1 | #include "NimSpel.h"
|
---|
2 | #include <ctime>
|
---|
3 | #include <iostream>
|
---|
4 | using namespace std;
|
---|
5 |
|
---|
6 |
|
---|
7 | //Spelers Invoer, voor stapel en aantal
|
---|
8 | void SpelerOpConsole(const int AantalStapels, int * Stapel, int * Aantal){
|
---|
9 | cout << "Speler aan de beurt" << endl;
|
---|
10 | cout << "Welke stapel [0-" << (AantalStapels - 1) << "] : ";
|
---|
11 | *Stapel = VoerInGetal(0, AantalStapels - 1);
|
---|
12 | cout << "Hoeveel [1-2] : ";
|
---|
13 | *Aantal = VoerInGetal(1, 2);
|
---|
14 | } //end SpelerOpConsole
|
---|
15 |
|
---|
16 |
|
---|
17 |
|
---|
18 | //Invoeren van variablen voor soort spelkeuze
|
---|
19 | void InvoerVariablen(int * AantalStapels, int * AantalStokjes, bool * WinnendeZet, bool * CompWinnend) {
|
---|
20 | cout << "Hoeveel stapels wilt u?" << endl
|
---|
21 | << "Aantal: "; *AantalStapels = VoerInGetal(1,MaxStapels);
|
---|
22 |
|
---|
23 | cout << "Hoeveel stokjes wilt u?" << endl
|
---|
24 | << "Aantal: "; *AantalStokjes = VoerInGetal(1,MaxAantal);
|
---|
25 |
|
---|
26 | cout << "Geef het niveau van de computer aan" << endl
|
---|
27 | << "0) Random " << endl
|
---|
28 | << "1) Winnend Spelen " << endl
|
---|
29 | << "Keuze: "; *CompWinnend = VoerInGetal(0,1);
|
---|
30 |
|
---|
31 | cout << endl
|
---|
32 | << "Wilt u de winnende zetten zien?" << endl
|
---|
33 | << "0) Nee " << endl
|
---|
34 | << "1) Ja " << endl
|
---|
35 | << "Keuze: "; *WinnendeZet = VoerInGetal(0,1);
|
---|
36 | } //end InvoerVariablen
|
---|
37 |
|
---|
38 |
|
---|
39 |
|
---|
40 |
|
---|
41 | //spel spelen op console
|
---|
42 | void SpeelSpelOpConsole( ){
|
---|
43 | //init variablen (een keer kiezen, niet meer veranderen)
|
---|
44 | NimSpel Spelletje; //Het spelletje
|
---|
45 | bool Winnend = false; //Winnende zetten laten zien
|
---|
46 | bool CompWinnend = false; //Computer winnend spelen
|
---|
47 | int AantalStapels = MaxStapels; //aantal stapels die de gebruiker wil
|
---|
48 | int AantalStokjes = MaxAantal; //aantal stokjes dat nodig is
|
---|
49 |
|
---|
50 | //spel variablen
|
---|
51 | bool SpelerAanBeurt = false; //True=speler is aan de beurt
|
---|
52 | int Stapel = 0; //tijdelijke opslag StapelNummer
|
---|
53 | int Aantal = 0; //tijdelijke opslag Aantal
|
---|
54 | char wait; //om ENTER te kunnen realiseren
|
---|
55 |
|
---|
56 | //variablen invoeren
|
---|
57 | InvoerVariablen(&AantalStapels, &AantalStokjes, &Winnend, &CompWinnend);
|
---|
58 | Spelletje.BeginWaarden(AantalStapels, AantalStokjes);
|
---|
59 | //spel beginnen
|
---|
60 |
|
---|
61 | if (Winnend) { //winnende waarden laten zien
|
---|
62 | Spelletje.Winnend(&Stapel,&Aantal);
|
---|
63 | cout << "Winnende Zet: " << endl
|
---|
64 | << "Stapel: " << Stapel << endl
|
---|
65 | << "Aantal: " << Aantal << endl << endl;
|
---|
66 | } //end if
|
---|
67 |
|
---|
68 | SpelerAanBeurt = not(SpelerAanBeurt); //speler wisselen
|
---|
69 | else { //computer aan de beurt
|
---|
70 | if (CompWinnend) { //winnend spelen
|
---|
71 | Spelletje.Winnend(&Stapel, &Aantal);
|
---|
72 | }
|
---|
73 | else { //random spelen
|
---|
74 | Spelletje.RandomZet(AantalStapels, &Stapel, &Aantal);
|
---|
75 | } //end if
|
---|
76 | cout << "Computer Keuze" << endl
|
---|
77 | << "Stapel: " << Stapel << endl
|
---|
78 | << "Aantal: " << Aantal << endl;
|
---|
79 | cout << "Druk op ENTER..."; //uitvoer computer tonen
|
---|
80 | cin.clear();
|
---|
81 | cin.ignore(10000,'\n');
|
---|
82 | cin.get(wait);
|
---|
83 | }
|
---|
84 | Spelletje.PakWeg(Stapel, Aantal); //zet verwerken
|
---|
85 | Spelletje.DrukAfConsole( ); //Score tonen
|
---|
86 |
|
---|
87 | if (Spelletje.Afgelopen( )) { //spel afgelopen
|
---|
88 | if (SpelerAanBeurt) {
|
---|
89 | cout << "Voila uw heeft GEWONNEN" << endl;
|
---|
90 | }
|
---|
91 | else {
|
---|
92 | cout << "DE COMPUTER IS DE BESTE !!!" <<endl;
|
---|
93 | } //end if
|
---|
94 | break;
|
---|
95 | }
|
---|
96 | else if (not(SpelerAanBeurt)){ //keuze zetten terug
|
---|
97 | cout << endl << "De computer geeft gezet, ben u tevreden?" << endl
|
---|
98 | << "Maximaal terug te zetten beurten: " << (Spelletje.AantalZetten/2) << endl
|
---|
99 | << "'0' om gewoon door te gaan" << endl
|
---|
100 | << "Aantal beurten: ";
|
---|
101 | Spelletje.ZetTerug(VoerInGetal(0, (Spelletje.AantalZetten/2)));
|
---|
102 | } //end if
|
---|
103 | } //end while
|
---|
104 | } //end SpeelSpelOpConsole
|
---|
105 |
|
---|