100 | laatsteZet_pt->stapelNummer = stapelNummer; //
|
---|
| 101 | laatsteZet_pt->aantalEraf = aantal; //
|
---|
| 102 | aantalZetten++; //Max Zetten bijhouden
|
---|
| 103 | stapel[stapelNummer] = stapel[stapelNummer] - aantal;
|
---|
| 104 | } //end NimSpel::pakweg
|
---|
| 105 |
|
---|
| 106 |
|
---|
| 107 | //Controleer of er precies 1 stapel is met een waarde lager dan 2
|
---|
| 108 | //Begin standaard met true en controleer op foute waardes
|
---|
| 109 | bool NimSpel::winstAfgelopen() {
|
---|
| 110 | bool einde = true;
|
---|
| 111 | int stapelsMetWaarde = 0;
|
---|
| 112 | int totaalWaarde = 0;
|
---|
| 113 | for( int ctr=0; ctr < aantalStapels; ctr++ ) {
|
---|
| 114 | if( stapel[ctr] > 0 ) {
|
---|
| 115 | totaalWaarde = totaalWaarde + stapel[ctr];
|
---|
| 116 | stapelsMetWaarde++;
|
---|
| 117 | if( (totaalWaarde > 2) or (stapelsMetWaarde > 1) ) {
|
---|
| 118 | einde = false;
|
---|
| 119 | break;
|
---|
| 120 | } //end if
|
---|
| 121 | } //end if not 0
|
---|
| 122 | } //end loop
|
---|
| 123 | return(einde);
|
---|
| 124 | } //end NimSpel::winstAfgelopen
|
---|
| 125 |
|
---|
| 126 |
|
---|
| 127 | //Controleer of een pad zeker winnend is
|
---|
| 128 | bool NimSpel::winstRecur( bool aanBeurt ) {
|
---|
| 129 | bool winst1 = false;
|
---|
| 130 | bool winst2 = false;
|
---|
| 131 | aanBeurt = not(aanBeurt);
|
---|
| 132 | if( winstAfgelopen() ) {
|
---|
| 133 | if( aanBeurt ) {
|
---|
| 134 | return(true);
|
---|
| 135 | }
|
---|
| 136 | else {
|
---|
| 137 | return(false);
|
---|
| 138 | }
|
---|
| 139 | }
|
---|
| 140 | else {
|
---|
| 141 | for( int ctr=0; ctr < aantalStapels; ctr++ ) {
|
---|
| 142 | if( stapel[ctr] > 0 ) {
|
---|
| 143 | if( stapel[ctr] > 1 ) {
|
---|
| 144 | stapel[ctr] = stapel[ctr] - 2;
|
---|
| 145 | winst2 = winstRecur( aanBeurt );
|
---|
| 146 | stapel[ctr] = stapel[ctr] + 2;
|
---|
| 147 | } //end if (test met 2)
|
---|
| 148 | stapel[ctr] = stapel[ctr] - 1;
|
---|
| 149 | winst1 = winstRecur( aanBeurt );
|
---|
| 150 | stapel[ctr] = stapel[ctr] + 1;
|
---|
| 151 | } //end if (groter dan 0)
|
---|
| 152 | if( winst1 & winst2 ) {
|
---|
| 153 | return(true);
|
---|
| 154 | } //end if (winst test)
|
---|
| 155 | } //end for loop
|
---|
| 156 | return(false);
|
---|
| 157 | }
|
---|
| 158 | } //end NimSpel::winstRecur
|
---|
| 159 |
|
---|
| 160 |
|
---|
| 161 | //Deze functie creert alle mogelijk vervolg zetten, en test deze op
|
---|
| 162 | //winnend
|
---|
| 163 | void NimSpel::winnend( int & stapelNummer, int & aantal ) {
|
---|
| 164 | bool winst;
|
---|
| 165 | if( winnendEnable() ) {
|
---|
| 166 | for( int ctr=0; ctr < aantalStapels; ctr++ ) {
|
---|
| 167 | if( stapel[ctr] > 0 ) {
|
---|
| 168 | if( stapel[ctr] > 1) {
|
---|
| 169 | stapel[ctr] = stapel[ctr] - 2;
|
---|
| 170 | winst = winstRecur( "false" );
|
---|
| 171 | stapel[ctr] = stapel[ctr] + 2;
|
---|
| 172 | if( winst ) {
|
---|
| 173 | stapelNummer = ctr;
|
---|
| 174 | aantal = 2;
|
---|
| 175 | return;
|
---|
| 176 | } //winst 2
|
---|
| 177 | }
|
---|
| 178 | stapel[ctr] = stapel[ctr] - 1;
|
---|
| 179 | winst = winstRecur( "false" );
|
---|
| 180 | stapel[ctr] = stapel[ctr] + 1;
|
---|
| 181 | if( winst ) {
|
---|
| 182 | stapelNummer = ctr;
|
---|
| 183 | aantal = 1;
|
---|
| 184 | return;
|
---|
| 185 | } //winst 1
|
---|
| 186 | } //not null
|
---|
| 187 | } //loop for
|
---|
| 188 | stapelNummer = -1;
|
---|
| 189 | aantal = -1;
|
---|
| 190 | }
|
---|
| 191 | else {
|
---|
| 192 | randomZet( stapelNummer, aantal );
|
---|
| 193 | }
|
---|
| 194 | } //end NimSpel::winnnend
|
---|
| 195 |
|
---|
| 196 |
|
---|
| 197 | bool NimSpel::winnendEnable() {
|
---|
| 198 | int aantal = 0;
|
---|
| 199 | for( int ctr=0; ctr < aantalStapels; ctr++ ) {
|
---|
| 200 | aantal = aantal + stapel[ctr];
|
---|
| 201 | if( aantal > START_WINNEND ) {
|
---|
| 202 | return(false);
|
---|
| 203 | } //end if
|
---|
| 204 | } //end for
|
---|
| 205 | return(true);
|
---|
| 206 | } //end NimSpel::winnendEnable
|
---|
| 207 |
|
---|
| 208 |
|
---|
| 209 |
|
---|
| 210 | //zet beurten terug
|
---|
| 211 | void NimSpel::zetTerug( const int aantalBeurten ) {
|
---|
| 212 | int aantalStappen = aantalBeurten * 2;
|
---|
| 213 | NimStapel * temp_pt;
|
---|
| 214 | for( int i = 0; i < aantalStappen; i++ ) {
|
---|
| 215 | temp_pt = laatsteZet_pt;
|
---|
| 216 | stapel[temp_pt->stapelNummer] =
|
---|
| 217 | ( stapel[temp_pt->stapelNummer] + temp_pt->aantalEraf );
|
---|
| 218 | aantalZetten--;
|
---|
| 219 | laatsteZet_pt = temp_pt->vorigeZet_pt;
|
---|
| 220 | delete temp_pt;
|
---|
| 221 | } //end for
|
---|
| 222 | } //end NimSpel::ZetTerug
|
---|
| 223 |
|
---|
| 224 |
|
---|
| 225 |
|
---|
| 226 | //kijk of je niet meer stokjes van een stapel afpakt als dat er liggen
|
---|
| 227 | bool NimSpel::zetMogelijk( const int stapelNummer,
|
---|
| 228 | const int aantalPakken ) {
|
---|
| 229 | if( (stapel[stapelNummer] - aantalPakken) < 0 ) {
|
---|
| 230 | return false;
|
---|
| 231 | }
|
---|
| 232 | else {
|
---|
| 233 | return true;
|
---|
| 234 | } //end if
|
---|
| 235 | } //end NimSpel::zetMogelijk
|
---|
| 236 |
|
---|
| 237 |
|
---|
| 238 |
|
---|