source: liacs/SCA2010/nQueens/report.tex@ 180

Last change on this file since 180 was 180, checked in by Rick van der Zwet, 14 years ago

Some spelling corrected

File size: 10.7 KB
RevLine 
[2]1%
2% $Id: report.tex 571 2008-04-20 17:31:04Z rick $
3%
4
5\documentclass[12pt,a4paper]{article}
6
7\frenchspacing
8\usepackage[english,dutch]{babel}
9\selectlanguage{dutch}
[142]10\usepackage[pdftex]{graphicx}
[2]11\usepackage{url}
12\usepackage{amssymb,amsmath}
[142]13\usepackage{lipsum}
14\usepackage{float}
[2]15
[142]16\floatstyle{ruled}
17\newfloat{algoritm}{thp}{lop}
[143]18\floatname{algoritm}{Algoritme}
[142]19
[179]20\title{\emph{n-Queens} minimale dominerende verzamelingen \\
[178]21\large{Chessboard Domination on Programmable Graphics Hardware door Nathan Cournia}}
[2]22\author{Rick van der Zwet\\
[142]23 \texttt{<hvdzwet@liacs.nl>}}
[2]24\date{\today}
25
[142]26
[2]27\begin{document}
28\maketitle
[142]29\begin{abstract}
[178]30Dit schrijven zal het paper van Nathan Cournia \emph{Chessboard Domination on
31Programmable Graphics Hardware}~\cite{CDGPU2006} ---en in het bijzonder de
32gepresenteerde $n$-Queens oplossing--- vrij samenvatten in het Nederlands en zal
[142]33de mening van de ondergetekende op het geheel geven.
34\end{abstract}
[2]35
36\section{Inleiding}
[142]37\begin{figure}
38 \begin{center}
39 \includegraphics[width=0.5\textwidth]{pasted1.pdf}
40 \end{center}
[178]41 \caption{Links: koningin kan dit patroon slaan. Rechts: ongeldige \emph{n-Queens} oplossing, omdat de koninginnen rechtsonder elkaar kunnen slaan.}
[142]42 \label{fig:patroon}
43\end{figure}
[168]44Vanwege het feit dat \emph{n-Queens} een algemeen geaccepteerde terminologie
[179]45is voor het plaatsen van $n$ koninginnen op een $n \times n$ schaakbord zodanig dat de
[178]46koninginnen elkaar niet kunnen slaan, zal dit in het schrijven niet vertaald
[144]47worden. Verder zal in de tekst op diverse plekken de originele Engelse bewoording
[178]48staan om zo terugzoeken in en refereren naar het originele paper~\cite{CDGPU2006}
[142]49makkelijker te maken.
50
51
[179]52\section{Minimale dominerende verzameling}
[180]53Een dominerende set is een verzameling koninginnen, die tezamen alle velden
[179]54bereiken. Een minimale dominerende verzameling ({\emph{Minimum domination
55set}}) is een opstelling waarbij met zo weinig mogelijk koninginnen elk vakje
[178]56van het schaakbord a) door ten minste 1 koningin direct bereikt kan worden of b) bezet is
57door een koningin. Omdat een koningin een \emph{karakteristiek patroon} kan slaan (zie
[179]58Figuur~\ref{fig:patroon}) kan het minimale aantal koninginnen dat nodig is
59bepaald worden door middel van Formule~\ref{eq:ondergrens}\footnote{Bewezen in \cite{DM2003}.}:
[142]60\begin{equation}
61y(Q_{n})\geq\frac{n-1}{2}, n\geq1
62\label{eq:ondergrens}
63\end{equation}
[179]64Hierbij is $n$ de hoogte van het bord. De knopen van $Q_{n}$
65zijn genomen van een $n \times n$ bord met $n^{2}$ knopen. Als knoop $a$
66door middel van het \emph{karakteristiek patroon} van een koningin vanuit $b$
67bereikt kan worden, wordt er een tak tussen deze knopen gevormd. Dit geheel (de
68knopen en takken) is $Q_{n}$. De $y(Q_{n})$ is dan het minimale aantal
69koninginnen dat men kan plaatsen om zo een minimale dominerende verzameling
70te bereiken.
[142]71
72
[180]73\section{Grafische Verwerking Eenheid}
[143]74\begin{figure}
75 \centering
76 \includegraphics[width=0.4\textwidth]{pasted1.png}
[144]77 \caption{\emph{GPU} werking. De verschillende \emph{GPU} processor-blokken
[143]78worden \emph{kernels} genoemd. De data wordt getransporteerd door verschillende
[144]79data-kanalen (\emph{streams}) en heeft de vorm van een \emph{framebuffer}, welke
[179]80intern als $n \times m$ array gezien kan worden. Een \emph{kernel} kan toegepast
[178]81worden op een (deel van de) \emph{framebuffer}. Illustratie uit \cite{WPCUDA}.}
[143]82 \label{fig:werking}
83\end{figure}
[180]84De Grafische Verwerking Eenheid (\emph{Graphics Processing Unit}, ook bekend als
85\emph{GPU}) heeft speciale elektronica om ervoor te zorgen dat deze snel de
86\emph{RGB} waardes van alle beeldpunten kan berekenen in complexe beeld-systemen
[144]87met bijvoorbeeld ingewikkelde (lees: tijdrovende) berekeningen voor schaduw,
88reflectie en intensiteit. Om deze grote hoeveelheid gegevens te verwerken maakt
[168]89de \emph{GPU} gebruik van een grote hoeveelheid parallelle processoren, welke alle
[142]90individueel een deel van de berekeningen op zich nemen.
91
[168]92Recente (elektronica) ontwikkelingen zoals \emph{CUDA}\footnote{\url{http://en.wikipedia.org/wiki/CUDA}} en een meer generieke implementatie
[142]93\emph{OpenCL}\footnote{\url{http://en.wikipedia.org/wiki/OpenCL}} hebben ertoe
[180]94geleid dat op de \emph{GPU} in plaats van enkel beeld verwerkingen te doen nu ook geprogrammeerd kan worden om specifieke
[142]95berekeningen uit te voeren. Figuur~\ref{fig:werking} laat de verschillende
96stappen zien die uitgevoerd moeten worden om de \emph{GPU} aan te sturen. Het
97is belangrijk om te beseffen dat de \emph{GPU} een heel simpele processor is en
[178]98(dus) zeer kleine buffers en instructieset heeft. Verder is het ook cruciaal
[142]99te weten dat de \emph{GPU} \textit{niet} direct gebruik gebruik kan maken van
[178]100het hoofd-geheugen van de \emph{CPU}, maar dat de invoer en uitvoer altijd eerst
[142]101naar/van de \emph{GPU} verplaatst zal moeten worden.
102
[178]103\section{Aanpak $n$-Queens probleem op de \emph{GPU}}
[179]104Het zoeken van geldige minimale dominerende verzamelingen is een stevige klus,
[178]105waarvoor minimaal (in het optimale geval) $n$ koninginnen nodig zijn die we op een $n \times n$
[142]106schaakbord kunnen plaatsen. Dat levert $(n * n)! - ((n * n)-n)!$ mogelijkheden op.
[143]107De \emph{GPU} zal gebruikt worden om oplossingen sneller te controleren en zal
[178]108niet gebruikt worden om effici"{e}nte oplossingen te vinden. De kracht zit hem in
109het feit dat meer oplossingen getest kunnen worden en er dus potentieel betere
110oplossingen tussen kunnen zitten, wat ook te zien is in
111Algoritme~\ref{alg:overzicht}. De genereerde potenti"{e}le oplossingen die aan de
112\emph{GPU} ter controle aangeboden worden respecteren eventuele bekende boven-
[179]113en ondergrenzen \footnote{Zie voor meer bekende boven- en ondergrenzen onder
114andere de papers genoemd in \cite{CDGPU2006}[sectie 2, pagina 62].} zoals
115Formule~\ref{eq:ondergrens}.
116\newpage
[142]117
[178]118
[142]119\begin{algoritm}
120\begin{verbatim}
12101: klaar=nee
12202: doe
[179]12303: ..bereken potentieel minimale dominerende verzamelingen
[142]12404: ..plaats in framebuffer
12505: ..als (alle pixels zijn gemarkeerd) dan
12606: ....klaar=ja
12708: totdat (klaar=ja)
128\end{verbatim}
[179]129\caption{evalueren minimale dominerende set}
[143]130\label{alg:overzicht}
[142]131\end{algoritm}
132
[143]133\subsection{Detectie algoritme}
[179]134\begin{figure}[h]
[143]135 \centering
136 \includegraphics[width=0.4\textwidth]{pasted4.pdf}
[178]137 \caption{Stempels van verschillende schaakstukken, de verschillende groottes zijn noodzakelijk om aan te geven hoe het stempel vergroot of verkleind moet worden.}
[143]138 \label{fig:stempels}
139\end{figure}
140Om snelle detectie mogelijk te maken, wordt er gebruikt gemaakt van een
[178]141eigenschap waar een \emph{GPU} in uitblinkt: het ``\emph{stempelen}'' van objecten in
[143]142een raster (welke in traditionele beeldbewerking gebruikt wordt om texturen te
[144]143maken). Elk schaakstuk heeft zijn eigen stempel-patroon zoals te zien in
[143]144figuur~\ref{fig:stempels}. Hierbij moet opgemerkt worden dat de stempels
145allemaal op hun eigen manier schalen.
[142]146
[143]147\begin{figure}
[142]148 \begin{center}
149 \includegraphics[width=0.4\textwidth]{pasted5.pdf}
150 \end{center}
[144]151 \caption{Door slim te coderen kunnen meerdere potenti"{e}le oplossingen tegelijk
[143]152bekeken worden. Hier wordt gebruik gemaakt van (a) het feit dat de ruimte groter
[178]153is dan het ``schaakbord'' dat bekeken wordt en (b) een pixel gecodeerd is uit
154vier onafhankelijke kleuren.}
[143]155 \label{fig:raster}
156\end{figure}
157Er zijn nog twee eigenschappen van de \emph{GPU} waar dankbaar gebruik van
158gemaakt wordt, namelijk kleur en het verschil in grootte van het bord en de
[178]159geaccepteerde invoer. Door slim te combineren ---zie Figuur~\ref{fig:raster} op pagina~\pageref{fig:raster}---
[168]160kan het aantal potenti"{e}le oplossingen dat getest kan worden gemaximaliseerd
[143]161worden.
[142]162
[178]163De individuele \emph{kernels} volgen Algoritme~\ref{alg:kernel}. De test of
[168]164alle punten gemarkeerd zijn lijkt op het eerste gezicht een lus/loop die test over
[143]165alle beeldpunten, echter de \emph{GPU} heeft specifieke instructies om dit
[168]166effici"{e}nter uit te voeren.
167Voor het plaatsen van de stempels is er een een grafische operatie die
168equivalent is aan een \texttt{OF} operatie. Als een \texttt{INVERSE} operatie gebruikt zou
[143]169worden om de stempel te plaatsen zou een tweede overlappende stempel onterecht
170als niet geraakt gemarkeerd worden.
171
172\begin{algoritm}
173\begin{verbatim}
[178]17401: voor alle stempels in stempel locatie
[143]17502: ..plaats stempel
17603: als (alle punten gemarkeerd) dan
17704: ..oplossing=ja
178\end{verbatim}
[179]179\caption{evalueren minimale dominerende set door individuele kernel}
[143]180\label{alg:kernel}
181\end{algoritm}
182
[2]183\section{Conclusie}
[143]184 \begin{figure}
185 \centering
186 \includegraphics[width=0.4\textwidth]{pasted6.pdf}
187 \caption{
[179]188 Uitvoertijden (logaritmische schaal) van de \emph{CPU} en \emph{GPU} gebaseerde minimale dominerende implementaties welke $y(Q_{n})$ uitrekenen. Hoe groter $n$ wordt des te beter de \emph{GPU} gaat presteren in vergelijking met de \emph{CPU}.}
[143]189 \label{fig:uitvoertijd}
190\end{figure}
[178]191Door het toepassen van de \emph{GPU} op het \emph{n-Queens} probleem kunnen
[179]192winsten geboekt worden zoals te zien is in Figuur~\ref{fig:uitvoertijd}\footnote{Gegevens direct uit \cite{CDGPU2006} overgenomen, experiment niet opnieuw uitgevoerd.}.
193Het toepassen van \emph{GPU} dominerende textuur technieken lijkt voor dit
[178]194specifieke geval een goede vertaling van de traditionele \emph{CPU} wereld naar
195een implementatie in de \emph{GPU} wereld. De stempels bieden tevens meer
196vrijheden om alternatieve ``schaakstukken'' te onderzoeken.
[143]197\subsection{Verder werk}
198Er zal gekeken worden of de generatie van nieuwe oplossingen ook op de
[178]199\emph{GPU} gedaan kan worden om zo het probleem van de langzame
[180]200context-wisselingen op te lossen. Verder zal er gekeken worden of de codering
[178]201van de borden op nog een slimmere
202manier aangepakt kan worden: in plaats van de kleur in 4 basis-kleuren uit te
203splitsen zouden ook de volledige 32 bits (elke kleur heeft 8 bits) kunnen worden om
204nog meer (combinaties) van oplossingen te coderen.
[142]205
[143]206\subsection{Discussie}
[178]207De claim dat de \emph{GPU} ``veel'' sneller is lijkt niet gefundeerd in de
208grafieken. Beide lijken erg dicht bij elkaar te blijven en ik zie niet waarom
[143]209dit plots veel beter zou worden bij grotere $n$ waarden.
[178]210De ``tegel-methode'' van Figuur~\ref{fig:raster} lijkt in theorie leuk, maar als
211 $n$ groter wordt is er grote kans dat de tegels niet meer (goed) passen. Als
212 $n$ groter wordt dan in mogelijke invoer ---de maximale grootte van een bord
[180]213die in in het geheugen van de de \emph{GPU} past is gelimiteerd aan de hoeveelheid geheugen in de \emph{GPU} en op welke manier dit geheugen ingedeeld is--- is het helemaal niet meer
[178]214mogelijk.
[142]215
216
[143]217
[178]218\begin{thebibliography}{3}
[179]219\bibitem[DM2003]{DM2003}E. J. Cockayne, \emph{Chessboard domination
220problems}, \emph{Discrete Math}, 86:13--20, 1990.
[142]221
[179]222\bibitem[CDGPU2006]{CDGPU2006}Nathan Cournia,\emph{Chessboard Domination
223on Programmable Graphics Hardware}, \emph{Proceedings of the 44th annual Southeast Regional Conferencee}, pp. 62--67, 2006.
[178]224
225\bibitem[WPCUDA]{WPCUDA}Wikipedia, CUDA, \url{http://en.wikipedia.org/wiki/CUDA}
226(as of Sept. 7, 2010, 12:03 GMT).
227
[2]228\end{thebibliography}
229\newpage
230\end{document}
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.