/*programeeropdracht 4 The Nim Game *Pascal de Vos (ID = 0446916) *Rick van der Zwet (ID = 0433373) *file: nimSpel.cc *de is het rekengedeelte van mainForm.cc, hierin kan makkelijk en snel *gegevens worden verwerkt en oplossingen worden doorgerekend */ #include "nimSpel.h" #include "const.h" #include using namespace std; NimSpel::NimSpel( ){ //constructor laatsteZet_pt = NULL; aantalZetten = 0; } //end NimSpel::NimSpel //aantal beurten terug geven int NimSpel::aantalBeurten( ){ return( aantalZetten/2 ); } //end NimSpel::aantalBeurten //aantal op stapel teruggeven int NimSpel::aantalOpStapel( const int nummer ){ return( stapels[nummer] ); } //end NimSpel::aantalOpStapel //aantal actieve stapels teruggeven int NimSpel::actieveStapels( ){ return( aantalStapels ); } //end NimSpel::actieveStapels bool NimSpel::afgelopen( ){ //kijken of spel afgelopen is for( int i = 0; i < MAX_STAPELS; i++ ) { if( stapels[i] > 0 ) { //als er nog ergens waardes aanwezig zijn return( false ); }//end if }//end if return( true ); }//end NimSpel::afgelopen //zet de beginwaarden van de stapel void NimSpel::beginWaarden( const int stapelAantal, const int aantal) { zetTerug(aantalZetten/2); //terugzetten om oude pointer naar NULL te //helpen en alles netjes de destructen for( int i = 0; i < stapelAantal; i++ ) { stapels[i] = aantal; aantalStapels = stapelAantal; } //end for } //end NimSpel::beginWaarden //creer een nieuwe zet voor de computer void NimSpel::computerZet( const bool niveauComputer, int & stapelNummer, int & aantal) { int tmpStapelNummer = -1; int tmpAantal = -1; if( niveauComputer ) { //winnend spelen als dat verwacht wordt winnend( tmpStapelNummer, tmpAantal ); } //end if if( tmpAantal == -1 ) { //hij zal in deze if komen als er geen winnnende keuzes zijn randomZet( tmpStapelNummer, tmpAantal ); } //end if stapelNummer = tmpStapelNummer; aantal = tmpAantal; } //end NimSpel::computerZet //doe een random zet, die wel in de range van een stapel aantal ligt void NimSpel::randomZet( int & stapelNummer, int & aantal ) { do { stapelNummer = int( double(aantalStapels) * rand()/(RAND_MAX+1.0) ); aantal = 1 + int( double(2) * rand()/(RAND_MAX+1.0) ); } //end do while( stapels[stapelNummer] - aantal < 0 ); }//end NimSpel::randomZet //verwerk een zet void NimSpel::pakWeg( const int stapelNummer, const int aantal ){ NimStapel * temp_pt; // temp_pt = new NimStapel; // temp_pt->vorigeZet_pt = laatsteZet_pt; //Zetten onthouden laatsteZet_pt = temp_pt; // laatsteZet_pt->stapelNummer = stapelNummer; // laatsteZet_pt->aantalEraf = aantal; // aantalZetten++; //Max Zetten bijhouden stapels[stapelNummer] = stapels[stapelNummer] - aantal; } //end NimSpel::pakweg //zoek recursief het aantal winnende sporen en het aantal //verliezende sporter void NimSpel::recur( const int aantal, const bool aanBeurt, int & aantalWinst, int & aantalVerlies ) { if( aantal < 3 ) { //aantal lager dan 3 if( aanBeurt ) { //als je aan beurt bent dan een winstpunt aantalWinst++; } else { //en anders een verliespunt aantalVerlies++; } } else { //3 en hoger zorgt ervoor dat we de functie weer //aan moeten roepen en wel met 1 en 2 minder recur( aantal-1, !(aanBeurt), aantalWinst, aantalVerlies); recur( aantal-2, !(aanBeurt), aantalWinst, aantalVerlies); } } //end NimSpel::recur; //zoek de keuze op met de meeste winkans //als er niet gewonnen kan worden return voor keuze '-1' void NimSpel::recurKeuze( const int aantal, int & keuze, double & winstKans ) { int min1Winst = 0; //winst paden voor aantal-1 int min1Verlies = 0; //verlies paden voor aantal-1 int min2Winst = 0; //winst paden voor aantal-2 int min2Verlies = 0; //verlies paden voor aantal-2 double win1Kans = 0; //kans op winst met 1 double win2Kans = 0; //kans op winst met 2 if( aantal < 1 ) { //aantal is 0 of minder, kans op -2 zetten, keuze = aantal; //want hij is afgelopen winstKans = -2; } else if( aantal < 3 ) { //als er minder als 3 worden opgegeven hebben keuze = aantal; //we altijd een winst situatie en gaan we niet winstKans = 10; } else { //recursief rekenen recur( aantal-1, false, min1Winst, min1Verlies ); //reken recur( aantal-2, false, min2Winst, min2Verlies ); //kansen uit //aangezien door 0 delen niet mag, zullen we de verliesKans met 1 //ophogen om zo toch eerlijkt te kunnen rekenen min1Verlies++; min2Verlies++; win1Kans = double(min1Winst)/double(min1Verlies); win2Kans = double(min2Winst)/double(min2Verlies); //Als beiden kanten (-1 en -2) geen winst ergens oplevert is het //hopenloos verloren en zullen we dit ook aangeven //anders de kans met de meeste winst teruggeven if( (min1Winst == 0) and (min2Winst == 0) ) { keuze = -1; winstKans = -1; } else if( win1Kans > win2Kans ) { keuze = 1; winstKans = win1Kans; } else { keuze = 2; winstKans = win2Kans; }//end if } //end if } //end NimSpel::recurKeuze //zoek de winnende zet uit (met hulp van een recursieve formule) void NimSpel::winnend( int & stapelNummer, int & aantal ) { int tmpStapelNummer = -1; //-1 om ervoor te zorgen dat de winnende zet -1 int tmpAantal = -1; //wordt als er geen winnende zetten zijn int tmpKeuze = 0; //(uit recurKeuze functie) double tmpKans = 0; //tijdelijke Kans en Keuze double kansMax = 0; //tijdelijk Variable voor geldende maximale kans for( int i = 0; i <( aantalStapels - 1); i++ ) { //ga alle stapels af en van de stapel met de meeste kans pak je de //winnnende stokjes vanaf recurKeuze( stapels[i], tmpKeuze, tmpKans ); //bereken waardes if( tmpKans > kansMax ) { tmpStapelNummer = i; tmpAantal = tmpKeuze; kansMax = tmpKans; } //end if }//end for stapelNummer = tmpStapelNummer; aantal = tmpAantal; }// end NimSpel::winnnend //zet beurten terug void NimSpel::zetTerug( const int aantalBeurten ) { int aantalStappen = aantalBeurten * 2; NimStapel * temp_pt; for( int i = 0; i < aantalStappen; i++ ) { temp_pt = laatsteZet_pt; stapels[temp_pt->stapelNummer] = ( stapels[temp_pt->stapelNummer] + temp_pt->aantalEraf ); aantalZetten--; laatsteZet_pt = temp_pt->vorigeZet_pt; delete temp_pt; } //end for } //end NimSpel::ZetTerug //kijk of je niet meer stokjes van een stapel afpakt als dat er liggen bool NimSpel::zetMogelijk( const int stapelNummer, const int aantalPakken ) { if( (stapels[stapelNummer] - aantalPakken) < 0 ) { return false; } else { return true; } //end if } //end NimSpel::zetMogelijk