[2] | 1 | //Rick van der Zwet
|
---|
| 2 | //Pascal de Vos
|
---|
| 3 | //Programeeropgave 4, Nim Spel
|
---|
| 4 |
|
---|
| 5 | #include <iostream>
|
---|
| 6 | #include <ctime>
|
---|
| 7 | #include <cstdlib>
|
---|
| 8 |
|
---|
| 9 | using namespace std;
|
---|
| 10 |
|
---|
| 11 | //constanten
|
---|
| 12 | const int MaxStapels = 4; //Maximale Aantal Stapels
|
---|
| 13 | const int MaxAantal = 4; //Maximale Aantal Lucifers
|
---|
| 14 |
|
---|
| 15 |
|
---|
| 16 |
|
---|
| 17 | //creeer random getal met behulp van de random functie;
|
---|
| 18 | int RandomGetal(int Min, int Max){
|
---|
| 19 | return ( Min + int( double(Max + 1 - Min) * rand()/(RAND_MAX+1.0)) );
|
---|
| 20 | } //RandomGetal
|
---|
| 21 |
|
---|
| 22 |
|
---|
| 23 |
|
---|
| 24 | //Zorgt dat de gebruiker enkel getallen <= Max in kan voeren
|
---|
| 25 | int VoerInGetal(int Min, int Max){
|
---|
| 26 | int x = 0;
|
---|
| 27 | do {
|
---|
| 28 | if(!(cin >> x)) {
|
---|
| 29 | cout << "Enkel Cijfers aub" << endl;
|
---|
| 30 | cin.clear();
|
---|
| 31 | cin.ignore(10000,'\n');
|
---|
| 32 | }
|
---|
| 33 | else if (x > Max) {
|
---|
| 34 | cout << "Te groot getal" << endl;
|
---|
| 35 | }
|
---|
| 36 | else if (x < Min) {
|
---|
| 37 | cout << "Te klein getal" << endl;
|
---|
| 38 | }// end if
|
---|
| 39 | } // end do
|
---|
| 40 | while((x < Min) or (x > Max));
|
---|
| 41 | return x;
|
---|
| 42 | } //end VoerInGetal
|
---|
| 43 |
|
---|
| 44 |
|
---|
| 45 |
|
---|
| 46 | //Class die gebruikt wordt om terugzetten te realiseren
|
---|
| 47 | class NimData{
|
---|
| 48 | public:
|
---|
| 49 | NimData( ); //creator
|
---|
| 50 | ~NimData( ) { };
|
---|
| 51 | int StapelNummer; //Nummer van de stapel waar het
|
---|
| 52 | int AantalEraf; //AantalEraf af is gegaan
|
---|
| 53 | NimData * VorigeZet_pt; //Pointer naar de zet ervoor, maakt stapelen mogelijk
|
---|
| 54 | };// end NimData
|
---|
| 55 |
|
---|
| 56 | NimData::NimData( ){
|
---|
| 57 | StapelNummer = 0;
|
---|
| 58 | AantalEraf = 0;
|
---|
| 59 | VorigeZet_pt = NULL;
|
---|
| 60 | }// end NimData::NimData
|
---|
| 61 |
|
---|
| 62 |
|
---|
| 63 |
|
---|
| 64 | class NimSpel{
|
---|
| 65 | public:
|
---|
| 66 | NimSpel( ); //creator
|
---|
| 67 | ~NimSpel( ) { }; //destructor
|
---|
| 68 | void NimSpelen( ); //Main programma
|
---|
| 69 | private:
|
---|
| 70 | NimData * LaatsteZet_pt; //Pointer naar gegevens laatste zet
|
---|
| 71 | int AantalZetten; //aantal zetten dat gedaan is
|
---|
| 72 | int Stapels[MaxStapels]; //aantal luicifers per stapel
|
---|
| 73 | int SpelerAanBeurt; //speler die aan de beurt is
|
---|
| 74 | //2 spelers, nummer 1 is de speler, nummer 2 is computer
|
---|
| 75 | double WinstArray[MaxAantal + 1][3]; //slim berekende winst array voor computer 'ai'
|
---|
| 76 | //[0] = totaal aantal mogelijkheden, [1] = aantal winnen, [2] = aantal verliezen
|
---|
| 77 |
|
---|
| 78 | void PakWeg(int Groep, int Aantal); //Haal Aantal uit Stapels[Groep]
|
---|
| 79 | void ZetTerug(int AantalStappen); //Ga AantalStappen terug
|
---|
| 80 | void SpelerKiest ( ); //Invoerscherm voor gebruiker
|
---|
| 81 | void ComputerNiveauSlim(int * StapelNummer, int * Aantal); //Computer berekening
|
---|
| 82 | void ComputerKiest (int Niveau); //ComputerHandelingen
|
---|
| 83 | void DrukAf( ); //Druk Spel af
|
---|
| 84 | bool SpelAfgelopen( ); // Kijken af alles afgelopen is
|
---|
| 85 | }; //end NimSpel
|
---|
| 86 |
|
---|
| 87 |
|
---|
| 88 |
|
---|
| 89 | //init van de groepen array
|
---|
| 90 | NimSpel::NimSpel( ){
|
---|
| 91 | LaatsteZet_pt = NULL;
|
---|
| 92 | AantalZetten = 0;
|
---|
| 93 | SpelerAanBeurt = 1;
|
---|
| 94 |
|
---|
| 95 | for(int i = 0; i < MaxStapels; i++) {
|
---|
| 96 | Stapels[i] = MaxAantal;
|
---|
| 97 | } //end for
|
---|
| 98 |
|
---|
| 99 | //Bedacht en getest algoritme
|
---|
| 100 | WinstArray[0][0] = 1;
|
---|
| 101 | WinstArray[0][1] = 0;
|
---|
| 102 | WinstArray[0][2] = 1;
|
---|
| 103 | WinstArray[1][0] = 1;
|
---|
| 104 | WinstArray[1][1] = 1;
|
---|
| 105 | WinstArray[1][2] = 0;
|
---|
| 106 | WinstArray[2][0] = 1;
|
---|
| 107 | WinstArray[2][1] = 1;
|
---|
| 108 | WinstArray[2][2] = 0;
|
---|
| 109 | for(int i = 3; i < MaxAantal + 1; i++){
|
---|
| 110 | WinstArray[i][0] = WinstArray[i-1][0] + WinstArray[i-2][0];
|
---|
| 111 | WinstArray[i][1] = WinstArray[i-1][2] + WinstArray[i-2][2];
|
---|
| 112 | WinstArray[i][2] = WinstArray[i][0] - WinstArray[i][1];
|
---|
| 113 | }
|
---|
| 114 | } //end NimSpel::NimSpel
|
---|
| 115 |
|
---|
| 116 |
|
---|
| 117 |
|
---|
| 118 | void NimSpel::PakWeg(int StapelNummer, int Aantal){
|
---|
| 119 | NimData * temp_pt; //
|
---|
| 120 | temp_pt = new NimData; //
|
---|
| 121 | temp_pt->VorigeZet_pt = LaatsteZet_pt; //Zetten onthouden
|
---|
| 122 | LaatsteZet_pt = temp_pt; //
|
---|
| 123 | LaatsteZet_pt->StapelNummer = StapelNummer; //
|
---|
| 124 | LaatsteZet_pt->AantalEraf = Aantal; //
|
---|
| 125 |
|
---|
| 126 | AantalZetten++; //Max Zetten bijhouden
|
---|
| 127 |
|
---|
| 128 | Stapels[StapelNummer] = Stapels[StapelNummer] - Aantal;
|
---|
| 129 | } //end NimSpel::NimSpel
|
---|
| 130 |
|
---|
| 131 |
|
---|
| 132 |
|
---|
| 133 | void NimSpel::ZetTerug(int AantalStappen) {
|
---|
| 134 | NimData * temp_pt;
|
---|
| 135 | for(int i = 0; i < AantalStappen; i++) {
|
---|
| 136 | temp_pt = LaatsteZet_pt;
|
---|
| 137 | Stapels[temp_pt->StapelNummer] = Stapels[temp_pt->StapelNummer] + temp_pt->AantalEraf;
|
---|
| 138 | AantalZetten--;
|
---|
| 139 | LaatsteZet_pt = temp_pt->VorigeZet_pt;
|
---|
| 140 | delete temp_pt;
|
---|
| 141 | } //end for
|
---|
| 142 | } //end NimSpel::ZetTerug
|
---|
| 143 |
|
---|
| 144 |
|
---|
| 145 |
|
---|
| 146 | void NimSpel::SpelerKiest( ){
|
---|
| 147 | int StapelNummer, Aantal, AantalStappen = 0;
|
---|
| 148 |
|
---|
| 149 | cout << "Maximaal terug te zetten zetten: " << AantalZetten << endl
|
---|
| 150 | << "'0' om niet terug te zetten" << endl
|
---|
| 151 | << "Aantal zetten: ";
|
---|
| 152 | AantalStappen = VoerInGetal(0, AantalZetten);
|
---|
| 153 |
|
---|
| 154 | if (AantalStappen == 0) {
|
---|
| 155 | do{
|
---|
| 156 | cout << "Speler aan de beurt" << endl;
|
---|
| 157 | cout << "Welke stapel [0-" << (MaxStapels - 1) << "] : ";
|
---|
| 158 | StapelNummer = VoerInGetal(0, MaxStapels - 1);
|
---|
| 159 | cout << "Hoeveel [1-2] : ";
|
---|
| 160 | Aantal = VoerInGetal(1, 2);
|
---|
| 161 | if (Stapels[StapelNummer] - Aantal < 0){
|
---|
| 162 | cout << Stapels[StapelNummer] << endl;
|
---|
| 163 | cout << "Geen Geldige Combinatie, probeer opnieuw";
|
---|
| 164 | } //end if
|
---|
| 165 | } //end do
|
---|
| 166 | while(Stapels[StapelNummer] - Aantal < 0);
|
---|
| 167 | PakWeg(StapelNummer, Aantal);
|
---|
| 168 | }
|
---|
| 169 | else { //Ga AantalStappen terug zetten
|
---|
| 170 | ZetTerug(AantalStappen);
|
---|
| 171 | SpelerAanBeurt = SpelerAanBeurt - 1 + (AantalStappen%2); //ivm met onevenaantal terug zetten
|
---|
| 172 | }// end if
|
---|
| 173 | } //end NimSpel::SpelerKiest
|
---|
| 174 |
|
---|
| 175 |
|
---|
| 176 |
|
---|
| 177 | void NimSpel::ComputerNiveauSlim(int * StapelNummer, int * Aantal) {
|
---|
| 178 | double KansMax, KansMet1, KansMet2 = 0; //tempvariablen, voor het bepalen van de max
|
---|
| 179 | for(int i = 0; i < MaxStapels; i++) {
|
---|
| 180 | if (Stapels[i] > 0) {
|
---|
| 181 | KansMet1 = WinstArray[Stapels[i]-1][2] / WinstArray[Stapels[i]-2][0];
|
---|
| 182 | }
|
---|
| 183 | else {
|
---|
| 184 | KansMet1 = 0;
|
---|
| 185 | }//end if
|
---|
| 186 |
|
---|
| 187 | if (Stapels[i] > 1) {
|
---|
| 188 | KansMet2 = WinstArray[Stapels[i]-2][2] / WinstArray[Stapels[i]-2][0];
|
---|
| 189 | }
|
---|
| 190 | else {
|
---|
| 191 | KansMet2 = 0;
|
---|
| 192 | }//end if
|
---|
| 193 |
|
---|
| 194 | if(KansMet1 > KansMax) {
|
---|
| 195 | *Aantal = 1;
|
---|
| 196 | *StapelNummer = i;
|
---|
| 197 | KansMax = KansMet1;
|
---|
| 198 | }//end if
|
---|
| 199 |
|
---|
| 200 | if(KansMet2 > KansMax) {
|
---|
| 201 | *Aantal = 2;
|
---|
| 202 | *StapelNummer = i;
|
---|
| 203 | KansMax = KansMet2;
|
---|
| 204 | }//end if
|
---|
| 205 | }//end for
|
---|
| 206 | }// end NimSpel::ComputerNiveauSlim
|
---|
| 207 |
|
---|
| 208 |
|
---|
| 209 |
|
---|
| 210 | void NimSpel::ComputerKiest(int Niveau) {
|
---|
| 211 | int StapelNummer = 0; //Voor het geval alles op verliezen staat ;-)
|
---|
| 212 | int Aantal = 1; //
|
---|
| 213 | char wait; //loze char ivm met Wachten om ENTER invoer.
|
---|
| 214 |
|
---|
| 215 | cout << "Computer Kiest..." << endl;
|
---|
| 216 | switch (Niveau) {
|
---|
| 217 | case 1: //random keuze
|
---|
| 218 | do {
|
---|
| 219 | StapelNummer = RandomGetal(0, (MaxStapels-1));
|
---|
| 220 | Aantal = RandomGetal(1, 2);
|
---|
| 221 | } //end do
|
---|
| 222 | while(Stapels[StapelNummer] - Aantal < 0);
|
---|
| 223 | break;
|
---|
| 224 | case 2: //slimme keuze
|
---|
| 225 | ComputerNiveauSlim(&StapelNummer, &Aantal);
|
---|
| 226 | break;
|
---|
| 227 | default: //dedug keuze
|
---|
| 228 | StapelNummer = 0;
|
---|
| 229 | Aantal = 2;
|
---|
| 230 | break;
|
---|
| 231 | } //end switch
|
---|
| 232 |
|
---|
| 233 | cout << "Stapel: " << StapelNummer << endl;
|
---|
| 234 | cout << "Aantal: " << Aantal << endl;
|
---|
| 235 | cout << "Druk op ENTER...";
|
---|
| 236 | cin.clear();
|
---|
| 237 | cin.ignore(10000,'\n');
|
---|
| 238 | cin.get(wait);
|
---|
| 239 | PakWeg(StapelNummer, Aantal);
|
---|
| 240 | } //end NimSpel::Computerkiest
|
---|
| 241 |
|
---|
| 242 |
|
---|
| 243 |
|
---|
| 244 | void NimSpel::DrukAf( ){
|
---|
| 245 | system("clear"); //OS Dependent Line, for windows use 'system("cls");' instead.
|
---|
| 246 | cout << endl << " : ";
|
---|
| 247 | for(int i = 0; i < MaxStapels; i++) {
|
---|
| 248 | if (i < 10) {cout << " " << i << " | ";} else { cout << i << " | ";}
|
---|
| 249 | }//end for
|
---|
| 250 | for(int i = 1; i <= MaxAantal; i++) {
|
---|
| 251 | cout << endl;
|
---|
| 252 | if (i < 10) {cout << " " << i << " : ";} else { cout << i << " : ";}
|
---|
| 253 | for(int j = 0; j < MaxStapels; j++) {
|
---|
| 254 | if (i <= Stapels[j]) { cout << "XX | ";} else { cout << " | ";}
|
---|
| 255 | }//end for
|
---|
| 256 | }//end for
|
---|
| 257 | cout << endl << endl;
|
---|
| 258 | }//end NimSpelDrukAf
|
---|
| 259 |
|
---|
| 260 |
|
---|
| 261 |
|
---|
| 262 | bool NimSpel::SpelAfgelopen( ){
|
---|
| 263 | for(int i = 0; i < MaxStapels; i++) {
|
---|
| 264 | if (Stapels[i] > 0) { //als er nog ergens waardes aanwezig zijn
|
---|
| 265 | return (false);
|
---|
| 266 | }//end if
|
---|
| 267 | }//end if
|
---|
| 268 | return (true);
|
---|
| 269 | }//end NimSpelAfgelopen
|
---|
| 270 |
|
---|
| 271 |
|
---|
| 272 |
|
---|
| 273 | void NimSpel::NimSpelen( ){
|
---|
| 274 | int Niveau = 0; //
|
---|
| 275 | cout << endl //
|
---|
| 276 | << "Geef het niveau aan" << endl //
|
---|
| 277 | << "1) Random " << endl //Niveau bepalen
|
---|
| 278 | << "2) Winnend Spelen " << endl;//
|
---|
| 279 | Niveau =VoerInGetal(1,2); //
|
---|
| 280 |
|
---|
| 281 | while (not(SpelAfgelopen( ))) { //Zolang spel niet afgelopen
|
---|
| 282 | DrukAf( ); //Druk bord af
|
---|
| 283 | if (SpelerAanBeurt == 1) { //a1) Speler 1 aan de beurt
|
---|
| 284 | SpelerKiest( ); //a2) Speler Doorwerken, keuzes enz.
|
---|
| 285 | SpelerAanBeurt++; //a3) Computer aan de beurt
|
---|
| 286 | }
|
---|
| 287 | else if (SpelerAanBeurt == 2) { //b1) Computer aan de Beurt
|
---|
| 288 | ComputerKiest(Niveau); //b2) Computer op Niveau laten spelen
|
---|
| 289 | SpelerAanBeurt = 1; //b3) Speler aan de beurt
|
---|
| 290 | } //end if
|
---|
| 291 | } //end while
|
---|
| 292 | if (SpelerAanBeurt == 2) { //ivm met regels a3,b3
|
---|
| 293 | cout << "Voila uw heeft GEWONNEN" << endl;
|
---|
| 294 | }
|
---|
| 295 | else {
|
---|
| 296 | cout << "DE COMPUTER IS DE BESTE !!!" <<endl;
|
---|
| 297 | }//end if
|
---|
| 298 | } //end NimSpel::NimSpelen
|
---|
| 299 |
|
---|
| 300 |
|
---|
| 301 |
|
---|
| 302 | int main( ){
|
---|
| 303 | srand(time(0)); //elke keer andere random begin waarde
|
---|
| 304 | NimSpel Spel1; //nieuw spel
|
---|
| 305 | Spel1.NimSpelen(); //spelen
|
---|
| 306 | }// end main
|
---|
| 307 |
|
---|
| 308 |
|
---|