1 | /*programeeropdracht 4 The Nim Game
|
---|
2 | *Pascal de Vos (ID = 0446916)
|
---|
3 | *Rick van der Zwet (ID = 0433373)
|
---|
4 | *file: nimSpel.cc
|
---|
5 | *de is het rekengedeelte van mainForm.cc, hierin kan makkelijk en snel
|
---|
6 | *gegevens worden verwerkt en oplossingen worden doorgerekend
|
---|
7 | */
|
---|
8 | #include "nimSpel.h"
|
---|
9 | #include "const.h"
|
---|
10 | #include <cstdlib>
|
---|
11 |
|
---|
12 | using namespace std;
|
---|
13 | NimSpel::NimSpel( ){ //constructor
|
---|
14 | laatsteZet_pt = NULL;
|
---|
15 | aantalZetten = 0;
|
---|
16 | } //end NimSpel::NimSpel
|
---|
17 |
|
---|
18 |
|
---|
19 |
|
---|
20 | //aantal beurten terug geven
|
---|
21 | int NimSpel::aantalBeurten( ){
|
---|
22 | return( aantalZetten/2 );
|
---|
23 | } //end NimSpel::aantalBeurten
|
---|
24 |
|
---|
25 |
|
---|
26 |
|
---|
27 | //aantal op stapel teruggeven
|
---|
28 | int NimSpel::aantalOpStapel( const int nummer ){
|
---|
29 | return( stapel[nummer] );
|
---|
30 | } //end NimSpel::aantalOpStapel
|
---|
31 |
|
---|
32 |
|
---|
33 |
|
---|
34 | //aantal actieve stapels teruggeven
|
---|
35 | int NimSpel::actieveStapels( ){
|
---|
36 | return( aantalStapels );
|
---|
37 | } //end NimSpel::actieveStapels
|
---|
38 |
|
---|
39 | bool NimSpel::afgelopen( ){ //kijken of spel afgelopen is
|
---|
40 | for( int i = 0; i < MAX_STAPELS; i++ ) {
|
---|
41 | if( stapel[i] > 0 ) { //als er nog ergens waardes aanwezig zijn
|
---|
42 | return( false );
|
---|
43 | }//end if
|
---|
44 | }//end if
|
---|
45 | return( true );
|
---|
46 | }//end NimSpel::afgelopen
|
---|
47 |
|
---|
48 |
|
---|
49 |
|
---|
50 | //zet de beginwaarden van de stapel
|
---|
51 | void NimSpel::beginWaarden( const int stapelAantal, const int aantal) {
|
---|
52 | zetTerug(aantalZetten/2); //terugzetten om oude pointer naar NULL te
|
---|
53 | //helpen en alles netjes de destructen
|
---|
54 | for( int i = 0; i < stapelAantal; i++ ) {
|
---|
55 | stapel[i] = aantal;
|
---|
56 | aantalStapels = stapelAantal;
|
---|
57 | } //end for
|
---|
58 | } //end NimSpel::beginWaarden
|
---|
59 |
|
---|
60 |
|
---|
61 |
|
---|
62 | //creer een nieuwe zet voor de computer
|
---|
63 | void NimSpel::computerZet( const bool niveauComputer, int & stapelNummer,
|
---|
64 | int & aantal) {
|
---|
65 | int tmpStapelNummer = -1;
|
---|
66 | int tmpAantal = -1;
|
---|
67 |
|
---|
68 | if( niveauComputer ) { //winnend spelen als dat verwacht wordt
|
---|
69 | winnend( tmpStapelNummer, tmpAantal );
|
---|
70 | } //end if
|
---|
71 |
|
---|
72 | if( tmpAantal == -1 ) {
|
---|
73 | //hij zal in deze if komen als er geen winnnende keuzes zijn
|
---|
74 | randomZet( tmpStapelNummer, tmpAantal );
|
---|
75 | } //end if
|
---|
76 |
|
---|
77 | stapelNummer = tmpStapelNummer;
|
---|
78 | aantal = tmpAantal;
|
---|
79 | } //end NimSpel::computerZet
|
---|
80 |
|
---|
81 |
|
---|
82 |
|
---|
83 | //doe een random zet, die wel in de range van een stapel aantal ligt
|
---|
84 | void NimSpel::randomZet( int & stapelNummer, int & aantal ) {
|
---|
85 | do {
|
---|
86 | stapelNummer = int( double(aantalStapels) * rand()/(RAND_MAX+1.0) );
|
---|
87 | aantal = 1 + int( double(2) * rand()/(RAND_MAX+1.0) );
|
---|
88 | } //end do
|
---|
89 | while( stapel[stapelNummer] - aantal < 0 );
|
---|
90 | }//end NimSpel::randomZet
|
---|
91 |
|
---|
92 |
|
---|
93 |
|
---|
94 | //verwerk een zet
|
---|
95 | void NimSpel::pakWeg( const int stapelNummer, const int aantal ){
|
---|
96 | NimStapel * temp_pt; //
|
---|
97 | temp_pt = new NimStapel; //
|
---|
98 | temp_pt->vorigeZet_pt = laatsteZet_pt; //Zetten onthouden
|
---|
99 | laatsteZet_pt = temp_pt; //
|
---|
100 | laatsteZet_pt->stapelNummer = stapelNummer; //
|
---|
101 | laatsteZet_pt->aantalEraf = aantal; //
|
---|
102 | aantalZetten++; //Max Zetten bijhouden
|
---|
103 | stapel[stapelNummer] = stapel[stapelNummer] - aantal;
|
---|
104 | } //end NimSpel::pakweg
|
---|
105 |
|
---|
106 |
|
---|
107 | //Controleer of er precies 1 stapel is met een waarde lager dan 2
|
---|
108 | //Begin standaard met true en controleer op foute waardes
|
---|
109 | bool NimSpel::winstAfgelopen() {
|
---|
110 | bool einde = true;
|
---|
111 | int stapelsMetWaarde = 0;
|
---|
112 | int totaalWaarde = 0;
|
---|
113 | for( int ctr=0; ctr < aantalStapels; ctr++ ) {
|
---|
114 | if( stapel[ctr] > 0 ) {
|
---|
115 | totaalWaarde = totaalWaarde + stapel[ctr];
|
---|
116 | stapelsMetWaarde++;
|
---|
117 | if( (totaalWaarde > 2) or (stapelsMetWaarde > 1) ) {
|
---|
118 | einde = false;
|
---|
119 | break;
|
---|
120 | } //end if
|
---|
121 | } //end if not 0
|
---|
122 | } //end loop
|
---|
123 | return(einde);
|
---|
124 | } //end NimSpel::winstAfgelopen
|
---|
125 |
|
---|
126 |
|
---|
127 | //Controleer of een pad zeker winnend is
|
---|
128 | bool NimSpel::winstRecur( bool aanBeurt ) {
|
---|
129 | bool winst1 = false;
|
---|
130 | bool winst2 = false;
|
---|
131 | aanBeurt = not(aanBeurt);
|
---|
132 | if( winstAfgelopen() ) {
|
---|
133 | if( aanBeurt ) {
|
---|
134 | return(true);
|
---|
135 | }
|
---|
136 | else {
|
---|
137 | return(false);
|
---|
138 | }
|
---|
139 | }
|
---|
140 | else {
|
---|
141 | for( int ctr=0; ctr < aantalStapels; ctr++ ) {
|
---|
142 | if( stapel[ctr] > 0 ) {
|
---|
143 | if( stapel[ctr] > 1 ) {
|
---|
144 | stapel[ctr] = stapel[ctr] - 2;
|
---|
145 | winst2 = winstRecur( aanBeurt );
|
---|
146 | stapel[ctr] = stapel[ctr] + 2;
|
---|
147 | } //end if (test met 2)
|
---|
148 | stapel[ctr] = stapel[ctr] - 1;
|
---|
149 | winst1 = winstRecur( aanBeurt );
|
---|
150 | stapel[ctr] = stapel[ctr] + 1;
|
---|
151 | } //end if (groter dan 0)
|
---|
152 | if( winst1 & winst2 ) {
|
---|
153 | return(true);
|
---|
154 | } //end if (winst test)
|
---|
155 | } //end for loop
|
---|
156 | return(false);
|
---|
157 | }
|
---|
158 | } //end NimSpel::winstRecur
|
---|
159 |
|
---|
160 |
|
---|
161 | //Deze functie creert alle mogelijk vervolg zetten, en test deze op
|
---|
162 | //winnend
|
---|
163 | void NimSpel::winnend( int & stapelNummer, int & aantal ) {
|
---|
164 | bool winst;
|
---|
165 | if( winnendEnable() ) {
|
---|
166 | for( int ctr=0; ctr < aantalStapels; ctr++ ) {
|
---|
167 | if( stapel[ctr] > 0 ) {
|
---|
168 | if( stapel[ctr] > 1) {
|
---|
169 | stapel[ctr] = stapel[ctr] - 2;
|
---|
170 | winst = winstRecur( "false" );
|
---|
171 | stapel[ctr] = stapel[ctr] + 2;
|
---|
172 | if( winst ) {
|
---|
173 | stapelNummer = ctr;
|
---|
174 | aantal = 2;
|
---|
175 | return;
|
---|
176 | } //winst 2
|
---|
177 | }
|
---|
178 | stapel[ctr] = stapel[ctr] - 1;
|
---|
179 | winst = winstRecur( "false" );
|
---|
180 | stapel[ctr] = stapel[ctr] + 1;
|
---|
181 | if( winst ) {
|
---|
182 | stapelNummer = ctr;
|
---|
183 | aantal = 1;
|
---|
184 | return;
|
---|
185 | } //winst 1
|
---|
186 | } //not null
|
---|
187 | } //loop for
|
---|
188 | stapelNummer = -1;
|
---|
189 | aantal = -1;
|
---|
190 | }
|
---|
191 | else {
|
---|
192 | randomZet( stapelNummer, aantal );
|
---|
193 | }
|
---|
194 | } //end NimSpel::winnnend
|
---|
195 |
|
---|
196 |
|
---|
197 | bool NimSpel::winnendEnable() {
|
---|
198 | int aantal = 0;
|
---|
199 | for( int ctr=0; ctr < aantalStapels; ctr++ ) {
|
---|
200 | aantal = aantal + stapel[ctr];
|
---|
201 | if( aantal > START_WINNEND ) {
|
---|
202 | return(false);
|
---|
203 | } //end if
|
---|
204 | } //end for
|
---|
205 | return(true);
|
---|
206 | } //end NimSpel::winnendEnable
|
---|
207 |
|
---|
208 |
|
---|
209 |
|
---|
210 | //zet beurten terug
|
---|
211 | void NimSpel::zetTerug( const int aantalBeurten ) {
|
---|
212 | int aantalStappen = aantalBeurten * 2;
|
---|
213 | NimStapel * temp_pt;
|
---|
214 | for( int i = 0; i < aantalStappen; i++ ) {
|
---|
215 | temp_pt = laatsteZet_pt;
|
---|
216 | stapel[temp_pt->stapelNummer] =
|
---|
217 | ( stapel[temp_pt->stapelNummer] + temp_pt->aantalEraf );
|
---|
218 | aantalZetten--;
|
---|
219 | laatsteZet_pt = temp_pt->vorigeZet_pt;
|
---|
220 | delete temp_pt;
|
---|
221 | } //end for
|
---|
222 | } //end NimSpel::ZetTerug
|
---|
223 |
|
---|
224 |
|
---|
225 |
|
---|
226 | //kijk of je niet meer stokjes van een stapel afpakt als dat er liggen
|
---|
227 | bool NimSpel::zetMogelijk( const int stapelNummer,
|
---|
228 | const int aantalPakken ) {
|
---|
229 | if( (stapel[stapelNummer] - aantalPakken) < 0 ) {
|
---|
230 | return false;
|
---|
231 | }
|
---|
232 | else {
|
---|
233 | return true;
|
---|
234 | } //end if
|
---|
235 | } //end NimSpel::zetMogelijk
|
---|
236 |
|
---|
237 |
|
---|
238 |
|
---|